Sida 3 av 4
Postat: 31 augusti 2006, 16:22:14
av Gimbal
Det kan inte vara några problem att hitta nummerskylten och läsa av den live helt automatiskt. Detta bäddar ju å andra sidan för en ny sorts kamoflaugemönster på bilarna. Ett mönster som förvillar automatiken, typ fullt med nummerskyltsvita rutor med diverse tecken, inte så snyggt kanske men iallafall.
Postat: 31 augusti 2006, 16:23:31
av Macce
Går att montera skylten i en sådan vinkel också, att en fartkamera högt uppe inte ser den, medan en person/bil på långt avstånd ser den.
Postat: 31 augusti 2006, 16:26:53
av sodjan
Eller ett raster/gitter framför (ungefär som ibland sitter på skärmar på
bank och postkontor) så att man bara ser igenom i en ganska snäv vinkel.
Postat: 31 augusti 2006, 18:48:12
av MadModder
Trängselavgiftskamerorna sitter på flera 70-sträckor i Stockholm, och alla regskyltar identifieras automatiskt, även på de bilar som "råkar" köra 100 förbi. Bilderna skickas nämligen till en central för bildbehandling. Det sker vad jag fått veta inte på plats. Varje station har en egen fiber, så bandbredd finns det gott om

De skyltar som inte kan identifieras mha OCR granskas manuellt, men det är inte många i sammanhanget.
En avgift sätts upp på det aktuella regnumret, och det är upp till föraren att se till att det kommer in pengar på hans "regnummerkonto"
Har man en transponder läses skylten ändå av och registreras, men identifieringen sker med transpondern. Skulle transpondern paja, får man ett brev hem (tack vare att regnumret lästs av) som säger att "Din transponder fungerar inte. Beställ en ny"
Nu är det ju över, förhoppnings även i fortsättningen...
Postat: 31 augusti 2006, 19:51:38
av flippy
Det var ju ibm som levererade det där ocr-systemet för trängselskatten, det stog lite om hur det funkade på deras sida tror jag.
Postat: 31 augusti 2006, 20:30:56
av peter555
Deras 3.5 GSEK system lyckades inte identifiera en enda av mina passager genom biltullarna.
Postat: 31 augusti 2006, 21:36:25
av sodjan
Jag tycker att man skulle sätta upp bommar och små kurar med personal som tar betalt...
Eller stycka upp Stockholm i 100 delar och sprid ut det över landet.
Postat: 31 augusti 2006, 22:43:45
av Mattias@HTU
Kalf skrev:
Angående produkten så tycker jag den är bra och smart, men varför inte lägga till en blinkande diod eller något ifall man kör för fort i ett område med fartkamera?
//Kalf
Dioden sitter på kretskortet just nu och blinkar bara om man kör för fort. Det återstår bara att montera den på en bättre plats, för nu syns den inte alls när displayen är monterad.
Postat: 1 september 2006, 08:09:08
av Laserboy
Runt infarterna till Göteborg har vägverket satt upp kameror för att mäta trafikflöde och medelhastighet.
Kameran registrerar nummerplåten och endast en del av reg. nr. sparas. Allt ihop går till en central db och där kan man få fram hur fort det går mellan två mätpunkter.
Postat: 2 september 2006, 09:15:40
av ANEE
oJsan skrev:Vid trängseltullarna används väl en transponder?! Dessutom så är väl hastigheten vid trängseltullarna lägre än den hastiget som råder vid kamerorna..
Har bara svårt att tro att tekniken finns i nuläget för att identifiera bilar live.
vfr: Steg 2 blir väl att göra en manuell idenfiering på de två foton som datorn har matchat via regplåt.
Det går alldeles utmärkt att med hjälp av lite datorkraft få fram regnr från kamerorna. Finns en del program att ladda hem på nätet om du vill leka med det själv. Googla på ALPR, LPR, ANPR eller Automatic License Plate Registration. Mer info om kan du läsa på
Wikipedia
Är förvånad att inte Bodström inte redan infört det som jag försökte göra i sommras. Mitt projekt gick ut på att montera en kamera i vindrutan/grillen på bilen och låta min laptop analysera bilderna och automatisk hämta info från vägverket (polisen hade väl hämtat info om ägaren från belastningsregistret också). Så om bilen är stulen eller ägaren efterlyst så poppar bilden upp på skärmen tillsammans med infon om bil&ägare. Bara för bylingen att stoppa bilen.
Nu föll mitt lilla semesterprojekt på att min kamera hade alldeles för dålig upplösning...
Postat: 2 september 2006, 19:48:34
av Biker
Sådana system kan man bekämpa med ir ljus.
ALla cmos o ccd kameror är känsliga för ir ljus - speciellt dom s/v sorterna utan filter som begränsar andelen ljus bortom det röda.
Färgkameror har lite lägre känslighet i det bårtåt 720 nm eller så.
Man kan bygga om en regskylt så att den inte går att läsa i en kamera men ser normal ut för ögat med lite olika metoder.
Som exempel.
Material och färger som är svarta i synligt ljus kan vara vita i det nära infraröda - byt ut färgen på symbolerna på regskylten mot en som är vit i ir men svart för ögat - belys sedan skylten med kraftigt ir ljus.
Den blir helt vit i kameran men ser vanlig ut för ögat - bara ett exempel.
Postat: 2 september 2006, 21:55:01
av peter555
Bra uppslag, det är något att titta vidare på.
Postat: 9 oktober 2006, 00:41:13
av mrfrenzy
Mattias@HTU skrev:Det är lite svårt att säga vad det kostar. Det är ju en lite dyrare display i
min testenhet, det finns billigare displayer som skulle dra ner kostnaden
lite. Men nånstans runt 650-800:- kostar det, inkl. en GPS med antenn
som man kan använda till vilken PC som helst.
Jag antar att du har sett den här?
Jag köpte min för 900 när dom lanserades
Fungerar alldeles utmärkt.
X antal meter innan kameran piper det till, och avståndet visas i displayen
Kör man för fort piper den envist tills rätt hastighet uppnåtts.
Edit: Jag glömde länken.....
http://www.adteknik.se/swedish/gps.htm
Postat: 13 oktober 2006, 14:21:59
av benring
En sak som funkat bra när det gäller att sänka hastigheten är bötesbeloppens höjning.
E18 mellan tex kungsängen - Bålsta förr:
140km/h i höger fil + lastbilar i 90 km/h, 160km/h - i vänster fil.
Efter höjning: 90-110km/h i höger fil, 115-120km/h i vänster fil.
Rätt skönt att det lugnat sig.
Kan hålla med Macce ang placering o farter, men det finns en sak som han inte tänkte på o det e att många motorvägar endast har två filer och ligger det en lastbil i 80-90km/h och Nisse-brådis bakom vill köra om så kommer Macce i 140km/h... blir lätt problem.
Samma på ev påfarter, alla kör inte 200hästars bilar (pratar utifrån mig själv nu

)
Så, har vägen 3 filer eller fler, då ser jag inga problem i det, under 3 filer = problem.
Fartkamerorna skall dock sitta i tätbebyggelse.
/B
Postat: 13 oktober 2006, 16:30:30
av Zyxel615
Finns det motorvägar med två filer?