Sida 3 av 3

Re: Min första ljusbåge :(

Postat: 13 februari 2024, 15:48:07
av bearing
Högre spänning gör att man kan hålla pinnen längre ifrån arbetsstycken. När jag svetsade skulle jag bara göra en snabb reparation ute i skogen. Tog med mig två bilbatterier, och svetsade sedan med bilens batteri i serie med de två extra bilbatterierna. Eftersom att batterierna gav konstant spänning snarare än konstant ström blev det lite annorlunda än att svetsa med en riktigt svetstransformator.

Re: Min första ljusbåge :(

Postat: 14 februari 2024, 10:20:42
av alexanderson
carpelux skrev: 13 februari 2024, 13:39:37 Även i vanlig luft, utan någon form av skyddsgas?
Båglamporna använde ingen skyddsgas. Men konsumtionen av kolelektroder var stor.

Re: Min första ljusbåge :(

Postat: 14 februari 2024, 12:50:57
av Mindmapper
Effekten var skaplig också! Lagade en biografprojektor en gång som selenlikriktaren till bågen gett upp på. Det fanns inte sådana att få tag på så jag satte dit en kisel ditto. Kraftigt ljus från den.
Vet ej hur man skulle kunnat bygga in sådana, så att man kunnat ha skyddsgas.

Re: Min första ljusbåge :(

Postat: 14 februari 2024, 17:03:03
av Nerre
Mindmapper skrev: 13 februari 2024, 12:48:20 Sedan skriver Wikin så här om AC resp DC ljusbågar;
Därför är växelströmmen inte lika benägen att bilda en konstant ljusbåge, och som överslagsberäkning kan man säga att strömmen hoppar 1 mm per kV i ledningen. Likström kan däremot ge en konstant ljusbåge på flera centimeter redan under 1kV
Det gäller att hålla isär "tändandet" av ljusbågen och att bibehålla den.

En ljusbåge består av joniserad luft och leder alltså ström bättre än luft. Men ljusbågen måste uppstå först, och det där där man pratar om 1 kV per millimeter.

Lycka till med att få en svets att tända en ljusbåge med elektroden 5 cm från plåten.

Re: Min första ljusbåge :(

Postat: 14 februari 2024, 17:05:30
av Nerre
carpelux skrev: 13 februari 2024, 13:39:37 Även i vanlig luft, utan någon form av skyddsgas?
Japp. Mina farföräldrar hade en gammal "sollampa". Den hade två kolelektroder, typ 5 mm i diameter, 10-15 cm långa. För att "tända" lampan förde man ihop spetsarna på de två elektroderna och sen fjädrade mekanismen tillbaka och jag tror det fanns en justerskruv för att justera avståndet.

Den var såklart livsfarlig, inte bara ur elektrisk synvinkel utan det var ju i princip en svetsbåge med en hel del otrevlig UV-strålning.

Re: Min första ljusbåge :(

Postat: 27 augusti 2024, 18:12:54
av SeniorLemuren
carpelux skrev: 12 februari 2024, 05:11:28 Med risk för att uppfattas som besserwisser så har du nog uppfattat ordet ljusbåge fel. En ljusbåge uppstår när potentialen mellan två ledare är så hög att ett överslag sker som i sin tur joniserar luften och då bildas det en ledande kanal av plasma, ljusbågen.

Man brukar säga att det krävs 1000V för att skapa en gnista på en millimeter, så din batterispänning på 36V kan inte på något sätt vara upphov till en ljusbåge,

Det du har haft är en ren kortslutning och iom att du har mycket energi i batteriet samt låg intern resistans i detsamma så blir kortslutningsströmmen mycket hög vilket ledde till att skruven glödgades och "brann" upp.

Jag kan tänka mig att minus på batteriet är anslutet till chassi och därmed också skruven, sen kom du åt skruven och pluspolen samtidigt med mejseln och släppte därmed loss en massa ampere genom skruven.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ljusb%C3%A5ge
Ha du har aldrig svetsat med en tigsvets? Man skapar en ljusbåge genom att kortsluta en lik eller växelströmsspänning på 30 Volt och uppåt. Man fjärmar sedan elektroden flera mm från det objekt man svetsar med bibehållen ljusbåge.