Cola-burken blev för stor, lindade eltejp runt gallerkretsen och sedan aluminiumtejp runt som jag jordade, istället.
Resultat: 0 skillnad!
Så jag tog bort rasket och mätte istället följande:
1) Av(Csc, trafo, 3dm, "10k")=360@<OL
2) Sesitivity(Csc, trafo, 3dm, "10k")=20mVpp@~OL (bilden är tagen vid hela 60mVpp, klipper assnyggt!).
3) Ur(Csc, trafo, 3dm, 10k)=0,7Vpp/50Hz
Sen tog jag bort skärmgallerkondingen (Csc) och fick
4) Av(not Csc, trafo, 3dm, "10k")=210@<OL
5) Sesitivity(not Csc, trafo, 3dm, "10k")=50mVpp@~OL (skumt högt värde, men jag kör med Csc ändå).
6) Ur(not Csc, trafo, 3dm, 10k)=0,4Vpp/50Hz
Här ser man dels att förstärkningen sjunker rätt ordentligt (210/360) när man inte använder skärmgaller-avkoppling. Detta ser man även på brummet som sjunker motsvarande vilket återigen pekar på att det är det envisa brummet (2mVpp@10k) på just ingången som är boven.
Det är lätt att bli besviken men nedanstående bild är underbar, vilket fantastiskt klipp. Halvledarförstärkare, släng er i väggen
MVH/Roger
PS
Jag lurar nu på att flytta volympotentiometern till en stereo alldeles innan slutrören istället. På så vis kommer jag få ett mycket lågt brum vid låg pot-inställning som bara ökar när pot-värdet ökar. Enda problemet är att ingångssteget ligger och sniffar av gitarrmikrofonen med maximal känslighet. Fast har inte gitarrer volymkontroll? Bara en tanke runt problemet, alltså.