Sida 3 av 8
Postat: 8 februari 2007, 04:05:45
av bearing
Biltemas bäst lämpade batterier för detta är nog dessa:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=95120
Postat: 8 februari 2007, 18:48:26
av Polaren
Tack Gimbal för informationen men nu har jag redan köpt polyester =P fick även tips om hur jag kan göra i det första inlägget. Men jag ska testa på en liten bit först så jag inte pajar skiten! Tack endå!
Ah! Så hette dom, tackar bearing.
Men har en fråga lite om motorer, om jag voltar upp den från 12V till 24V. Hur reagerar effekten? Räknade lite på det och kom fram till att den blir cirka 680W, när den på 12V är den på 220W.. den borde brinna upp! Hur ska jag göra tycker ni, använda mig på 12V eller 24V?
Hade även mailat Bosch om de ville sponsra mig med en motor men fick istället ett någolunda pris på en 12V 400W motor, 1300:- + moms på det.
Info:
Nominal voltage UN 12 V
Nominal power PN 400 W
Nominal current IN 50,0 A
Nominal speed nN 3400 min-1
Nominal torque MN 1,2 Nm
Breakaway torque MA 6,4 Nm
Direction of rotation L
Type of duty S 1
Degree of protection IP 20
Weight approx. 3,10 kg
Någon som är intresserad så kan jag eventuellt fixa?
//Polaren

Postat: 8 februari 2007, 19:11:21
av gvs
Jag har snickrat elcykel (tråd om det finns...) där kör jag med 300W @ 24V. Effekten räcker bra. går ca 30 och orkar dra två cyklister i god fart. Dock vissa problem med höga strömmar vid start. har en smält en säkring på 50A -> 1200W. Så stirra dig inte blind på alla nuffror, strömmarna ökar massor vid högbelastning....
Postat: 8 februari 2007, 21:23:31
av Polaren
Om jag inte minns fel, var inte den motorn avsedd för 22V? då öka du bara med 2V medans jag ska dubbla min och därmed ganska mycket mer ström och effekt =)
Jag gör så att jag kör på 12V och om det inte funkar bra kanske jag drar på med 24V ^^ he he he..
Postat: 8 februari 2007, 22:01:27
av Tekko
Akta du bränner motorn.
Postat: 8 februari 2007, 22:04:39
av danei
Har man bara koll på tempen så kan man överbeasta duktigt under kortare tider. Sen beror det ju på med vilken dutycykel motorn är specad.
Postat: 8 februari 2007, 23:12:39
av Henry
Precis i starten drar ju också en sådan motor mer än vad den gör när den väl kommit upp i fart.
gvs: har du testat hur långt du kunde åka med det batteriet du hade? Vilket det nu var.. Är nämligen lite lätt sugen på att bygga något till min cykel.
Postat: 9 februari 2007, 12:51:48
av Polaren
Det är de jag är rädd för att den kommer brinna upp. Tror jag håller mig till 12V, än så länge iaf. Motorn är specad för 12V
Vill kunna dra på fullt utan några problem och.
Det vet jag att den drar betydligt mer vid starten än när jag väl är uppe i fart, under inga vidare friktioner stora belastingar drar den 18A(i teorin).
Igår gav jag mig in på att börja plasta kåporna men de gick inge vidare bra! Aluminiumfolien ville inte sitta bra intill frigoliten även fast jag drog på med diskmedel-vatten så jag ska prova mig av en annan metod och spackla frigoliten med glasfiberspackel sedan gröpa ur frigoliten sen lägga glasfiberväv på insidan istället.
Vad tror ni om det?
Postat: 9 februari 2007, 13:06:09
av sky_eye
Dra på med vanligt finspackel utanpå frigolitformen.
Du kan eventuellt blanda spackel med vitlim. Lättarbetat, stenhårt och pallar att plastas på. (du kan ju för säkerhets skull testa på en provbit först)
\\Sky
Postat: 9 februari 2007, 13:23:49
av Polaren
Finspackel köpte jag när jag var iväg till biltema senast. Jag hoppas de är sådant du menar?
Vitlim = Trälim?

Hur pass mycket ska jag blanda ihop med spacklet då, och härdare ska jag väl även blanda i eller menar du att de räcker med endast vitlim?
Postat: 9 februari 2007, 13:29:44
av sky_eye
Trälim och vanligt enkomponents fispackel för trä och sån't.
Hälften av var, ungefär, har funkat bra när jag har gjort det.
Slipa, vaxa, plasta.
\\Sky
Postat: 9 februari 2007, 13:56:25
av Polaren
OKej, tack så mycket sky! Då har jag lite att prova med i några dagar. Bilder kommer till nästa vecka då jag ej har tid nu i helgen!
Postat: 9 februari 2007, 14:18:15
av sky_eye
Men, som sagt, prova på en bit först. Kör hela racet. Spacla, slipa, vaxa, plasta, lossa.
Bättre att läar sig metoderna så än på "the real thing", Goda råd kan vara bra, men vad som funkar för mig, funkar kanske inte funkar för dig.
´
Ett annat tips:
Du skrev att du hade svårt att få det symetriskt.
Gör ena halvan av pluggen och skiva sedan upp den. Då är det ganska enkelt att göra en speglad kopia av varje skiva, som du sedan limmar ihop.
Det kanske inte är aktuellt nu, eftersom det såg rätt bra ut, men när du har följt mitt råd och det visar sig att jag snackade skit så du står där med en rykande pöl... Då kan det vara läge...
\\Sky
Postat: 9 februari 2007, 14:27:06
av gvs
Jo den är specad för 22v. Jag kör 24 (nå ja... det sjunker ganska rejält eftersom den drar bra med ström). Den höga strömmarna är som sagt bara i start ögonblicket, inte sedan.
Jag kommer ca 15km med batterierna, men brukar inte köra mer än 8km, har inte längre att åka mellan laddningarna
De batterier jag har är på 26Ah (tror jag, står det något annat i en annan tråd så gäller det)
Postat: 9 februari 2007, 15:35:54
av Polaren
Hade tänkt göra det, ta en liten testbit först och se hur det funkar o skit. Sorry att jag frågar så mycket, haha.. Men vad menar du med vaxa?
Hade tänkt plasta på insidan av spacklet sen, gröpa ur frigoliten efter jag spacklat på skiten(ganska tjockt lager), tror du att det funkar? Sen slipar jag bort det mest av spacklet och gör snyggt på utsidan..
Jag satt ganska länge med att slipa upp all frigolit, fick de någolunda symetriskt så jag behöver inte göra det du rekomendera ^^ det ser väldigt bra ut för övrigt! Men tack endå
