Vi beställer mängder med kort via PCBWay och JLCPCB.
Personligen tycker jag att JLCPCB har varit långt mycket enklare, det är mer gjort för privatpersoner som är nya till kunniga. PCBWay är lite mer omständigt, men som Huggbävern säger, gör man det "rätt" så går det väldigt snabbt och enkelt - vilket kan vara svårt om man inte gjort det ett par gånger förstås.
Vi drar iväg en hel del prototypbeställningar och några riktiga beställningar också någon gång, jag började med JLCPCB som var enkelt för en massa år sedan, de har ju med tiden uppgraderat sig och blivit mer avancerade. PCBWay kändes som att de redan var avancerade när jag började använda de, de hade långt många fler inställningar och möjligheter. Men om man vet vad man designat, att man håller sig över specifika minimimått och efterforskar lite om de inställningsval som är möjliga så är det ganska enkelt oavsett vilken fabrikatör man väljer. Viktigaste egenskapen här är intresse, man måste intressera sig för detaljerna och lära sig mer om de olika valmöjligheterna med kretskortstyper, behöver jag möjlighet till tunnare ledare/kretskortsbanor, hur små får mina VIAs vara osv. Jag säger inte att du inte är intresserad, men jag lovar att det lönar sig i längden och bara man gått igenom detta ett par gånger så går det hur snabbt som helst att beställa kort hos i stort sett vilken fabrikatör som helst.
Med tiden producerar man sina egna regel- och CAM-filer som passar JLCPCB och/eller PCBWay (som man får uppdatera då och då när de känner för att ändra sig). När man kör CAD programmet med dessa filer så blir det allt som oftast inga problem med designerna.
Om man inte använder en ny krets från Maxim som använder en SOT23-6 kapsel förstås.. Som man anser ska vara INGA PROBLEM med eftersom det är en standard kapsel.. neeeej då.. då tycker PCBWay att nej, sådana här kretsar kan du inte använda.. de är för små.. Sen kan de montera 0201 komponenter utan problem, som är långt mycket mindre.. men nej.. en SOT23-6 kapsel.. det är för litet
Aja, jag fixade det också.. så visst, personligen tycker jag att JLCPCB är långt mycket enklare, har alltid varit. Men då de inte haft PCBA service som passar oss, så har vi varit "tvungna" att använda PCBWay för PCBA för att få "snabba" (ca ~1månad) och framförallt jämförelsevis billiga prototypkort producerade och monterade.
Att ta exempelvis Eurocircuits skulle kosta 3-4 gånger mer och de vill inte ta i komponenter som vi skickar vilket har varit ett extremt krav, speciellt under pandemin när vi sitter på egna lager för att kunna producera hur mycket som helst, medan Mouser, Farnell, DigiKey mfl. inte har komponenter på flera månader.
Likaså har vi tittat på att producera i Irland, Polen, Tyskland mfl - de vill helst inte ta i våra egna komponenter och det är allt som oftast 3-4 gånger dyrare än PCBWay och JLCPCB. Sverige ska vi ju inte tala om som är 10 gånger dyrare.
Och detta är oavsett produktionsstorlek. 5 kort eller 100 kort, spelar ingen roll. Runt 10 gånger dyrare oavsett - oavsett 1, 2, 4 eller 6 lagerskort.
En sak man måste tänka på med PCBWay och JLCPCB är att de sitter i en helt annat tidszon. Något de faktiskt anpassat sig väldigt bra till när det gäller Sverige, de har nästan 24/7 betjäning och oftast kollas kretskortdesignen igenom inom någon timme från det att man lagt upp de. Av alla de kontakter jag har där borta så känner jag att jag får kontakt med de fram till 9-10 på förmiddagen, sen efter 17-18 får jag svar igen. JLCPCB och PCBWay svarar dock oftast ganska direkt oavsett tid på dygnet. Sen hjälper det ju mig att jag också jobbar kvällar och helger, så jag har väl anpassat mig lite efter företagen och kontakterna där borta också förstås.
Lägger jag upp en design på förmiddagen eller tidig eftermiddag så är oftast produktion igång redan samma kväll eller under natten till nästkommande dag med både JLCPCB och PCBWay.