Sida 3 av 6
Postat: 26 mars 2007, 13:25:00
av TomasL
GrodanB skrev:Köra för fort: nej.
Hålla trafikrytmen: ja.
Är absoult inte samma sak!
Tror man det är man fel ute.
Vill dock påstå att man kör för fort/långsamt när man inte följer trafikrytmen/väglag mm.
Inte en idiotisk, ofta ologiskt placerad, rund skylt på vägrenen.
Postat: 26 mars 2007, 13:27:28
av oJsan
GrodanB skrev:Köra för fort: nej.
Hålla trafikrytmen: ja.
Är absoult inte samma sak!
Tror man det är man fel ute.
Har ändrat mitt inlägg nu... där framgår vad jag menade.
Postat: 26 mars 2007, 13:33:50
av sebastiannielsen
För biluthyrningsfirmor skulle man kunna göra att dom hyr sig en access till bilregistret (efter tillstånd och ansökan) för "sina" bilar, och så knappar dom in de som hyr bilar.
Och bara biluthyrningsfirmor får tillstånd.
Postat: 26 mars 2007, 14:21:13
av klasg
sebastiannielsen skrev:Varför inte sätta upp trafikljus med ANPR-avläsning, och sedan ett alkomunstycke...osv...
Det nya sebastiannielsensamhället?
/MVH Bodström, Odenberg och Ask...
Nej tack säger jag.

Postat: 26 mars 2007, 15:02:40
av Marta
sebastiannielsen: Antar att det Du skrev i Ditt långa inlägg var menat som ironi, om inte så är det ett fullständigt vanvettigt förslag. Givetvis skall föraransvar alltid gäla och givetvis skall kontroller ske manuellt. Det finns för övrigt inget sätt att göra beteendeövervakning maskinellt.
Om alla tog det lite lugnare och stressade av skule mycket vara vunnet. Tiden det tar att köra en viss sträcka följer hastigheten linjärt. Kraften i en eventuell smäll är däremot kvadratiskt ökande.
Det är en klar överrepresentation av män i olycksstatistiken, även efter justering med hänsyn till könsfördelningen mellan antalet förare. Alla män borde vara uppmärksamma på att de är av naturen disponerade att bli aggressiva av stress och motverka detta genom att ta det extra lugnt.
Postat: 26 mars 2007, 15:07:20
av TomasL
Men föräkringsbolagen anser att kvinnor är mer olycksbenägna än män, och är överrepresenterade i deras statistik.
Postat: 26 mars 2007, 15:27:58
av Marta
Då måste det ha ändrat sig på senare tid.
Postat: 26 mars 2007, 16:37:03
av v-g
Många är åsikterna om den svenska trafiken. Faktum är att vi har grymt låg dödlighet i trafiken. Även om varje dödsfall är ett för mycket så relativt stt är det få som dör i trafiken.
Vill man ha mer överlevande/krona så satsa på att få ner självmorden eller få folk att sluta röka eller äta chips och dricka sprit. Där har ni en jumbojet som dimper ner om dagen.
Körde fort som yngre men har nu insett (precis som Icecap) att ta sig i kragen och få arslet ur sängen/vagnen 10 minuter tidigare spar både bränsle och tid. Skillnaden i tid är försumbar i de flesta fall. Snackar vi inte om MC är fortkörning onödigt. ½ timme är i princip omöjlig att köra in på en sträcka mindre än 20-30 mil. Dvs åker man i tid kommer man fram i tid.
Vidare har man även med åldern fått tålamodets gåva dvs kommer det någon som "måste fram" så släpp förbi snubben så är det förbi, sen kan man ligga i sina 90 på 110 sen. Kör själv sällan 110 på 110 utan ligger runt 105-107 för bilen trivs bäst i det området och 10 kilometers ökning ger en mycket stor förbrukningsökning.
Kamerorna däremot ökar inte trafiksäkerheten alls snarare tvärtom. Genom kamerorna får vi mindre polier på vägarna och det minskar säkerheten. Kamerorna är nog mest avsedda som en inkomstkälla tror jag.
Postat: 26 mars 2007, 16:48:23
av sebastiannielsen
Marta: Tycker manuella kontroller kostar för mycket...
Jämför:
En kamera som står på 24/7 och tar alla bilister som gör ett visst trafikbrott
Kanske: 100 000 totalt...
En polisman, som står där 24/7 (ingen polis som skulle orka det ändå, men som jämförelse) och kollar ett visst trafikbrott:
kanske 15 000 kr /mån + 20 000 övertidsersättning = 35 000 kr / mån
= man sparar in pengarna för en kamera på bara 3 månader!
---------------------------------------------------------------------
Beteendekontroll kan göras automatiskt. Gäller bara att utveckla tekniken... En hastighetskamera skulle kunna dubblera som bälteskamera och omkörningskamera (på de områden där omkörningsförbud råder)
Sedan skulle kameran kunna kolla vissa saker på bilen, att man inte har dimljus när man inte får ha det, om man har halvljuset på.
Sätter man upp rödljuskameror skulle dessa också kunna kolla att folk verkligen blinkar...
Sätter man in 2 kameror i varje skåp, så kameran får stereoseende så kan datorn skilja på om det är en hög lastbil som täcker bilden in i det "förbjudna området", eller om det är en bil som kört in i spärrlinjen på riktigt.
Ev skulle man kunna ha kvar föraransvaret, men då får man göra som toyotas konceptbil. Man stoppar in ett kort i en läsare, och man har då ett "personligt" registreringsnummer
Detta personliga nummer skulle också kunna ackompanjeras av aktiv RFID, så ANPR kan göras ännu effektivare.
Postat: 26 mars 2007, 16:52:14
av björn
Postat: 26 mars 2007, 17:00:32
av v-g
sebastian:En elektronisk polis är lätt att lura.
Tex flyttar inte skåpen på sig. Finns utmärka GPS varnare idag som varnar 400 meter före skåpen. De som kör för fort _VET_ var skåpen sitter.
Och hur göra med de som "råkar" ta av nummerplåtarna? En ordinär polis utfärdar böter för avsaknandet av sådana vad gör skåpet? En ordinär polis "ser" om något inte står "rätt till" gör skåpet det?
Ansiktsuttrycksavkänning och igenkänning i all ära men en enkel buttericksbanalösnäsa med dito glasögon lurar även den dyraste utrustningen.
Hur avgör bilen om ett falskt körkort brukas?
Om man har en ballong i bilen (uppblåst sen tidigare) kan man lura en automatisk fyllekontroll. Skulle vilja se någon göra det med en riktig polis närvarande.
Postat: 26 mars 2007, 18:29:47
av TomasL
En plåtpolis är manifestationen för att likhet inför lagen inte gäller.
Den är avsedd för att låta vissa "brottslingar" passera medans andra snärjs å det grövsta.
Exempel på "Brottslingar" som får passera är Motorcycklar, Hyrbilar, många firmabilar, alla utländska fordon, alla fordon där regnummer ej kan urskiljas samt alla fordon där föraren inte kan urskiljas osv.
Om vi hade riktiga poliser ute på de sk farliga vägarna torde olycksstatistiken sjunka till mer eller mindre 0, samtidigt som vissa attityder i trafiken hämmas och att diverse fyllon, både alkohol och droger skulle minska.
Men det är en politisk fråga och även till viss del en inkomstfråga, då plåtpoliserna är mycket lönsamma.
Kan nämna för de som ej tror att hastighetsskyltar skapar stress.
Mellan Borås och Ulricehamn, ensträcka på run 35 km finns det ett tiotal plåtpoliser, i princip är det så att vägen är skyltad till 70 i 3 km sedan 90 i 3 km osv, om inte detta skapar stress, idiobromsningar osv så vet jag inte vad som skulle göra det.
Innan jag skaffade min GPS gick i princip hela koncentrationen ut på att leta efter hastighetsskyltar kontrollera hastighetsmätaren och leta efter plåtpoliser, de flesta idiotbromsar av ren säkerhet innan kameran oavsett vilken hastighet de håller.
AUtomatiserad kontroll är ett av de största gisslen vi har, däremot är variabla hastighetsgränser, där väglag och trafikintensitet är de styrande faktorerna en mycket bra grej.
Postat: 26 mars 2007, 18:33:31
av Housepainter
Ang förslaget att införa omkörningsförbud för tunga fordon (Lastbil + släp) så ser jag över huvud taget inte någon anledning! Jag är helt säker på att idiotomkörningar inom yrkestrafiken existerar, men de lär vara många fler bland bersonbilstrafiken.
Jag är ute och kör i stort sett varje dag (Lastbil och släp). Det är förvånandsvärt ofta man bevittnar total respektlöshet i trafiken, och det är inte den tyngre trafiken som står för den biten.
Självklart finns det även idioter som kör Lastbil. Men jag skulle vilja påstå att kategorin yrkeschaufförer sköter sig över lag.
Ett skräckexempel jag själv råkat ut för.
Jag körde på motorväg med lastbil och släp, och för att hjälpa en som kom på en påfart till motorvägen gick jag ut i vänstra körfältet. Vid denna tidpunkt var det god marginal till bakomvarande trafik.
Men den kära bilisten som skulle på motorvägen hittar inte gasen, utan ligger och fiskör, trots att han i stort sett är jämsides med min hytt. Jag får ligga i vänsterfilen i kanske 30sek för att han skall komma om mig.
När jag sedan skall in i högra filen igen så lägger jag på blinkersen och kollar i min högra sidospegel. Vad ser jag där? Jo, EN IDIOT SOM TÄNKER KÖRA OM MIG PÅ HÖGRA SIDAN!!
Hade jag tittat i min sidospegel kanske en sekund senare så hade jag inte sett honom och jag hade börjat byta fil. Han hade garanterat blivit mos och antagligen inte överlevt. Pga att denna människa inte visade respekt och ville tjäna några futtiga SEKUNDER! Jag behöver kanske inte säga att jag bokstavligen hängde på starkhornet när han kom om mig.
Jag tror inte att vanliga bilister är medvetna om hur många gånger dagligen man ser helt idiotiska saker i trafiken. Och jag tror inte att vanliga bilister kan förstå hur svårt det är för oss yrkeschaufförer att utföra våra jobb ibland.
Förlåt att jag gick OT. Men det var skönt att få skriva av sig lite!
Ang ämnet så tycker jag inte att man skall lura polisens laser. Jag kan förstå att man ibland trycker lite extra på gasen, det gör även jag. Men förhoppningsvis så gör man det på ställen där det inte är till någon allmänfara.
Men jag hoppas innerligt att folk respekterar 30 och 50. Och till er som inte gör det, skäms! Riktigt mycket! Det kan vara DITT barn, eller din flickvän som dör för att någon idiot inte kan respektera andra i trafiken.
Postat: 26 mars 2007, 18:41:30
av TomasL
Lastbilsproblemet jag ser dagligen, är kanske mest utländska tradare.
Men, en tungt lastad tradare ligger i ett svagt uppåtlut i 60-70 km på motorvägen/vanlig väg, en upphinnande tradare som går ca 2 km fortare skall då nödvändigtvis spendera de närmaste 5-10 minuterna med att köra om, och är det då på en vanlig tvåfilig landsväg skapar detta vissa problem.
Är det på motorvägen så skapar det givetvis andra typer av problem.
Extra roligt är det på 2+1 vägarna när körfälten går ihop, och den omkörande tradaren inte riktigt kommit förbi.
Kan så vara housepainter att du kör tradare dagligen och tycker ni kör bra, men detta beteende ser jag flera gånger per dag. Både hos svenska och uländska bilar.
Postat: 26 mars 2007, 18:47:05
av Icecap
Jag roade mig över Sebastians förslag men allvarligt har jag egentligen inget problem med plåtpoliser: jag finns inte i det svenska körkortregistret!
Plåtpolisen är så att de får korten till en central (Umeå?), kollar ägare, kollar körkorts-kort och jämför, är det bingo skickar de böteslappen.
Då jag har dansk körkort (fick det 1980-09-22, giltigt UTAN ATT BYTA till 2032-02-28!) kan jag inte få prickar, synas eller liknande, alltså är det inte ett problem för mig med plåtpoliser.
Att skador ökar med kvadraten på hastigheten är helt rätt men det viktigaste är att undvika olyckor. Självmord kan knappast undvikas, dock tror jag att den nerrustning som har skett inom psykvården har en del att säga om detta.
Helst skulle jag vilja ha en cruise-control som har koll på gällande hastighet och som JAG kan VÄLJA om jag vill använda och om jag vill ha ett offset i endera riktning på. Cruise-control är nog en av de bästa medel för att undvika att skulle kolla på hastighetsmätaren konstant.
Sedan kan jag bara hålla med Housepainter, det finns gott om idioter som tror sig köra in tid vid att bete sig idiotisk, själv kan jag hålla en hög medelhastighet utan att toppa något vidare då jag ser till att trafiken flyter och att jag flyter med.
Ibland fungerar det inte och då är det bara att ge upp, jag har testat motsatsen och det ger inget.
(Fy fan vad gubbig man låter

)