H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inte var man brukar mena med en halvbrygga.
Varför har du byggt så?
christerljung

Inlägg av christerljung »

-> $tiff -Du frågade efter schema för min "h-brygga med relä", här kommer det med länkar till eagle-filer (back-EMF-dioden är inte med i schemat).

http://192.121.234.230/christer/h-bridge/h-bridge2.brd

http://192.121.234.230/christer/h-bridge/h-bridge2.sch

http://192.121.234.230/christer/h-bridge - relay.brd

http://192.121.234.230/christer/h-bridge - relay.sch
christerljung

$tiff skrev:Det går typiskt obra att löda dit FETarna. :?
Bild

Någon som har ett bra tips på hur man gör det bättre, snyggare och ordentligt?
TO-247 är bastanta rackare med rejäl termisk resistans, de vill helt enkelt inte bli varma nog för att få lödtennet att smälta, speciellt mittbenet :cry:
Ett litet designtips kan vara att hålla benen längre på FET:arna, den lilla resistansen som finns i benen kan hjälpa till o utjämna vid paralellkoppling. Fast du kanske inte skulle paralellkoppla :roll:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> christerljung

Frågade jag efter det? :humm:
Hursomhelst, jag kunde inte öppna dem i mitt eagle 4.11r2 light; "Load error 289" :roll:

I denna bryggan ska jag inte parallellkoppla, men det var ett bra tips jag ska ha i bakhuvudet för framtida projekt :wink:
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Error: 289 hade vell ngt med "nyckeln" att göra va? :vissla:
Jag trycker iaf. på "freeware" knappen när jag installerat. Fungerar alltid :)
Senså tvingar man sig själv att göra små kort vilket är bra :D
christerljung

$tiff skrev:>> christerljung

Frågade jag efter det? :humm:
Hursomhelst, jag kunde inte öppna dem i mitt eagle 4.11r2 light; "Load error 289" :roll:

I denna bryggan ska jag inte parallellkoppla, men det var ett bra tips jag ska ha i bakhuvudet för framtida projekt :wink:
ok... de går att öppna i 4.11 professional. :?
Andra orsaker att ha längre ben är mekanisk tålighet dvs om fetarna rör sig blir det brytningar direkt i lödningarna. Värmekopplingen mellan fet och kortet blir också mindre med längre ben.
christerljung

Här schemat på min reläbrygga med pwm-styrning. Tål mååånga ampere. har hållt sig iskall hittils med vindrutetorkarmotorerna (OBS backemf dioden monteras externt och är ej med i schemat.

5-bitars DA/omvandlare och pwm-modulering:
Bild
kraft sektionen:
Bild
layout:
Bild
evert2

Inlägg av evert2 »

$tiff: En kommentar kring fyrkantsvåg (å lite annat)

Hej igen.....mitt moderkort pajade ....å det slutade med att jag köpt en en ny dator......tog lite tid :evil:

Skälet till att dne negativa flanken är "fulare" än den positiva........beror på att gaten matas med en relativt högimpidiv spänningskälla (alltså R13).........när gaten kortsluts till jord "tömms" gate-laddningen snabarre än den kan "fyllas på". Det är därför bra att använda sig av MOSFET-drivare vid högre frekvenser.......men det duger säkert gott med ett par khz va?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> evert2

Jasså, det har allt varit lite tyst i tråden utan dig :P
Ja, anledningen till de halvfula "fyrkantsvågorna" har jag lustat ut och förutspått redan innan jag byggde, och de blev ju ungefär så fula som jag tänker tolerera. Pullupmotstånden är dimensionerade med så låg resistans som möjligt innan de får termiska problem, så jag har faktist tänkt på den biten med...
Som sagt förut, det blir nog bäst med låga (<kHz) switchfrekvenser (även med tanke på att motorn fungerar bäst då). En ny version av H-bryggan (nej, jag ska inte bygga den än på länge!) ska innehålla någon bättre form utan gate-switchar. Problemet jag stött på med färdiga kretsar är ju att de inte stödjer att switcha på den höga sidan utav vad jag förstått av de datablad jag kikat i.
evert2

Inlägg av evert2 »

$tiff: Jag tänkte på det där med MOSFET-drivare..........
.....jo att det kanske hade funkat bra med att bara använda MOSFET-driver till de undre "trissorna" ....det är ju bara där som switschningen sker. Det är ju inte så ofta man byter körriktning .....så de övre trissorna borde klara sig bra utan driver...............det fina i kråksången är att det inte borde kosta särskilt mycket (35-50kr eller så).

Men jag måste säga att det hela ser bra ut..... :tumupp:
evert2

Inlägg av evert2 »

$tiff: Hur går det för dig med H-bryggan....fruktansvärt nyfiken. :shock:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Öhh, tja... :eh:
Det står rätt mycket still. Jag tar mig friheten att skylla på högskolans förmåga att beröva den mesta av min tid :roll:

Som sagt förut, den överlevde all sorts plågeri jag kunde tänka mig uppkomma under senare tänkt bruk, på båda kanalerna.
Men så dök ju problemet upp att jag måste skilja på motorspänningen och logikspänningen helt eftersom logiken måste igång före motorspänningen får släppas på. Ska knåpa ihop en liten säkerhetsswitch för att fixa detta.

Din idé med FET-switchare på låga sidan var bra. Ännu en sak som kunde varit med...

Tack för omtanken :D
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

$tiff> Kan du inte helt enkelt dra basarna (gatearna) låga med ett relä?
Koppla det så att dom är jordade när reläet inte är draget, sätt en timerkrets som drar reläet efter säg 3sek då alla spänningar finns o är stabila.

Ngt liknande det gjorde vi på motorstyrningen till gokarten. Fast det var inte för att den inte skulle gasa fullt vid start utan för en säkerhetsbrytare som jag tyckte skulle finnas.
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag funderar på en mjukstart till en h-brygga ( OM det nu blir så att jag använder mej av en stor konding till matningen....det borde funka fint med en kraftig P-kanals FET-transistor.........detta borde gå att kombinera med en fördröjning så logiken hinner " komma igång".
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, det har jag funderat på och utfört. Men det finns inga P-kanals FET med speciellt låg on-resistans, så de kommer lida pin och generera ett spänningsfall över sig själv om man försöker plocka ut några ampere genom bryggan.
Däremot hade jag tänkt parallellkoppla några N-kanal för att swtcha, men det får bli på låga sidan då, annars måste jag skaffa en ny överspänning eftersom bryggans booster är avstängd :?
Skriv svar