Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
http://www.alundajarngjuteri.seIccccie skrev:Fräste ett hjul som jag tänkt använda till att gjuta av om jag hittar ett gjuteri som kan hjälpa till. Tips mottages.
Någon här tror jag har fått hjälp där med en del till en svarv....
Under "Byggnadsrvård -> Vi gjuter" verkar de positiva till kundprojekt!
http://www.alundajarngjuteri.se/visa_in ... drubrik=Vi
Re: Visa upp vad vi fräst.
Nu vill jag inte vara någon parypooper men.....Iccccie skrev:kan ju va bra att ange också Gjutjärn
Om du häller i gjutjärn i den sandformen så kommer ekrarna stelna mycket snabbare och "sätta sig". När sedan den tjockare fälgbanan stelnar och krymper (typ 8%) så kommer du få fantastiska dragspänningar i ekrarna. Faktiskt så stora så att de riskerar att gå av redan innan stelning (en så kallad hot tear).
Att gjuta hjul är ganska besvärligt (har simulerat ganska många varianter i magmasoft med varierande resultat). Vad du rent designmässigt kan göra är att få godstjocklelen jämntjock över hela detaljen (för att de olika delarna i detaljen skall stelna någorlunda samtidigt).
Om detta inte är möjligt finns flera historiska knep så som att designa in "fjädrande" ekrar så som exempelvis den på bilden...
Åter igen ledsen om jag är lite tråkig och påpekar eventuella problem med din gjutmodell ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Ja jag ska inte säga att du har fel... Jag har ingen erfarenhet av det. MEN, jag har bara följt ritningar, alltså inte jag konstruerat det, jag har bara följt anvisningar för att göra formen. Visserligen skall den vara i trä, men jag vill inte fräsa i trä i min maskin. De andra har lyckats, så tror faktiskt inte det ska va något problem men man vet ju inte innan man testar.
Spiral ekrar finns där inget lokomotiv som har så det hade bara sett fel ut, men jag förstår att det var ett exempel.
Spiral ekrar finns där inget lokomotiv som har så det hade bara sett fel ut, men jag förstår att det var ett exempel.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Ang. spänningar och sånt, kan man inte - åtminstone till en viss grad - komma undan det med att kyla ner formen långsamt och kontrollerat?
-Sparky-
-Sparky-
Re: Visa upp vad vi fräst.
Nja! Är nog svaret tyvärr (som vanligt när man dyker lite djupare i ett ämne )...
Den gjutna detaljens mekaniska egenskaper kommer från dels den metalirgiska sammansättningen men viktigast av allt, själva stelningsförloppet. Genom att låta formen stelna långsamt så minskas förvisso restspänningarna men, du styr även perlite och ferrit fördelningen i detaljen. Långsam metod ger mer ferrit (dåligt och starkt som kex)...
Ovan nämnda gäller för grågjärn, för seggjärn eller CGI gäller helt andra förutsättningar...
För att få en så optimal styrka som möjligt så bar man "rent teoretiskt" slå upp formen då den fortfarande befinner sig i austenitefasen för att istället öka kylningen..
Ledsen för att jag frångått ämnet (visa upp vad vi fräst)
Den gjutna detaljens mekaniska egenskaper kommer från dels den metalirgiska sammansättningen men viktigast av allt, själva stelningsförloppet. Genom att låta formen stelna långsamt så minskas förvisso restspänningarna men, du styr även perlite och ferrit fördelningen i detaljen. Långsam metod ger mer ferrit (dåligt och starkt som kex)...
Ovan nämnda gäller för grågjärn, för seggjärn eller CGI gäller helt andra förutsättningar...
För att få en så optimal styrka som möjligt så bar man "rent teoretiskt" slå upp formen då den fortfarande befinner sig i austenitefasen för att istället öka kylningen..
Ledsen för att jag frångått ämnet (visa upp vad vi fräst)
Re: Visa upp vad vi fräst.
Ah, glömde det. Börjar bli några år sen (1988) jag läste om sånt, borde nog fräsha upp dom kunskaperna lite.Gustavson skrev:...men, du styr även perlite och ferrit fördelningen i detaljen.
-Sparky-
Re: Visa upp vad vi fräst.
Ett sätt att få lite bättre odds är gjuta i segjärn.Gustavson skrev:Ovan nämnda gäller för grågjärn, för seggjärn eller CGI gäller helt andra förutsättningar...)
Detta har betydligt bättre draghållfasthet än gråjärn, och kan därmed ta upp lite mera spänningar utan att spricka.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Fräste ett drev till elcykeln. 5 mm alu, shimanosplinen mot navet blev riktigt bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Snyggt. Vill inte vara sån nu men hur håller ett drev i aluminium när det är en stålkedja som löper mot det?
Re: Visa upp vad vi fräst.
Tja, cykelkedjan är ju alltid i stål, framdrev i alu nuförtiden.
kuriosa: finns plastdrev som används i gokart
tex
https://cometkartsales.com/-219-Extron- ... piece.html
kuriosa: finns plastdrev som används i gokart
tex
https://cometkartsales.com/-219-Extron- ... piece.html
Re: Visa upp vad vi fräst.
Det är nog nån lättmetall iaf, stor skillnad beroende på legering, att ta första bästa alubit och göra drev av är nog dumt, men det kanske inte LarsB gjorde heller.
Re: Visa upp vad vi fräst.
7075t6 åkte in i fräsen, samma som toppdreven. Jämförbara data med lägre stålklasser i styrka.
Kommer att hålla..
Kommer att hålla..
Re: Visa upp vad vi fräst.
Jäklar så starkt? Det var inte dåligt för aluminium, det trodde jag inte.