Sida 3 av 4
Postat: 28 september 2007, 16:08:42
av Henry
Det är förmodligen så det är och att det bla också är därför som dropparna inte är helt stilla då alla efter varandra inte faller exakt lika snabbt.
Postat: 28 september 2007, 16:44:13
av Electricguy
att lixom ljuset "vandrar" uppåt på dropparna. eller är jag ute och cyklar???
Postat: 28 september 2007, 16:58:03
av Chribbe76
Ehm hur skulle det gå till? Det blir nog svårt att lösa...
Jag tolkar beskrivningen som att det bara finns en droppe i luften "samtidigt" men man blinkar fler gånger på vägen ner.
Då får man maximal flexibilitet och kan låta dropparna visuellt röra sig hur som helst.
Det är nästan "löjligt enkelt".
Postat: 28 september 2007, 17:20:00
av Henry
Det är det om det är flera droppar som står stilla i luften tex, skall det däremot vara en enda som rör sig upp eller ner långsamt så är det nog en droppe var för sig som man lyser upp på rätt ställe som jag ser det. Då måste man ha ett snabbt och förhållandevis exakt flöde av droppar så man kan lysa upp en droppe när den träffat botten och sedan nästa lyser man upp när den nästan träffat botten och nästa droppe en aningen bit högre upp än den förra osv för att få dom att röra sig upp så man måste ha många droppar per sekund för att få det att gå hyfsat mjukt.
Postat: 28 september 2007, 17:37:16
av Chribbe76
Med den gravitation vi har så går det inte att få säskillt många "FPS" om man bara ska ha en ensam droppe i luften om dropparna börjar i fart 0, vilket droppar i regel gör.
Men man skulle kunna öka farten genom att låta det droppa längre upp och täcka för så att man inte ser dropparna första biten.
Då får dropparna högre starthatighet och därmed kan man få rörelserna mjukare.
Men det man ska tänka på är att felet blir större ju högre fart dropparna har så man kommer kanske uppleva att dropparna hoppar lite mer då.
Postat: 28 september 2007, 20:07:31
av Henry
Man har förstås en hög hastighet på droppandet och det handlar ju inte om så stora droppar som möjligt utan mindre vilket man på så vis kan få en hyfsad "fps" av det hela. Har man ett smal öppning så kan man droppa ut vatten ganska så snabbt precis innan det blir en stråle istället.
Postat: 2 oktober 2007, 14:42:48
av Chribbe76
Nu har jag snickrat ihop en dropp-mojäng.

Hittils kan droppen bara stå still men jag hoppas att jag orkar göra något lite roligare med den.
Fallhöjden från sensorn är 60mm och dropp-frekvensen blev 11Hz, det är väldigt jobbigt för ögonen att titta på.
Jag kör bara med vanligt vatten, för att man ska se dropparna har jag vit bakrund och lysdioden lyser på bakrunden istället för på droppen.
Lyser man på droppen ser man inte att det är en droppe, det ser bara ut som lite blänk som står still.
Jag lyckas inte filma, det blinkar för mycket för att min kamera ska klara av det.
Antingen måste man ha lång slutartid eller filma i synk men blinket.
Postat: 3 oktober 2007, 00:34:42
av Radiohead
Chribbe76 skrev:Med den gravitation vi har så går det inte att få säskillt många "FPS" om man bara ska ha en ensam droppe i luften om dropparna börjar i fart 0, vilket droppar i regel gör.
Men man skulle kunna öka farten genom att låta det droppa längre upp och täcka för så att man inte ser dropparna första biten.
Då får dropparna högre starthatighet och därmed kan man få rörelserna mjukare.
Hm. Avståndet i tid mellan dropparna, som är det intressanta, vid en given position utmed fallet är oberoende av dropparnas hastighet vid positionen och även av avståndet till släpppunkten.
Postat: 3 oktober 2007, 18:04:58
av squiz3r
Chribbe76: Har funderat på att bygga en sån här innan också, men kom inte på nått bra sett att dektettera droppen, hur gör du det??

Postat: 3 oktober 2007, 18:27:06
av Chribbe76
Jag detekterar droppen med en läsgaffel.
Postat: 3 oktober 2007, 19:50:32
av PeterH
Borde det inte funka lika bra med två trådstumpar som kortsluts av vattendroppen? Önskvärt är väl då att köra med växelspänning i trådarna för att undvika oxidation?
/PeterH
Postat: 3 oktober 2007, 20:51:04
av Chribbe76
Ja, visst funkar det.
Det är ju i princip den metoden vederbörande använder.
Jag valde en läsgaffel för att jag inte vill ha något som stör droppen på vägen ner.
Lite bilder:

Postat: 4 oktober 2007, 11:26:56
av Radiohead
om du bara vill att en droppe ska synas s kan du kanske sätta UV-dioderna i rör så att du får en väldigt riktad stråle.
Att låta dropparna falla längre gör ju som jag tidgare sagt bara att de kommer längre ifrån varandra men förändrar inte tidsavståndet, så en högre fps pga det är ju ine att räkna med.
Postat: 4 oktober 2007, 17:49:27
av Chribbe76
Givetvis ändras inte frekvensen av att man låter dropparna falla längre, men om man gör det så kan man öka droppfrekvensen och fortfarande få samma avstånd mellan dropparna.
(Läsgafflar gillar inte vatten

, men när det blir torrt funkar det igen

)
Postat: 4 oktober 2007, 19:23:47
av MadModder
Man borde kunna isolera gaffeln från vatten... ett plexirör eller nåt. Då måste man iofs sätta gaffeln längre isär, men man kanske kan fixa så IR-ljuset får så lite spridning som möjligt med en lins, så det blir mer som en IR-stråle.