SIDsynth

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Väldigt snyggt jobbat, funderar själv på att knåpa ihop en liten rackare. :) Fast jag har varken MIDI-keyboard eller kunskap om hur man gör musik. Men det är skoj att bygga saker. ;)

Måste också fråga hur du fick till din panel så bra? Specialbeställning?
FulBert
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Torsten (Han som har skapat MIDIbox SID) har gjort en layout.
Denna var gjord i Front Panel Design, och det gick inte att konvertera till annat format som jag ville. Så jag fick hjälp att göra om hela panelen i Autocad.

En kompis jobbar med att skära ut mönster i olika material, så 2mm alu fick det bli.
Tycker själv att det vart riktigt bra, dock klantade jag mig lite när jag limmade fast LEDsen. Limmet har runnit igenm hålen och ut på framsidan, så på endel ställen ligger det som ett lager/strimma med snabblim. men men... Blev helo OK iallafalll.
Och så kom jag undan billigt oxå. Om inte han hade gjort det privat så hade prislappen hamnat på minst 1k.
Nu kom jag undan med att bjuda på en krogrunda.
8)
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Hur fixade du texten och linjerna då? Är de instansade?
FulBert
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Infräst 0,4mm, sen fyllt med färg.
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Aj då, inget för hemmameckaren direkt.. Tack för svaren iaf. :)
FulBert
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Äntligen är den klar!
Har tagit ett tag, men nu skiner hon med sin närvaro. :)

http://www.golvad.se/~klingen/sidklar/front.jpg
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Läckert! :tumupp: :bravo:
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Så där skall hårdvara se ut - mycket knappar, lysdioder + någon display. Tjusigt gjort.
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Helvete vad snyggt!

Kan man inte få höra hur det låter?
FulBert
Kontakt:

Inlägg av FulBert »

Tackar... :)

Smakprov... Hmm.. Nja... Inte än då. Måste öva lite. Är ganska så svårt att ställa in hur ljudet ska låta. Men jag kan skicka upp nått prov framöver.
Med tanke på att det e samma typ av chip som sitter i t.ex en SIDstation så får ni tills vidare ta det som exempel.

I denna låt är det en SIDstation som låter:
http://www.machinaesupremacy.com/downlo ... rstorm.mp3
Användarvisningsbild
cl3mens

Inlägg av cl3mens »

Det finns även ett gäng ljuddemon på http://www.ucapps.de/midibox_sid.html Väldigt häftigt sound i den synthen tycker jag, kommer nog bli mitt projektarbete i höst.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm verkar väldigt intressant.. men hur funkar det egenliten? Matar man en midi signal till denna "box" som styr ett chip till att omforma signalen till en annan och sedan kör man den in till en dator i midi porten ? Och så spelar man på ett midi keyboard?
Senast redigerad av Fritzell 21 juni 2005, 13:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, precis.

MIDI-portar har man inte på en vanlig dator, men däremot kan man använsa joystickporten och en liten adapter så får man en MIDI-port. Eller så köper man ett exten MIDI-interface. Behöver man flera midiportar är det bäst att köpa ett MIDI-interface direkt. En joystick->midikabel kostar drygt 150kr. Ett begagnat MIDI-interface (2x2) kan man med lite tur få för 300kr.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Coolt..
jag har en midi sladd, som man sätter i gameporten och sen till in/out på keyboarden. Men måste man ha en C64 för att kunna göra en sån här grej? Eller går det bygga kortet själv utan att det kostar stjortan?

Men vänta lite.. en midi signaln visar ju bara vilken ton som skall spelas och hur hårt anslaget skall vara och hur länge det ska vara typ. Då måste altså chippet själv skapa själva ljudvågen? Hur ser signalen ut från "boxen" ut då ?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Ja altså du skickar MIDI-signaler till en liten processor som gör om till signaler som SID-chipet kan tolka. SID-chipet är i sig en liten synth som tar emot digitala signaler och skapar ljud. Så utgången på SID-chipet är det som i slutändan hamnar i högtalarna.

Du behöver ingne C64 eller något för att göra kortet. Däremot behöver du ett SID-chip. Eftersom såna är knepiga att få tag i brukar det vara enklast att köpa en C64 och slakta.
Skriv svar