Robotarm - Med penna :)
- Jine
- Kontakt:
Tänkte bara skriva en rad om vad som skett, Stinrew PMade mig vänligt och ställde upp med att beställa servos åt mig.
Sakt och gjort, 4st kullagrade 13kg servon är beställa från ebay.
Gick på $65 med frakt, dock så kommer troligtvis tull på det.
Men tycker det är ganska behagligt endå
netrunner: Tack som fan för att du tipsade om den säljaren, han va billigast och därifrån köpte jag även
Även lekt lite med PICs nu, och sitter och kodar ett program som tar infomation från serieporten och styr picen därefter.
Även gjort en modell i papper om komstruktionen, nu ska jag bara leta rätt på min mobilkabel, sen kommer det bilder!
Mvh Jim
Sakt och gjort, 4st kullagrade 13kg servon är beställa från ebay.

Gick på $65 med frakt, dock så kommer troligtvis tull på det.
Men tycker det är ganska behagligt endå

netrunner: Tack som fan för att du tipsade om den säljaren, han va billigast och därifrån köpte jag även

Även lekt lite med PICs nu, och sitter och kodar ett program som tar infomation från serieporten och styr picen därefter.

Även gjort en modell i papper om komstruktionen, nu ska jag bara leta rätt på min mobilkabel, sen kommer det bilder!

Mvh Jim
Ska du bara ha en penna som last så bör det funka utmärkt att förspänna konstruktionen för att få bort i princip allt glapp i rotationsriktningen för varje servo. D.v.s. montera en fjäder som "motarbetar" varje servo. Du kommer fortfarande att ha kvar allt radiellt och axiellt glapp, men glappet från servonas växellådor får du bort i alla fall (och det är nog den största källan till glapp, skulle jag gissa).
Arvid
Arvid
-
äsch bara kul att kunna hjälpa till.. 
btw numera ligger man i soffan och surfar då jag fått igång den bärbaradatorn jag köpte av pjator och efter att köpt ett trådlöst nätverkskort av badtastex som kom med posten idag och det funkar riktigt fint ihop med netgear routern jag köpte igår
helt underbart med trådlöst dock så är det väl inte trådlöst eftersom batteriet inte är helt kry men men.. det får bli ett nytt om nån månad.
men men det blidde visst en masa oft
Jag har en annan ide med "robotarm" en borrmaskin på en höj och sänkbar 2 lelad arm för kretskortsborrning.. fast det blir nog lite väl kompliserat jämfört med att bygga med 3linjära axlar..
väntar spänt på fortsättningen av Jims bygge.
//Jim

btw numera ligger man i soffan och surfar då jag fått igång den bärbaradatorn jag köpte av pjator och efter att köpt ett trådlöst nätverkskort av badtastex som kom med posten idag och det funkar riktigt fint ihop med netgear routern jag köpte igår

men men det blidde visst en masa oft
Jag har en annan ide med "robotarm" en borrmaskin på en höj och sänkbar 2 lelad arm för kretskortsborrning.. fast det blir nog lite väl kompliserat jämfört med att bygga med 3linjära axlar..
väntar spänt på fortsättningen av Jims bygge.
//Jim
- Jine
- Kontakt:
Tack! Bra tips, det ska jag definitivt göra.arvidb skrev:Ska du bara ha en penna som last så bör det funka utmärkt att förspänna konstruktionen för att få bort i princip allt glapp i rotationsriktningen för varje servo. D.v.s. montera en fjäder som "motarbetar" varje servo. Du kommer fortfarande att ha kvar allt radiellt och axiellt glapp, men glappet från servonas växellådor får du bort i alla fall (och det är nog den största källan till glapp, skulle jag gissa).
Arvid
Mvh Jim
- Jine
- Kontakt:
Tänket bara uppdatera med bilder samt scheman på hur projektet ska vara utformat! 
BILDER:
Jag leker med IR och en led, testar möjligheterna för IR styrning

Leker mer, denna gång med IR och ett servo, funkar fint !

Lite material inhandlades.

PROTOTYP:

Testar styrningen, PIC16F628A som huvudprocessor.

Styrningen FUNGERAR.
Designade ett schema samt ett kretskort.

(Topplagret ska ej finnas, det ska vara sladdar, ej etsat. Extension pins är 3st I/O pinnar för utbyggnad med RF komm. tex.)
Nu väntar jag bara på servorna som är 13KGs "Noname - kina" servos, med metalldrev.
Ska iväg imorron och betala dom 
mvh Jim

BILDER:
Jag leker med IR och en led, testar möjligheterna för IR styrning

Leker mer, denna gång med IR och ett servo, funkar fint !

Lite material inhandlades.

PROTOTYP:

Testar styrningen, PIC16F628A som huvudprocessor.

Styrningen FUNGERAR.
Designade ett schema samt ett kretskort.

(Topplagret ska ej finnas, det ska vara sladdar, ej etsat. Extension pins är 3st I/O pinnar för utbyggnad med RF komm. tex.)
Nu väntar jag bara på servorna som är 13KGs "Noname - kina" servos, med metalldrev.

mvh Jim