FM-antenn i karosskanten ger sämre rundstrålande egenskap och är normalt inte önskvärt.
Det har inte med polarisationen att göra då den som bäst blir lutande elliptisk, mellan vertikal och horisontal polarisation vid placering där jordplanet inte är symmetriskt fördelat runt antennen.
Däremot finns det en äldre anledning till att man satte antennen ute i hörnkanten på karossen och det var att mellanvågsmottagningen förbättrades.
Mellanvågen, främst i USA och bilar av betydande längd, är inte längre lika aktuell.
Däremot lever fortfarande 27MHz CB radio på många håll i USA. Vid denna frekvensen är en halvvåg drygt 5 meter lång.
Antenneffektiviteten ökar då kvartsvågen för bästa jordplan är drygt 5 meter och jordplanet blir längre sett från antennens synvinkel om antennen sätts i en hörna.
För att få bättre antenn-höjd så finns det en hel del som kör omkring med 5 meter långa antenn-spröt.
CB_ant.png
Det händer att vissa radiosystem använder antennplaceringar som ej är rundstrålande, men fungerar som komplement i ett diversitet-system där t.ex. radion aktivt väljer den för ögonblicket bäst fungerande antennen. Jag har själv ett sådant system i min bil med tre olika antenner och tre mottagare för stabilare TV-mottagning.
Radio-antenn för personbilars automatisk vägskatt behöver inte vara rundstrålande utan riktas framåt. Det är dessutom paragraf-reglerat, strålningfält och riktning för tunga trafikens automatisk vägskatt
https://www.its-platform.eu/
Det finns inget krav på DAB-radio i senare års bilar för överföring av trafikinformation. Det finns inget sådant krav från EU.
Det vore rätt korkat och meningslöst att kräva mottagare när det inte finns sändare som kan förmedla trafikinformation denna vägen.
Det är dessutom rätt uddlöst av EU att inte ens föreskriva ett EU-gemensamt system så som man gjort för t.ex. lastbilars
Sverige är dock inte helt DAB-fritt. Det finns ett privat nät med 5 sändare i de större städerna som drivs av Viasat.
Vad EU har bestämt är mycket men en sådan sak är att bilar sedan 2018 ska kunna ta emot digital information.
Det står uttryckligen exempel på digital information är att radion kan visa stations-information. Radio Data System (RDS) duger därför utmärkt även om systemet är missunderhållet i Sverige. Senate programuppdateringen var 2009 och innehållsleverantörer är i stort bara vägverket som informerar om större vägbyggen. Det finns t.ex. inte motsvarigheten till snabb rapportering vid olyckor eller köbildning som finns i andra EU-länder. Troligen resonerar man som så att de flesta använder inte RDS utan förlitar sej på Google-maps/Vaz
Vad som också bestämt är att bilar sedan 2018 ska ha ecall. Det är ett radiosystem som automatisk ska kunna kalla på hjälp och det ska ha minst två antenner. Detta i fall bilen blir t.ex. liggandes uppochner i ett vattenfyllt dike. En anka i det hela är att så vitt jag vet är bilägaren fri att välja tjänsteleverantör och det finns ingen koll om systemet är fungerande eller har betalt abonnemang. Dock så har de flesta bilmärken egna centraler för mottagning av larm.
EU var lite yrvakna och halkade lite på beslutsknappen och när Spanien bestämde att vi skulle ha
V16 larmsystem.
Detta systemet är knutet till en batteridriven varningslykta som ska kunna skicka positionsdata över mobilnätet samt även via en lysdiod och radio på 868 MHz för varning inom närområdet som en ersättning för varningstriangeln. Detta då det visat sej att folk inte klarar att hantera triangel ansvarsfullt.
Lite sent insåg man att detta inte var någon bra teknik då det ändå förmodligen kommer ersättas av ett annat radio-system med krav på bilinstallation kanske redan 2025. Detta är ett mobilsystem inom ramen för LTE där det senare kommer reserveras ett frekvensband vid 5.9 GHz för hela Europa för denna typ av information.
Systemet är redan i drift i flera former och av olika biltillverkare och går under namnet V2X och via
https://5gaa.org/ som C-V2X.
"Vehicle 2 X" kan uttolkas som information från fordon till allt möjligt, andra bilar, trafikljus osv.
V2X_roadmap.png
Troligen kommer dettas system, V2X, senare få ta hand av EU beslutade övervakningsfunktionen av hastighet, ISA, som som ska införas redan detta året men som tills vidare går via egen GPS och NB-IoT.
Tanken är att motor-effekten automatiskt ska strypas om man försöker köra över hastighetsgränsen men i ett första steg ska systemet bara varna på ett sätt som ska irritera och inte kunna stängas av.
https://etsc.eu/july-6th-2022-vehicle-s ... p-forward/
Frågan är vad som händer om man råkar bryta av antennen, om bilen då hamnar i limp-mode och bara kan köras på tomgång eller om man råkar bryta av antennen på någon annans bil
Ska väl lägga till att moderna antenner som originalmonteras på bilar inte är så synliga. Denna typ av antenner kan vara försänkta i karossen på egna monteringsbrickor och överkant på fram och bakruta som har fördelar antenn-mässigt och nödantenner på bils undersida/hjulhus. Somliga antennsystem finns det flera av på bilen för diversitet/MiMo.
Porche hade redan för 15 år sedan antenner i backspeglarna för mobiltelefoni. Då behövdes det för den fasta mobiltelefonen, men sedan när inte ens bärbara mobilen hade uttag för extern antenn längre så upphörde man med dessa antennerna.
Nu är det aktuellt igen då bilkarosserna görs allt mer RF-mässigt täta och där höga LTE-frekvenser dämpas mer av bilrutor än mer lågfrekventa system. Nu vill man åter ha yttre antenner som skickar signalen vidare aktivt in till antenn på insidan av kupen.
car_ant.png
Här några av antennerna som vi kan vänta oss en bil är utrustad med.