Sida 3 av 15

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 17 oktober 2024, 14:26:04
av pi314
Kul att följa omvårdnaden som denna 850 får!

Min sjunde bil, sjätte Volvo, var en 850 med 170 hk, utan turbo. Den är nog favoriten bland de bilar jag haft! :tumupp:

Jag hade glömt att den var 5-cylindrig. En idé som jag trodde Audi var tidiga med, ca 1979.
Det fanns tydligen tidigare. Kanske då mest i dieslar?

https://en.wikipedia.org/wiki/Straight-five_engine


Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 17 oktober 2024, 21:57:26
av MiaM
Nog är väl detta som Wikipedia nämner lite överdrivet? Det är väl bara att forma insuget så att det blir lika lång väg för varje cylinder?

"The use of straight-five petrol engines in mass production cars only became truly viable with the advent of reliable fuel injection. This is because of the unavoidable problems of a carburettor supplying an odd number of cylinders and the length of the inlet manifold between the carburetor varying greatly between cylinders at the ends of the engine and those nearer the carburetor. Unlike other engine layouts, these problems are not easily solved by using multiple carburettors."

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 18 oktober 2024, 05:17:50
av DennisCA
Den frågan fick mig att komma ihåg denna video som jag tyckte förklarade varför ganska bra.

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 18 oktober 2024, 08:07:31
av 4kTRB
En av de här valde en 850 för att söka reda på Nilens källa.

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 07:39:10
av DennisCA
I förrgår köpte jag ett set med 15" fälgar med vinterdäck att sätta på volvon, och igår kväll satte jag på den nya kamremmen, känns nästan som det gick för lätt. Blir orolig... Men det hjälpte ju att man hade kammarna låsta tror jag då kunde man va lite mindre varsam.

Bild

Bild

Även monterat tillbaka startmotorn, det blir väl en massa ihopplockande nu så jag kan provstarta bilen. Hoppas verkligen den blir körfärdig i helg.

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 07:40:54
av säter
Har man gått över till HTD-remmar på motorer nuförtiden?

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 07:48:45
av DennisCA
Jag vet inte vad det är men detta är första bilen jag äger som ens har kamrem istället för kedja.

Den här kamremmen är SKF och det står made in UK på den.

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 08:23:44
av petertub
Det ser ut som att du även satte i en ny vattenpump. Om inte gör det !

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 08:24:56
av DennisCA
Jo det är ny vattenpump, nya "rullare" också.

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 09:28:30
av pi314
säter skrev: 19 oktober 2024, 07:40:54 Har man gått över till HTD-remmar på motorer nuförtiden?
jag visste inte heller vad HTD var, så jag läste på.
HTD är en högeffektskuggrem som uppfanns på 60-talet. Den runda kuggprofilen, som fördelar kraften i kuggen, gjorde att effektöverföringen ökade. Därmed ökade användningsområdet för kuggremmar.
https://www.oemmotor.se/produkter/trans ... d-_-467091

Om det stämmer så är väl HTD-remmar överlägsna den gamla typen med raka kuggar?

Jag har kedja i nuvarande bil. Det anges att den ska hålla i bilens livslängd.

Att byta kamrem är kanske en olägenhet och en kostnad, men om den får gå för länge och havererar så är det riktigt dåligt för många motorer. Kostnaden för ett sådant haveri kan få kamremsbyte att förefalla billigt. Ännu mer så om man som DennisCA gör kamremsbytet själv.

[VISA]
HTD skulle väl kunna sammanfattas som "allmän kuggkunskap" tillämpad på remmar? Kanske med lite skillnad för att remmen är elastisk och flexibel medans metallkuggar och dom flesta plastkuggar är oelastiska?
Utöver att effektöverföringen ökade gissar jag att även förlusterna i remtransmissionen minskade med HTD?

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 12:18:57
av MiaM
pi: "allmän kuggkunskap"
Du menar "kuggskap"? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 20:34:21
av DennisCA
Idag har jag plockat ihop alla delar igen. Nya vakuumlinjer här, de är gjorda från bränsleslang. Jag tror det håller bättre.
Bild

Och såhär stängde jag permanent av varmluftsfunktionen
Bild

Bränsleslang ersatte plaströret i vevhusventilationen
Bild

Jag har tömt bilen på kylvätska och fyllt med vatten från slang, jag ska köra några gånger och tömma tills det är rent vatten. Sen tömmer jag och lägger avjoniserat vatten och kylarvätska i bilen efteråt. Sen får jag justera tills jag får 50/50.

Jag har startat bilen ikväll och den startade snabbt och går bra på tomgång. En enda sak var att om jag gasade för snabbt medan bilen står i fritt, så hackar den till och vill nästan stanna, men återhämtar sig. Gasar jag saktare så varvar den upp utan problem. Men riktigt vad detta kan bero på vet jag inte. Det var lite slappt i gasvajern och jag har fipplat med den så den är lite mera spänd nu. Men har inte testat sen dess.

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 20:47:14
av pi314
Jag har ett diffust minne av det där med att den ger sig när man trampar snabbt på gasen. Men att det försvinner när motorn är lite varm. Men, jag kan minnas fel.


Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 20:53:58
av DennisCA
Upptäckte ju en annan sak, ena sidan av bakstötfångaren hänger ner då jag kollar noggrannare så fästet verkar ha rostat sönder. Jag tror jag sett detta innan i nån youtube och man borde kunna ta av hela stötfångaren och göra nya fästen.

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Postat: 19 oktober 2024, 23:40:36
av MiaM
Det är väl enklast att blanda vatten och glykol i förväg och hälla i färdigblandat?

Eller menar du att du vill mäta blandningen så att den verkligen är rätt, ifall det inte är rätt koncentration i förpackningen med glykol?

Tips: Om du blandar i en dunk och blandar mer än motorn tar så märk dunken med vilken bil den är till, så är du säker på att ifall du behöver fylla på så får du rätt vätska, så att du slipper riskera blanda olika sorter.