Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
swapper

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av swapper »

Mycket intressant!
perra_e

Inlägg av perra_e »

Ja verkligen. Har laddat ner, installerat och lyckats kompilera upp en fil med samma config som jag har idag. Har dock inte vågat uppdatera kortet ännu för att testa :D

Kan ju säga att det är ingen lek att bygga sådana här saker från grunden :o :o :o
Dock verkar det klart görbart att gå in och editera befintliga projekt så jag tror att detta kan funka om det inte är något i grundprojektet som inte funkar i den versionen av utvecklingsverktyget jag har laddat ner. Det blir en hel del varningar nämligen. Hittade källkoden på Github https://github.com/mpictor/7i80-hostmot2.

Jag har även fått gissa lite på vilken fpga jag skall välja i projektet. Jag valde "xc6slx16ftg256-2". Ursprungligen låg det nästan samma, den hette "xc6slx25ftg256-2".
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Om du orkar så leta dig in på IRC #linuxcnc irc://irc.freenode.net/ PCW med fler sitter där och brukar svara bra på eventuella frågor.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det hade varit för enkelt om det hade funkat direkt. Ethernet hoppade inte igång med nya bit-filen.
Frågan är om man orkar grotta sig ner i detta. Har konfigurerat upp stepgen mjukvarumässigt nu och det blir inga klagomål från linuxcnc att servotråden inte skulle orka med. Jag gör nog inget mer innan det blir problem, eller att jag måste av någon annan anledning.

--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Äntligen :D :D :D

Fräsen har landat och jobbet med inneslutningen kan fortsätta.
Mycket bra finish på alla delar så jag är mycket nöjd med hur det ser ut nu när man får se den i verkliga livet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Spännande! Jag har läst allt i denna tråd och kommer definitivt att fortsätta. Jag och Zealotry har pratat väldigt löst om att bygga en liten epoxymaskin i framtiden.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Se där ja, nu börjar det roliga med att bygga klart :tumupp:
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu är maskinen på plats hemma i källaren!

June Express hjälpte igår till med flytten av maskinen. Det var som jag befarade ingen lek att göra denna flytt, men jag är riktigt imponerad av hur dom klarade av detta. Riktiga hjältar!

Det är en del jobb kvar innan det blir liv i maskinen.
- Skall fixa fästen till alla ändläge och homing givare vilket inte skall bli några större problem.
- Tyvär så hamnade kontakterna för servomotorn för Y-axeln rakt över balken som maskinen står på. Här måste jag göra något. Tre spontana alternativ är att
1. Ta ut ett jack i balken.
2. Det kan eventuellt gå att trycka upp motorn max och sedan göra en spännare för kuggremmen som då blir för lång.
3. Göra en förlängningsaxel till servot. En del meck med att fixa 19mm axel med kilspår + en hylsa med 19mm hål och dito kil.
När detta är klart så skall man kunna köra axlarna och det blir en riktig milstolpe :-)

Sedan har det inte hänt något på spindelfronten!!! Blir väl till att mailbomba nu tills det händer något :(
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Vad var de för spindel du beställde?? *hittar inte i tråden*
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag har fått spindeln men det är lite glapp i den. Troligen felmonterade lager.
Det är en sådan här BT30 http://www.skyfirecnc-usa.com/spindles.html
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ah ok, ja jag har en sån där kasett i BT40 istället.. men inget glapp i den iaf. (ta i trä).. lutar åt att den blir en fjärde axel nu ist ;D
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har fått svar igen angående spindeln. Den nya ligger och väntar på fabriken nu.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jan på skyfire skriver också att dom filmar alla spindlar på fabriken innan leverans där dom mäter upp dom, och den jag har var ok då. Jan ställer frågan om jag tror att dom kan ha lossat låsringen till spindeln av misstag när om monterade en verktygshållare då dom lossat muttern till drawbar för montering av verktygshållare. Och det har dom ju faktiskt gjort. Inte av misstag, men dom har bytt remskiva. Stämmer det att dom har filmat och verifierat så kan ju glappet bara ha uppstått på det viset. Dock lite konstigt då dom borde ha stor erfarenhet av detta där nere i Tyskland.

Troligen är det inget fel på spindeln utan det gäller bara att dra den till rätt förspänning.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Har fått ytterligare svar från Jan på Skyfire nu. Jag måste faktiskt lovorda honom. Han svarar nästan alltid omgående på mail och har hela tiden varit väldigt hjälpsam. Oavsett hur felet har uppstått så kommer han skicka en ny spindel utan kostnad. Det tycker jag är riktigt snyggt! Hade troligen inte gått lika lätt via en säljare på eBay eller aliexpress (vilket vi har sett prov på) Han erbjuder sig även att be fabriken montera det nya remhjulet. Kommer ta lite extra tid eftersom jag troligen måste skicka ner det jag har, men jag blev rätt sugen på att göra det. Det känns inte helt enkelt att dra lagren till rätt förspänning.

Men något konstigt måste det vara med befintlig spindel. Det är ca 5/100mm axialt glapp oavsett hur hårt jag drar muttern som håller ihop spindeln. Vet inte vad som är rimligt moment att dra den med men det känns som att jag passerat gränsen för vad som är rimligt. Tänkte dra tills glappet försvann, men vågar inte dra mer nu.

Jag har massor med grejer att göra på fräsen ändå nu så jag står inte arbetslös, men det hade ju varit vansinnigt kul att kunna köra den inom en snar framtid. Men jag prioriterar att det blir så bra resultat som möjligt i slutändan, så att skicka ner remskivan är nog bästa långsiktiga lösningen.

Nya remskivan:
H.O

Inlägg av H.O »

Jag vet inte hur din spindel är uppbyggd men känner du NÅGON som helst skillnad i "rotationströghet" när du förspänner lagrena? Jag tänker att de har någon intern distanshylsa eller liknande och att denna hylsa helt enkelt för lång så du får aldrig någon förspänning i praktiken. Detta rimmar dock dåligt med det faktum att spindeln, eventuellt, var OK från början.
Skriv svar