Sida 3 av 3
Re: VFD diskussionstråd...
Postat: 23 oktober 2024, 17:36:01
av säter
Jag har även en japansk omriktare med återmatning.
Den har inte kontaktorer för reversering.
Det är ett fel på den, den skjuter säkringarna vid bromsning, men inte vid ökning av varvtalet.
Man kan ju fundera vad som är felet.
Jag tror att jag ska ha ett schema postat här någonstans.
Re: VFD diskussionstråd...
Postat: 23 oktober 2024, 17:43:51
av säter
HN50a SANYO WIREING DRAWING.pdf
viewtopic.php?t=44195
Re: VFD diskussionstråd...
Postat: 23 oktober 2024, 18:58:07
av säter
Nu har läst om den gamla tråden.
Det var faktiskt en kul tråd att läsa.
Re: VFD diskussionstråd...
Postat: 24 oktober 2024, 01:50:47
av MiaM
säter skrev: ↑23 oktober 2024, 17:36:01
Jag har även en japansk omriktare med återmatning.
Den har inte kontaktorer för reversering.
Det är ett fel på den, den skjuter säkringarna vid bromsning, men inte vid ökning av varvtalet.
Man kan ju fundera vad som är felet.
Jag tror att jag ska ha ett schema postat här någonstans.
I princip skulle det väl kunna vara något fel på en thyristor så att den leder när den inte ska. Jag är lite för trött för att tänka färdigt denna tankeprocess, men nog borde det väl kunna vara så att en felaktigt leder på ett sätt som gör att säkring endast går vid återmatning?
P.S. om du provkör med klart klenare motor och glödlampor i serie med nätspänning så borde du kunna mäta på den medan felet uppstår, kanske?
Re: VFD diskussionstråd...
Postat: 24 oktober 2024, 09:17:54
av säter
pi314 skrev: ↑23 oktober 2024, 14:06:19
- 3 tyristorer från varje fas med plus till motorn för en rotationsriktning.
- 3 tyristorer från varje fas med minus till motorn för motsatt rotationsriktning.
Är den utrustad med fältförsvagning borde det väl vara 3 tyristorer till fältlindningen också?
Re: VFD diskussionstråd...
Postat: 24 oktober 2024, 12:45:45
av MiaM
Eller sex thyristorer för att också kunna byta riktning.
Sidospår: Men för inbromsning behöver det väl vara triac:ar, eller dubbel uppsättning thyristorer?
Re: VFD diskussionstråd...
Postat: 24 oktober 2024, 14:08:05
av säter
Det beror ju på om man byter riktning med fältlindningen eller rotorlindningen.
Jag vet inte vad som är vanligast?
Re: VFD diskussionstråd...
Postat: 24 oktober 2024, 14:44:01
av säter
Om du tittar på schemat jag postade, ser du att det är 12 tyristorer till rotorn och 2 tyristorer till fältet.