Förstärkare (Velleman) förförstärkare, elgitarr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Förstärkare (Velleman) förförstärkare, elgitarr

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Brum får du för att du har "öppna" ingångar. Ingången hämtar upp AC från närläggande ledningar och apparater. När du ansluter något får ingången en definierad potential visavi jorden. Någon annan kan förklara bättre.

Det är tradition att använda 1N4007 i rörkretsar för att de tål höga spänningar. Prisskillnaden är minimal och man har köpt sig säkerhet. Det är helt OK att blanda dioder så länge man ligger på den säkra sidan.
Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Tack! Jag anade nåt sånt även om jag inte själv kunnat förklara ens på det vis du just gjorde. I en "riktig" förstärkare är det ju också ett brum ifall man vrider upp volymen men jag antar att det såklart finns sätt att minska sånt men givetvis inte i min enkla Velleman....

AC-läget på multimetern svajar ju också med flera volt innan man ansluter det till det man vill mäta. Intressant det där, att vi hela tiden är omgivna av en massa volt :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte massa volt, men elektriska fält.

Oanslutna ingångar fungerar som antenner. Förstärkaren är väl en stereoförstärkare så hur andra kanalen ansluten?
ghu

Inlägg av ghu »

Vaktis skrev: 21 juli 2024, 20:50:54 Har jag ett jordproblem nånstans? Är det för att jag stjäl ström på "fel" sätt?
Du stjäl förmodligen ström på fel sätt. Transformatorns mittuttag ät jordreferens för effektförstärkaren.
Jordreferensen för förförstärkaren är efter likriktarbryggan i din K1823.
När du sedan kopplar ihop förförstärkares och effektförstärkares jord kommer en av dioderna i K1823 att kortslutas. En lösning på detta är att ta bort likriktardioderna i K1823 och mata från effektförstärkarens likspänningsmatning.

Ett annat problem är att din transformator på 30 V ger för hög likspänning till K1823.
Mät upp likspänningen innan du ansluter K1823. Den får enligt databladet vara max 40 V men ha lite marginal och använd max 35 V. En lösning är att sätta en 10 V zenerdiod i serie med matningen till K1823.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Håller 100% med ovanstående, speciellt GHUs förklaring.

P.S. tjatar igen om att till att börja med köra förförstärkaren på batteri eller nån separat nättrafo ur bra-att-ha-lådan för att prova hur allt fungerar tillsammans.
Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Jag tackar för all hjälp. Inser att jag har tagit ett för stort steg & ger upp detta tills vidare. Bra påminnelse Mia, att testa förförstärkaren med ett batteri. Som jag tidigare sagt så ger en gitarr (med multimeter, ej mätt med skop) drygt 30mV. Med den lilla 1803 förförstärkaren går man långt över en hel volt så den gör säkert det den ska med råge även på ett 9-voltsbatteri.

Nu har det blivit nåt nytt helt oväntat. Tidigare har jag ju skrivit att om man bara kopplar in förstärkaren K8060 som är en 200 Watts monoförstärkare, med högtalaren, en 250 W noname från electrokit typ, så brummar det på stark men inte outhärdlig volym tills man kopplar in gitarren direkt på jord & signal. Då blir brummet väldigt svagt samtidigt som man kan höra gitarren om man knäpper på strängarna

Men! Nu när jag kopplar in det hela så far högtalarkonen först till ena ändläget & sen till andra oavsett om jag har gitarren i eller ej. Detta alltså helt utan 1803 förförstärkaren i. Jag kan inte se att jag har ändrat nånting alls så varför detta nya fenomen har uppstått förstår jag inte.

GHU: Ja jag har förstått att trafon, som har 2*30V ut, alltså ger för mycket för 1823 & tänkte (förmodligen fel som vanligt när det gäller mig) att det då skulle räcka med ett 2 eller 3 W effektmotstånd på runt 1kOhm mellan 1823 & en av utgångarna på trafon eftersom det är så relativt lågt uttag. 1802 tar typ 10mA medan jag gissar att 1823 inte borde ta så väldigt mycket mer & totalt högst runt 40-50mA men jag begriper inte att räkna ut det. Det är överkurs för en gammal vaktis som hade matte som typ sämsta ämne i skolan.

Men som sagt, jag ger upp detta nu innan jag bränner ännu mer pengar i onödan. Skönt att jag inte köpt nåt oscilloskop ännu.

Jag tackar för all hjälp ändå! Lite ska väl ha satt sig. Nu ska det städas undan till nästa gång jag får för mig att jag kan nåt om el.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När du kopplar in något på den stora förstärkaren så kommer den att förstärka den spänning som presenteras på ingången. Om ingången flyter fritt (som en antenn) och plockar upp några Volt och du sedan ansluter något som delvis kortsluter ingången får du en spik som förstärks och skickas till högtalaren. Och omvänt om du har 0V på ingången och du stoppar in något som laddats upp lite grann händer samma sak.

Det är en god idé att först koppla ihop allt och sedan slå på spänningen.
Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Ja jag är med så långt. Insåg det i början när jag upptäckte att den brummade utan gitarr (eller t.ex. telefonen som mp3) inkopplat. Men som sagt, nu drar den till ändlägena oavsett. Tycker inte jag har ändrat nåt så förstår inte varför. Men men, det får bli en annan gång. Jag måste ha köket tillbaka. Det har varit verkstad sen typ april.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om kan ju ha telekontakter med kortslutning. Drar du ur pluggen kortsluter kontakten till jord och du slipper brum pga av öppen ingång.

Du kan detta säkert men här är en sådan kontakt.
6.35-mm-Shunt-Female-Short-Panel-Jack-Socket-with-switch-guitar-JACK2F02.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Eftersom slutsteget ändå inte verkar lämpligt att driva direkt med gitarr så kan du också sätta ett motstånd mellan ingång och signaljord som gör att ingången blir mindre känslig för störningar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag kör med Neutrik NP2X-AU-Silent-kontakter till min VOX. De är kanonbra.
Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Tack för flera råd & tips!

Håller på & städar för fullt men kanske jag ska låta kolven & bara bara det jag ska använda vara framme. Jag har en tendens att sprida ut alldeles för mycket saker på samma gång så jag knappt kan arbeta. Ut på landet några dar & bara klippa gräset & tömma pisstunnan & sånt enkelt som inte belastar hjärnan. Finns en anledning till att jag bara är vaktis....

Så alltså antingen kortsluta signal & jord med jacket på bild eller också ha ett motstånd mellan dem? Hur vet man värdet på det motståndet? Strömmen tar minsta motståndets väg så högre värde än ingångsimpedansen :humm:
Men är det för högt kommer det ändå att brumma misstänker jag? Trial and error? Förstör jag ingen komponent med den kortslutningen som jacket innebär? Eller där ska det ju bara in en svag signal så det gör jag ju alltså inte.... Glömde skriva att jag har ett sånt jack men utan den extra flärpen. Så ett litet motstånd kan ju vara en idé. Såna har jag iaf massor av olika valörer.

Nedan har ni iaf specen om ni inte redan har tittat på den. De själva tycker att den är lämplig som gitarrförstärkare.

Full discrete design using Epitaxial Darlington transistors

DC supply circuit on board with LED indication

Ideal for active speaker system or sub woofer, guitar amp, home theatre systems, instruments amp.....

Comes complete with transistor isolators, spacers and bolts

Overload and short circuit protection

Features:

200W music power @ 4 ohm load

100Wrms power @ 4 ohm load

70Wrms power @ 8 ohm load

Distortion: 0.02% @ 1KHz/10W

Damping factor: >800

Frequency response: 3Hz to 200KHz (-3dB)

Sensitivity: 0.6Vrms

Signal to noise ratio: 115dB

Power supply: 2 x 25-30Vac/100-120VA

PCB dimensions: 107x62mm (aprx.):

Recommended heat-sink: HSVM100 (pre-drilled) or S44/75 (not drilled)

• Recommended power transformer: 12030
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Motståndet: Markant högre än utimpedansen / minsta impedans på last från det som ska driva (t.ex. förförstärkarbyggsatsen).

Ett sånt jack som kortsluter är antagligen bättre, men du kanske har nåt motstånd i bra-att-ha-lådan eller kan plocka från elektronikskrot.
Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Först Mia, får jag försöka lösa varför högtalaren helt plötsligt börjat ställa sig i nåt av ändlägena & inte brummar längre. Misstänker nåt gått sönder för jag får 40 V likström till den nu (vilket såklart säger varför konen åker ut eller in & stannar där) samt att TIP147 har 86V mellan bas & kollektor samt mellan kollektor emitter medan TIP142 & en bc547 som fungerar som bias-inställning i stort sett har noll Volt mellan alla benen samt att ett effektmotstånd som jag tidigare har ställt in att bias låg på ca 10mV nu har exakt 1,7mV oavsett hur jag vrider på trimpotten.

Mäter man mellan jord & benen på transistorerna så har de drygt 40V så det finns spänning där iaf.

Enklaste sätt att lösa det på är ju att köpa en ny.... Som sagt, jag gapade över lite för mycket denna gång....

Vet inte hur jag enklast lägger in kretsschemat här men byggsatsen heter k8060 för den nyfikne.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns en funktion för att bifoga bilder direkt när man skriver inlägg/kommentarer här på forumet!

Annars så börja att mäta på den "halva" av förstärkaren som likspänningen går genom.
(Captain Obvious säger koppla bort högtalaren - du kan om du vill koppla in en glödlampa istället, typ säg t.ex. fyra likadana billampor för bakljus/parkeringsljus/bromsljus, om du vill ha nån slags konstlast)
Skriv svar