Sida 3 av 3
					
				
				Postat: 9 januari 2007, 22:48:31
				av Finnepinnen
				Tjaa
Jag gick ner och plockade isär varvräknaren nu och det sitter bara ett litet kort och en voltmeter där i. Så jag kör nog på att ha olika vridpotetiometrar för olika växlar
			 
			
					
				
				Postat: 9 januari 2007, 23:04:38
				av bearing
				Det krävs färre komponenter om du använder PWM från picen istället.
			 
			
					
				
				Postat: 9 januari 2007, 23:52:02
				av Finnepinnen
				Mkaj det är iofs en tanke 
 
Hur fungerar den ?
 
			
					
				
				Postat: 10 januari 2007, 19:25:54
				av prototypen
				Vad ska finnepinnen med en PIC till, att glänsa med? Största problemet är väl att montera brytare i växellådan. sedan behövs ett antal potentiometrar.
Prototypen
			 
			
					
				
				Postat: 10 januari 2007, 21:41:22
				av Finnepinnen
				aa jo, det där med givaren, tror man måste öppna upp hela växellådan, om det inte finns någon utgående axel, eller liknande
			 
			
					
				
				Postat: 11 januari 2007, 19:21:16
				av bearing
				Jag tror det kan vara svårt att hitta en givare som fungerar för  potentiometerlösningen. Den måste ju ha steg som övernsstämmer precis med  kulisstrummans vridning för varje växel. Men kanske måste specialtillverka den givaren.
Då är det nog enklare om man använder en pic. Då skulle man kunna använda helt beröringsfria givare. T.ex. två halleffektsensorer som känner fältet från magnet på kullistrumman.
			 
			
					
				
				Postat: 11 januari 2007, 20:52:10
				av prototypen
				Bearing::: En brytare för varje växel och en potentiometer för varje växel.
eller en hallgivare för varje växel.
eller en PIC för varje växel.
Ni får ursäkta, men ikväll är jag elak.
Prototypen
			 
			
					
				
				Postat: 11 januari 2007, 22:06:40
				av bearing
				Antar att din poäng är att man bör motverka överanvändet av microcontrollers till att göra triviala saker. Generellt håller jag med om det, men inte om det här. Mekanik slits och pajar, är stort och kräver fler komponenter.
Fast det kanske krävs en del "programming skills" om man använder en PIC, sånt har jag svårt att bedömma eftersom jag inte brukar ha problem med den biten.
			 
			
					
				
				Postat: 12 januari 2007, 07:35:08
				av prototypen
				Jag tror finnepinnen är lite förvirrad så jag har en liten ritning
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... visare.jpg
och till bearing, var ska vi putta in en PIC, förslag mottages.
Prototypen
 
			
					
				
				Postat: 12 januari 2007, 09:07:25
				av BEEP
				Finns det ett löstagbart lock på sidan för växeltrumman så går det att fixa för annars så får man riva ner motorn för att komma åt den, då är det nog lättare att göra så här 
Växlingsindikator för motorcykel 
			
					
				
				Postat: 12 januari 2007, 16:20:03
				av bearing
				Ojoj, vilken bitterhet.
Jag menade att man använder:
1. En 8 pinnars PIC
2. Spänningsregulator med kondensatorer
3. 2 st hallgivare kopplade till PICen.
4. En magnet
5. Ett motstånd kopplat mellan mätaren och PICen
Du måste mena halleffektswitch i ditt schema, för med hallgivare går det nog inte.