Sida 3 av 4

Postat: 18 december 2007, 11:02:37
av bearing
Du behöver ställa kameran i macroläge för att få skärpa på bilderna med så kort avstånd.

Postat: 18 december 2007, 11:34:39
av SA4AQS

Postat: 18 december 2007, 16:16:02
av JohanOeberg
OK. Tack för tipset ang. Marko på bilderna. De blev mycket bättre nu.

Här är de nya bilderna:

http://img235.imageshack.us/img235/6329/dscn9658qg9.jpg

http://img215.imageshack.us/img215/9236/dscn9660ii2.jpg

Jag har kollat på bladen ang. FM IC kretsen och kommit fram till att det är 7an som är RF out. Förstärks den eller är det "antennen"?

Tack för all hjälp. So far =)

Postat: 18 december 2007, 16:35:46
av JohanOeberg
Kan nån guida mig till vilken som är 7an?

På IC description så är det ett hack i kortsidan vilket gör att man kan se skillnad.

Ska jag gå på texten på ovansidan?

Koppla/löda fast en tråd direkt på 7an's fot?

Om det nu är den så går den ner till en R27...

Snacka om karta på grekiska.

Postat: 18 december 2007, 16:43:28
av peter555
Där lär du ha en massa övertoner och skit. Jag tycker det ser ut som RF-signalen kopplas till en av sladdarna via C32.

Postat: 18 december 2007, 16:49:30
av JohanOeberg
Ok. C32.

Den har jag hittat. Sladdarna? Menar du de tre kablarna som ljudet kommer in egenom. Isåfall vilken är antennen? ground, plus eller minus?

Postat: 18 december 2007, 21:41:56
av xxargs
Alla tre trådarna agerar nog som antenn, med jordplanet på själva sändaren som 'motvikt'

skall du koppla in coaxialkabel så är det förmodligen mellan 'C32' (om nu C32 är rätt konding) utåt (sidan mot sladdarna fast upplyft så att det inte längre är anslutet mot padden vidare ut mot sladdarna) och jordplan, förmodligen är impedansen också eländig för att man skall få bra matning mot koaxialkabeln.

Skall man skrämma ut maximal effekt så bör man ha en hp8753 nätverksanalysator för 100-500 papp och en spectrumanalysator för minst ytterligare 100 papp som hjälp och matcha om hela kortet sas., men det gör man inte hemavid tyvärr.

notera att kopparspolarna nogsammt är limmade - just för att man trimmar systemet för undertrycktning av övertoner och justering av uteffekt genom att bända fram och tillbaka för laglig effeknivåer och sedan låses det hela med lim - med andra ord kanske man kan få mera effekt ut om dessa trimmas om - men i ditt fall så måste du ta bort de gamla spolarna på något ickedestruktivt sätt, göra helt nya spolar med samma tråddiameter, diameter och antal varv - samt en spectrumanalysator eller annan mottagare med insignalstyrkemätare... men nu pratar man om övningar i den högre skolan...

---

även om fotot var bättre så är det i princip omöjligt att läsa ut kretsarnas beteckningar och då är det svårt att hjälpa till vidare...

att veta vad kretsarna heter, dess fabrikat samt tillhörande Datablad är nyckeln till att lista ut hur och vad man kan göra - utan dessa så är allt väldigt mycket svårare att jobba med.

Postat: 18 december 2007, 22:50:00
av JohanOeberg
Tack för bra svar xxargs!

En spontan idé, förlängningskabel för stereokontakt, kan en sådan fungera som extra antenn (då den blir längre)?

Annars ser det mörkt ut för min del. Det känns som jag tog mig vatten över huvudet.

:(

Tack iaf för all hjälp. Det var givande då man lärt sig lite elektronik.

Postat: 19 december 2007, 01:57:45
av xxargs
vatten över huvudet ?? nja, för att få önskade egenskaper så måste man läsa på lite vad som gäller och får en viss humm på hur det funkar - radio läser man dock inte in på 5 minuter, så man kanske får vara beredd att jobba lite med detta.

---

Skilj på att transportera signalen respektive sändande med antenn - även om båda dessa roller kan göras av samma sladd.

man kan säga så här, för minsta möjliga störning(strålning) så lägger man kablarna så nära parallellt som möjligt - vilket är rollen som kabel

Skall det stråla avsiktligt så spretar man isär kablarna så mycket som möjligt = antenn - det gäller både önskad radiosutstrålning och oönskad dito som störningar ala EMC.

---

Först behöver man en kabel som kan transportera signalen en bit dit man vill ha antennen - i radiosammanhang så är det 50 Ohms kabel och 75 Ohm kabel vanligast - det sistnämda vanligast just för TV och radio (den vita TV-kabeln mellan TV:n och centralantennuttaget duger för ändamålet) - ibland ser man 300 Ohms bandkabel, men är ytterst sällsynt idag. - en skärmad sterokabel har nog inte någon av ovanstående impedanser, utan kanske nedåt 30-40 Ohm och hög förlust i isoleringen, vilket nog inte är så gynnsamt här.

Sedan kommer man till antennen - om man inte har metallisk jordplan (GP-antenn ala bilantenn) så är det enklast med 1/2-vågs dipol. En sådan ser ut som ett 'T' där coxialsladden är benet ned och man kan skala upp kabeln i ändan och låter tex. skärmen gå åt ena hållet (70 cm) och mittledaren åt andra hållet exakt 180 grader (också 70 cm, utan utan plast kring mittledaren) - kanske uppspänd mellan 2 spikar på väggen. Man kan löda in metallpinnar av samma längd, ena till mittledaren och den andra till skärmen - det är fritt fram för eget skapande så längen man behåller geometrin. Ju tjockare pinnar, ju bredbandigare blir antenn, det är därför militära dipolantenner kan var både 6 och 8 cm i diameter.

Teoretiskt borde resp. spröt vara 75 cm för 100 MHz, men vågen går ca 5% långsammare efter metallytor och därför är spröten något kortare än den teoretiska längden för bästa effekt.

---

Är du verkligen intesserad av radio så bör du titta på amatörradio och ta amatörradiocertifikat - då får du nämligen bygga själv och sända med din egenbyggda utrustning på amatörradiofrekvenserna - ett 'lek' under ansvar givetvis och det är därför som man måste gå kurser för amatörradiocertifikatet så att man vet vad som gäller och inte ställer till för någon annan användare (som polis och brand etc.).

Postat: 19 december 2007, 14:04:59
av JohanOeberg
Ok. Mitt primära intresse är att få upp signalstyrkan på fm-sändaren. Då jag setta att andra fm-sändare har en liten antenn som var "inbygd" och väl synlig, varpå vem som helst kan ta fram lödkolven och löda på en vanlig strömkabel och få bättre sändning (tydligen).

Blev därför lite besviken när min fmsändare endast "läcker ur" utan antenn vilket gjorde det svårare att hitta "sista delen" i kedjan.

Det var betydlig omständigare än vad jag föreställde mig.

Därav "vatten över huvudet".

Att plugga till amatörradio har jag knappt tid till. Men visst är det intressant.

Prio ett är dock fortfarande att ordna denna.

Postat: 19 december 2007, 15:41:20
av peter555
För att det ska bli enklare att ge någon vägledning så är det som xxargs säger bra med lite uppgifter om komponenterna.

Ett lämpligt julpyssel är också att rita upp ett schema över kopplingen upptill i vänstra hörnet. Det är ju inte många prylar så det bör inte vara alltför svårt. Sedan lär du dig säkert en hel del om funktionen på köpet.

Postat: 19 december 2007, 15:54:16
av Greger!
Jag slänger iväg en vild gissning, prova löda på en bit kabel på något av dessa två ställen: http://pici.se/pictures/jzJIbbQbz.jpg

Postat: 19 december 2007, 19:05:09
av JohanOeberg
Tack Greger, det ska jag göra.

Kan man dektektera FM-signalerna med en multimeter?

Jag tänkte så jag kan se om det sker någon förändring...

Postat: 19 december 2007, 19:53:15
av peter555
Det är nog enklast att testa med radion.

Postat: 19 december 2007, 19:57:11
av xxargs
Multimeter:= nej

Det är ~100 MHz - många multimeter klarar inte ens 1000 Hz och högre...
dessutom är nivåerna på mV - uV-nivå så...


Har du oscilloskop > 100 MHz så kanske du ser något, men proben lastar hårt, 40-60 Ohm last på dessa frekvenser även om de är på 10 MOhm vid DC/lågfrekvens.

Skall man leta signal så måste man ha en radiomottagare på aktuell frekvens med signalsyrkeangivelse med en visarinstrument eller sifffror/gradering på display (uppkalibrerad mot en signalgenerator) - och till detta bör man ha en justerbar dämpsats mellan mottagaren och där man kopplar in.

Mao. är det hela bra mycket mera komplicerat och ett stort trappsteg utrustningsmässigt gentemot att mäta DC-spänningar på enkla kretsar.

---

Att identifiera kretsar och rita upp ett schema hur komponenterna är kopplade mot varandra i PCB:n samt fylla i alla värden man kan identifiera (räkna varv på spolar, etc.) är ett viktigt steg för att vi här på mötet skall kunna hjälpa till utan att ha instrument eller själva kan vrida och vända på sändaren. På radiofrekvenser så är det väldigt bestämda förhållande som gäller - tex. vet man att spolen är på 6 varv, 12 mm i diameter - så fins det kalkualtorer på Internet som med inmatade värden spottar fram att det är ca 125 uH om varven sitter tätt ihop, och för att få 100 MHz med denna induktans så är kondensatorvärdet ganska bestämd. sedan är topologin viktig - dvs. om konding/spole är parallellkopplade - om de är parallellkopplade mot jord, parallellkopplade i serie med signalvägen, om de seriekopplade etc. etc.

Vet man detta så kan man gissa ut vilka roller dom har (filtrera bort övertoner, matcha mot transistor etc.) och dessa har också bestämda förhållande gentemot varandra om lösningarna skall fungera vid 100 MHz - och på så sätt kan man plocka ut komponent för komponent med goda gissningar och kännedom av ett fårtal av dess - det är som att lösa korsord... man får använda dom 'bokstäver som finns' för att gissa värden och fylla ut luckorna - nästa steg, när gissning inte räcker är att löda loss framförallt kondningrana och mäta upp dess kapacitans, då ytmonterade sddana oftast är omärkta.

Med andra ord är det här mycket jobb att göra även för en som har hållt på med RF - och görs bäst om man själv är passionerat intresserad av att lösa det som intellektuell utmaning - därför kan du inte förvänta dig att någon annan här ger rätta svaret sådär ur näsan - utan du själv göra grovjobbet och sedan fråga om tips på aktuella delproblem, hur man mäter etc. där du har fastnat.

Det fins mycket att hämta via google med ' HAM', 'RF' 'ARRL' i sökbegreppen

Inom radioamatörvärlden är man också ganska van att bygga sina egna mätgrejor då kommersialle alternativ är oöverkommliga för normala hobbykassor - därför är byggande radioamatörer ofta väldigt bra mätttekniker då det har startat sin karriär i ofta unga år med bokstavligen två tomma händer, tusentals byggtimmar och en hög komponenter, det är också därför en som bara gått civiligenjörsutbildning aldrig kan komma ifatt en sådan person när det gäller praktiska erfarenheter och hur man fixar strulande byggen som inte går som teorierna säger att det borde göra..

En väg att börja insupa radiokunnade är att köpa/låna ARRL:s böcker och studera lite.