Lite OT kanske, men när vi var på Husqvarna museum för kanske tiotalet år sen så stod det en liten smutt stirlingmaskin där.
Kommer inte ihåg nån direkt info, om det ens fanns nån.
Men den var rätt liten typ i 5kW elverksstorlek, kanske 60x50x40cm eller nåt sånt och orange till färgen.
Tyckte den var lite intressant, men aldrig hört talas om att det skulle ha tillverkats nåt sånt i Husqvarnas regi.
Kanske nåt experiment?
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Postat: 27 december 2023, 17:08:18
av Glenn
man brukar väl sägaatt husqvarna har tillverkat ALLT.. utom bilar
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Postat: 27 december 2023, 17:08:36
av säter
Det låter som en United Stirling V-160.
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Postat: 27 december 2023, 17:12:44
av ds77
Undrar om jag inte såg någon liten "bil" prototyp när jag var på museet häromåret...
Palle500 skrev: ↑27 december 2023, 17:16:39
Tillverkad av Husqvarna?
Nej, det var en Ford Taunus.
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Postat: 27 december 2023, 17:31:05
av säter
bjornj skrev: ↑27 december 2023, 15:20:56
Arbetscylindern måste vara rätt dimensionerad i förhållande till totala luftmängden och
friktionen måste vara så låg som möjlig samtidigt som den inte får läcka för mycket.
Går motorn lätt om du snurrar den för hand?
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Postat: 27 december 2023, 18:44:11
av bearing
bjornj skrev: ↑27 december 2023, 15:20:56
Ja, någonting måste vara fel.
Har du någon bild på motorn?
Nej, ingen bild för den är inte tillverkad än men
det finns ett antal parametrar som man måste få till för att det skall funka.
Displacerns axelgenomföring måste vara tillräckligt tät men samtidigt ha tillräckligt
låg friktion.
Displacerns avstånd till cylindern måsta vara lagom stort. Är det för litet går det för tungt
och är det för stort blir inte luftombytet bra.
Arbetscylindern måste vara rätt dimensionerad i förhållande till totala luftmängden och
friktionen måste vara så låg som möjlig samtidigt som den inte får läcka för mycket.
Det är en del som måste göras rätt
Jag kan tyvärr inte ge dig någon hjälp med beräkningarna, men här är en design som jag inte tror är så svår att tillverka själv eftersom att den är baserad på bälgar och inte glidande tätningsytor.
Den enda glidande tätningen borde vara till "bälgstången" i centrum av "trumman". Eftersom att tätningsytan är liten borde den inte orsaka så mycket friktion.
Går motorn lätt om du snurrar den för hand?
Jo det är ju en viktig förusättning att ingen onödig friktion bromsar
någonstans.
Jag har även experimerat med att använda ett membran typ ballonggummi
i stället för en kolv. Då får man ju en rätt så bra bild över hur mycket tryck
man får. Man kan ju göra så att man manövrerar displacern för hand upp och ner
utan svänghjul alltså och observerar hur membranet rör sig. Det har varit förvånansvärt
klen rörelse på membranet när man gör så. Det kan ju bero på för otät axelgenomföring eller
olämpligt utformad displacer.
Jag har inte haft någon ritning eller så utan utgått från de varianter man kan beskåda mest på youtube.
Som ett kuriosum kan jag fö. nämna att FFV Aerotech tillverkade Stirlingmotorer fram till mitten av 80-talet.
Vad de användes till vet jag inte men jag vet att televerket använde stirlingmotorer för sina lokala elverk
vid olika utomhusarbeten. De var kända för att vara så vibrationsfria att man kunde ställa ett mynt på
högkant på dem.
Re: Sterlingmotor beräkningsöverslag
Postat: 28 december 2023, 17:13:22
av pi314
Jag skulle vilja ha en generator, som minst kan ge 1 kW, men gärna 2,5 kW.
Bland dom DIY-alternativ som jag sett så tycker jag att den här verkar seriös. Dock är det ganska låg effekt, max ca. 100-200 watt.