Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Touch Off....Problem...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: Perkla bygger CNC RAW 1.5 - Y axel fungerar nu, enkla vä

Inlägg av X-IL »

Spindeln är väl enklast med ett stort klämfäste, alternativt två stycken.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

X-IL skrev:Bra att det löste sig, då var jag inne på rätt spår i alla fall.
Linjera upp portalen verkar ju lite värre, men du borde väl kunna mäta, och sen rotera skruv eller rem motsvarande samtidigt som du bromsar andra sidan? Eller fjädrar det tillbaka? Kan det var nåt dåligt skruvförband som rört sig lite?
Jodå jag mäter och får till det nästan helt bra.. dock nästan en millimeter som skiljer, kan inte tänka mig detta skulle ha nån betydelse men.. jag gjorde så att jag snurrar lite på remhjulet på ena sidan och sen lajnar upp på den andra ... går dessvärre inte få bättre än så som det är nu..

Ja du var inne på rätt spår.. helt riktigt... :tumupp:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

X-IL skrev:Spindeln är väl enklast med ett stort klämfäste, alternativt två stycken.
Tänkte försöka göra nåt i trä om det är starkt nog vill säga ? blir ju en del påfrestningar endå på spindeln men jag kommer endast köra trä och lite plast i den här maskinen..
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Perkla skrev:Varför skulle man inte bara kunna göra så här ? Vore väl mest logiskt och enklast ?
Jag förstår inte varför Pin8 inte ska vara inverterad?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor

Inlägg av mankan »

Själv tycker jag en "Y direction" borde vara inverterad och inte en "Y step".
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ingen aning om varför den ska vara inverterad... funkar gör det i alla fall..
primerone

Inlägg av primerone »

Kul läsning det här. Jag går själv i tankarna på att bygga en större CNC. Den jag har idag börjar bli för liten för de projekt jag vill göra.

Angående din 'sneda' Y axel. 1 mm fel kanske inte låter så mycket, men om vinkeln mellan X och Y inte är 90 grader kommer du få romber istället för kvadrater och ovaler istället för cirklar. Jag hade själv samma problem efter att jag byggt om min nuvarande CNC.
Ett tips är att titta på Hesbon's inlägg i tråden nedan. En relativt enkel metod att kontrollera att justeringen är rak.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=75857
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag ska absolut ha den där tråden i åtanke, maskinen är inte helt klar än för att fräsas med, saknar wasteboard bland annat och ska bygga ett fäste till spindeln... och lite annat smått och gott..

Men det är bra storlek på den här för nån som inte har jätte stor plats hemma, min står i mitt lilla snickeri som jag började bygga nu i Januari 2018..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag har insett att skrivbordet jag ställde in för att ha datorn o sånt på måste ut igen, det är för lite plats för att få plats med mina snickerimaskiner, hämtade nyligen en ny bandsåg också nämligen och den tar lite plats.. håller därmed på bygga typ en hurts för att ha datorn i längst ner i hurtsen, sen blir det en hylla på mitten och sen en hylla till lite längre upp där jag ska ha tangentbord och skrämt tänkte jag, blir en liten kant upptill så inte grejerna ramlar ner, ev ska skärmen sitta ca 100mm högre upp så det går att se nåt på den.

Sen blir det en liten dörr längst ner som skyddar datorn från mestadelen sågspån och sånt, men kommer bli luftigt ändå så ingen risk för överhettning. Ev blir datorn på hyllan i mitten eftersom annars kanske inte alla kablarna räcker till tangentbord och mus.. vi får se.

Hela hurtsen kommer vara på hjul så den enkelt går att flytta undan i ett hörn när den inte används, och jag behöver en lång printerkabel som är ett par meter åtminstone eftersom elektroniklådan till fräsen kommer vara placerad på en hylla under bordet som fräsen står på..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Anledningen att folk vill ha inverterad riktning är att om motorerna sitter monterade back to back eller front to front så behöver den ena snurra åt ena hållet och den andra åt andra hållet för att röra portalen i samma riktning. En anledning att det funkar kan ju vara att motorerna är olika kopplade, som bekant är det lätt att byta rotationsriktning på en stegmotor genom att skifta kablarna till en lindning.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Själva grundidén är nu färdig och den här tar ju väldigt mycket mindre plats än med ett helt skrivbord, den här går att flytta runt som man vill förutsatt att man har tillräckligt lång kabel förstås, den kommer ju i huvudsak stå rätt nära CNC maskinen i alla fall dock
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fan vad svårt det verkar att få tag på en Parallellkabel som är lite längre, hmm ingen av dom stora kedjorna som typ Kjell, ClasOhlson verkar ha sånt längre..

Inte helt enkelt att hitta nån att beställa heller, Elektrokit hade såg jag, 1.8 meter, kanske får köpa en skarv då och skarva med den jag redan har.. ville helst undvika skarv dock.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Se upp nu med skarvkablage!!

Här bör du se till att ha bra skärmade kablar, finns mycket skit out-there. Helst en fast utan skarvar.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Det som länkades till ser ut som en skrivarkabel i enda änden... en sån ska jag inte ha, passar inte..
Skriv svar