Svetsa för att värma bromsoks-nipplar går bra men värm inte för mycket.
Förr när jag tävlade med bilar så var det inte helt ovanligt med plötsligt bromsbortfall.
Det var inte på grund av gammal bromsvätska, som gärna annars absorberar vatten som kokar vid 100C utan oken blev så uppvärmda att glykolen kokade, vilket sker vid ca 200C. Vid sådan kokning blir bromsbortfallet plötsligt och totalt då glykol som kokar producerar massor av gasfyllt skum. Numera finns andra bromsvätskor som skummar mindre och tål högre temperatur men för vanliga bilar är bromsvätskan fortfarande i huvudsak glykol. Om man värmer bromsoket med gassvetsen över 200C ökar trycket mycket fort om slangar fortfarnde är täta men trycket kan lätt bli så högt att slangarna smäller av av trycvket och så strömmar det snabbt ut en etan-gas innesluten i detta skum. Det kan bli rätt effektfullt om detta skum antänder och förloppet med smäll och eldsflamma piggar upp.
Här nedan en som eldar bromsok i stor skala. Det är en fabrik för framställning av glykol i USA som får en explosion i produktionen.
glykol.png
https://www.wafb.com/2023/07/15/small-f ... y-evening/
I synnerhet bilar där man inte bytt bromsvätska på flera år kan bromsvätskan koka vid betydligt lägra temperatur då vatten absorberas ur luften med tiden. Vatten brinner inte så bra men trycket kan öka mer än vad bromsledningarna tål.
Luft-nipplarna är mjuka och lätta att vrida sönder , i synnerhet om det var ett tag sedan de sist var lossade.
Full värme i ett svep med gassvetsen direkt på nippeln, inte bromsoket, och prova att lossa med sexkanthylsa så man inte runddrar nippelns sexkant. 12-kant hylsa eller specifika öppna ringnycklar fungerar sämre. De senare är ofta allt för glappa och grovhuggna. Ofta fungerar det inte att lossa i första försöket eller andra eller 3:e men till slut brukar det gå lossa, Det är bara att hålla på och värma och därefter kyla med tryckluften. Risken är att man tar i för mycket på för varm nippel och då är den snart avvriden,
Nipplar är billiga så byt hela nippeln även om man bara vill lossa lite för luftning.
Bromsvätskan innehåller någon form av rostskydds-tillsats och smörjmedel så ytterligare smörjning ska inte behövas.
WD40, 556 och liknande kan sällan tränga ner där den skulle behövas. Möjligen att det finns en vinst att smörja samtidigt som man lirkar och lossar och stänger om nippeln bara går rör lite grann utan risk för söndervridning. Nippelns gängor blir deformerade när den är åtdragen varför situationen är rätt vanlig att man bara kan lirka om man inte vill ta i för hårt.
Ytterligare sätt att lossa nippeln i denna situationen där det bara går lossa något lite, är att dra till med hammare ovanpå nippeln samtidigt som man vrider. Ska nippeln ändå bytas gör det inget om den blir tillplattad i änden. Smällen från hammaren skapar en tryckvåg genom nippeln och får den att kanske lossna på ställen där den sitter fastklämd pga deformerade gängor.
När man byter hjul kan man passa på att kolla hur bromsbackar och skivor mår samt lossa och dra åt bromsnippeln. Kostar så lite extra jobb att se över dessa viktiga saker och som kan kosta mer pengar och besvär att åtgärda när något behöver repareras som man inte tidigare givet lite underhåll.
Värme och därefter avkylning får metall till att vilja krympa, såväl bult som mutterns in och utsida liksom när man krymper oönskade bulor i bilplåten.
Just vad gäller bult så ökar längden vid uppvärmning vilket kan göra att den blir lättare att lossa som varm om den är hårt fastdragen, t.ex. topplocksbult.