Sida 3 av 4
Postat: 17 juni 2007, 12:40:33
av Macce
Finns det inte risk för gnistbildning ifall bensinen ligger bland kolen? Eller är det så syrefritt, att det inte kan brinna?
Postat: 17 juni 2007, 12:55:55
av Andy
Ja, den funkar i bensinen och det brinner inte!

Postat: 17 juni 2007, 12:58:26
av danei
Jag har funderingar på att bygga enmotorstyrning till en bilgenerator. Tanken är att ha den på en cykel. så det behövs inte mer än 250W. Om det är någon mer så skulle jag gärna ha ett utbyte av ideer.
Postat: 17 juni 2007, 13:51:40
av Andy
Ny tråd kanske?
Postat: 17 juni 2007, 15:14:59
av Eddi
Lagrena i bensin pumparna smörjs även av bensinen och de lär ska kunna skära om man för söker starta med tom tank.
Postat: 17 juni 2007, 19:28:14
av Henry
Beror på hur dom är uppbyggda. Har sett typer som haft lameller av grafit och dessa händer det förstås inget med sedan finns det kanske även membranpumpar och dessa kan jag inte heller se någon anledning att dom skulle haverera. Pumpar med lameller av gummi (om det nu finns) kan nog ev haverera om dom körs torra. Om det sedan finns andra typer så vet jag inte hur det ligger till med dessa.
Postat: 17 juni 2007, 22:14:17
av Andy
Och för att gå tillbaks till ämnet, dessa motorer kyls också av att dom är fyllda av genomströmmande bensin!
En blandning av destillerat vatten och kylmedel för fräs, svarv, kallsåg eller liknande borde fungera i en startmotor.

Postat: 18 juni 2007, 06:39:20
av netrunner
Asså han kan ju ha en elektromekanisk fartreglering, tex med fyra bilbatterier kan han koppla dom på olika sätt.
Postat: 18 juni 2007, 09:51:46
av peter555
Med en generator och PWM så får man kontinuerlig varvtalsinställning från 0 rpm och uppåt. Lägger man ner så mycket jobb på mekaniken tycker jag att man kan göra en bra elektronisk lösning också.
Postat: 19 juni 2007, 10:49:11
av Millox
danei: Jo, jag lurar så smått på det också, har generator, trefasmodul och annat löst lull-lull, saknas gör den pwm3:a jag tänkte använda... och så lyckades jag förstöra kolhållaren till generatorn när jag tog bort dioderna, så den måste fixas till... Ska dock köra med bara statorn först och en kompass för att se så det funkar...
Att köra med dest-vatten i en startmotor med kol är en extremt dum idé. Kolen slits hela tiden och om man av en händelse skulle lyckas göra vattnet så rent att det inte leder elektricitet initialt skulle föroreningarna från lindningar, kärna, kol etc snabbt förstöra de egenskaperna med knallgasbildning som följd.
Postat: 19 juni 2007, 18:32:15
av Andy
Millox; jag tror att dina farhågor är betydligt överdrivna! Om kolen skulle slitas så mycket att det påverkar vätskans ledningsförmåga så har man nog andra problem långt innan man får knallgas!
Kort fundering: beroende på det stora antalet poler i en växelströms generator (alternator) så krävs det nog en ganska hög frekvens för att få fart på den!?

Postat: 19 juni 2007, 20:07:36
av peter555
Jag har för mig att RC motorerna också har många poler så drivenheterna brukar klara upp till någon kHz.
Postat: 19 juni 2007, 20:25:42
av Andy
Vad menar du med RC motor? Kör man dom på AC?
Postat: 19 juni 2007, 22:03:19
av mrMagoo
Postat: 19 juni 2007, 22:11:27
av peter555
Med RC motor menar jag bla detta:
http://www.torcman.de/