Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag byggt större delen av panelen, KVR är dock inte implementerad än för min tanke är naturligtvis att först få KGA att fungera överhuvudtaget.

Testade således med panelen dvs enbart volympot (1M) samt jordad TP (innan propp) och vred på volymen.

Började fint och slutade fint (självklart ty 0 Ohm) men däremellan blev det, som väntat, katastrof dvs trafon sjunger :D

Har inte skalat ner volympoten men ett skumt fenomen mätte jag utan signal och rent resistivt: med TP utan propp får jag alltså 0 Ohm i ändarna på volympoten men när man mäter själva löparens resistans in på KGA så går den via nästan 0,5M.

Jag tänker mig en 1M pot som är kortsluten i ändarna som mest borde ge 250k på löparen ty 500k ner (på mitten) och 500k uppåt samt båda dessa i parallell, men jag får alltså inte det (på poten, inte mätt ty struligt, står det klart och tydligt 1M).

MVH/Roger
PS
Teleproppen är terminerad med 10k som tycks vara nära typisk gitarrmikrofonsimpedans enligt min polare. Och det är naturligtvis klart att teleproppen inkopplad inte gjorde saken bättre :D

Sen mätning med volymen på max:
1) 0 Ohm: 20mVpp/100Hz (övervägande 50Hz men nästan lika mycket 100Hz)
2) 10k: 1Vpp/50Hz (med mycket små inslag av 100Hz).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Har nu provat ovanstående lilla trafo.

Blev MYCKET bättre!

Dock får jag som mest 0,5Vpp på 1M-ratten (Vol).

Trafon är monterad utanför stärkaren mha sockerbit vilket inte är idealt.

Jag märkte att jordning av en av de tidigare flytande hgt-tamparna gjorde susen (utgången självsvängde med 50Hz annars).

Ytterligare reduktion av brummet fick jag sen när jag jordade ena primär-tampen hos trafon.

I morgon ska jag flytta in trafon i själva förstärkaren så får vi se om det kan göra saken bättre.

Samtidigt planerar jag göra om stjärnjorden som inte blev så mycket av stjärnjord som jag först planerade.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag får inte ordning på min gitarrförstärkare :(

Med trafo monterad får jag 1Vpp för samtliga impedanser hos volymen (<250k) men nollad blir brummet bara 50mVpp.

I båda fallen är det uteslutande 50Hz.

Detta är mycket bättre än vad jag hade tidigare men bandbreddsmätningar visar sedan att BW=600Hz-17kHz där nedre gränsfrekvens är mycket sämre än de 7Hz jag uppmätte utan trafo samtidigt som övre gränsfrekvens är bättre av nån skum anledning (11kHz förut).

Jag har stuvat om lite i stjärnjorden, enda signal som inte tillhör stjärnjorden riktigt är bias och drivning av slutrören men där är det inte så känsligt för CM-brum (gemensam tamp, med mer eller mindre konstant DC ty PP, som går via rörkrage runt likriktarröret till sann jord), tror jag.

Nu har jag bara en enda ide' kvar, min kära Edison Bias kanske inte funkar så bra för pentoder.

Jag borde åtminstone prova vad som händer om man nyttjar normal autobias.

Fast det är skumt, jag får idel 50Hz i störningarna och det enda stället sann 50Hz finns är i glöden.

Trafotamparna är nu tvinnade och långt ifrån ingången på EF86, ena sidan av primären är jordad liksom ena sidan av sekundären hos OPT numera är.

Avkoppling av screen spelar ingen roll map brum, redan testat.

MVH/Roger
PS
Nästa steg blir att köra full stjärnjord dvs koppla ur rörkragen och bara dra en tåt till gemensam nolla. Kragen utgör faktiskt en slinga som kanske snappar upp mer magnetfält än man kan tro (även om tåtarnas magnetfält liksom går i samma plan pga ström ner i röret och genom kragen).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Nu har det blivit hyfsat.

Men gitarrmikrofonen måste vara under 350 Ohm :D

Under den källimpedansen är brummet maximalt 0,2Vpp/50Hz, över den impedansen är brummet 1Vpp/50Hz med högrekventa "brusiga" övertoner.

Bandbredden är dock bättre än vad jag senast sa, 11Hz-11kHz (med ingångstrafo).

Detta är roligt för dels har jag ju tydligt märkt att trafon kraftigt minskar brummet, dels är den åtminstone teoretiskt nästan en HiFi-förstärkare (trots trafon och trots brummet).

Försökte dra om slutrösbias-jorden men det gick inte, drog istället om den enkla kabeln mellan V1 och V2 och satte en partvinnad med skärm där istället (skärmad i nollan fast inte riktigt utan i supressorn som går till jord/nollan).

Fortfarande lurigt hur ljudet ändras när man tar på den externa partvinnade kabeln med skärm, man ser på skåpet att 50Hz-amplituden är konstant men man ser också spikar vid nollgenomgångarna och topparna som förstärks vid petandet samtidigt som ljudet får högre pitch.

Jag tycker faktiskt det är intressant och lite roligt med sådana här problem men önskade naturligtvis jag slapp dom.

Jag är rådvill om hur jag ska gå vidare, kan verkligen normal autobias hjälpa, tror ni?

Helt klart är att brummet härstammar från AC-(glöden) på nåt sätt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Autobias gav 50mVpp/100Hz (ren 100Hz, Rg=0) och 150mVpp/50Hz (med inslag av 100Hz, Rg>350 Ohm, typ).

Nu funkar det nästan :)

Dags för käk, see you tomorrow!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Halloj, jag kan ju så pyttelitet om rör men skulle det vara idé att lågpass filtrera glödlinan?
Dvs att klippa 12dB/okt från säg 80Hz? Enl. vad jag begriper ser så borde den ligga på 50Hz ändå.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Kul ide', tack!

Men jag tror inte det fungerar för man driver ju glöden med väldigt ren 50Hz sinus och sedan kopplar denna AC lite olika, beroende på momentanvärde, till rymdladdningen så att resultatet blir 50Hz med övertoner ut.

Vad jag tror mig veta är att om brummet är 50Hz (i grunden) så kommer det från glöden, är det 100Hz så kan det komma från både glöd och matning (om det inte är "ren" 100Hz för då är det förmodligen enbart matningen som behöver filtreras bättre).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Lite mer experimenterande :)

1) Open, Auto, 1M: 0,2Vpp/100Hz
2) Open, Auto, trafo, 1M: 0,2Vpp/50Hz
3) Sc, Auto, trafo: 0,1Vpp/100Hz (~ren sinus).
4) Sc, Auto: 0,1Vpp/100Hz/sin
5) Sc, Auto, trafo, C(screen): 50mV/100Hz

Dessa har varit svåra att mäta för utseendet både vad det gäller amplitud och frekvensinnehåll har många gånger berott på hur länge förstärkaren stått på, dock är det mest 100Hz som gäller.

Sen har jag gjort lite rippel-mätningar här och där (Rg=0):

1) Vdd ripplar 0,5Vpp
2) Ripplet efter 10k och över 66uF är då mycket bra filtrerat, dvs 1mVpp/100Hz
3) Ripplet på anoden hos EF86 är då 5mVpp/100Hz (vilket är lite ologiskt...).
4) Ripplet ut på övre ECC83 är 0,2Vpp/100Hz
5) Ripplet ut på nedre ECC83 är 0,4Vpp/100Hz (aningen ologiskt det med men kopplingen är också lite asymmetrisk).

5mVpp*50=250mVpp,~200mVpp så anoderna hos ECC83 har ungefär logiska nivåer, inget fel här.

Vad som däremot tycks vara fel är att jag har så mycket som 5mVpp på anoden hos EF86 samtidigt som ripplet hos dess matning bara är 1mVpp, här tillkommer alltså rippel på nåt sätt från ingången men jag har inga 100Hz där att tillgå bara 50Hz egentligen (ty AC-glöd).

Här är det alltså riktigt skumt för vart kommer då 100Hz-ripplet ifrån?

Utgångsripplet hos EF86 borde rent teoretiskt vara mindre än 1mVpp dvs om inte röret i sig tillför nåt vilket jag mycket väl kan tänka mig men då ska det vara 50Hz från AC-glöden och inte 100Hz (eftersom ingen matning finns på galler-sidan).

Till saken hör att C(screen) inte påverkar brum/rippel nämnvärt, jag har testat det för sista gången :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har fått ordning på min gitarrförstärkare :D

Brum vid kortsluten ingång (och trafo): Endast 10mVpp (100Hz mest)!

Brum vid öppen ingång (och trafo): 0,1Vpp/50Hz

Trafon gör inte så stor nytta längre men jag kommer behålla den, lite pga den extra distorsion den kan ge vid hög gitarr-volym (klarar max 1,2V), spännande :)

Ett trick jag kom på var att brummet utifrån de båda ECC83-halvorna verkade vara en förstärkning av inkommande brum, problemet var bara att de båda anodernas brum låg i fas (och olika stora) vilket fick mig att fatta att detta kommer från matningen så jag flyttade matningen till efter 10k-motståndet där ripplet är obefintligt, först då blev det bättre.

Vad jag dock inte förstår är att DC-bias på de olika sektionerna är olika, borde vara samma trots hela 680k (experimentellt) som seriellt grid-motstånd till det andra röret, detta kan ha två orsaker, antingen lastar min DVM mer än jag tror (10M) eller också är röret helt enkelt asymmetriskt (har fler men ids inte prova).

Nästa steg blir kapslingen dvs en enhet av mina bordshögtalare, KLS.

Jag har f.ö bestämt mig för att de enda filter jag kommer ha är i/ur-koppling av diskant och i/ur-koppling av seriell elyt för LP på 5kHz och HP på 300kHz.

Kanske jag förresten bygger KVR först, vi får se.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Såhär ser schemat ut nu.

Känns dock rätt meningslöst att jorda båda sidorna av TR3, men faktum är att jag får bäst resultat då. Som f.ö är marginellt bättre än utan trafo :D

Mitt förbättrinskorståg började å andra sidan med att jag jordade ena sidan av utgångstrafon som iom att jag inte nyttjar återkoppling teoretiskt kan flyta men se, det gick inte så bra :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Idag har jag experimenterat lite mer :)

Jag mätte utgångsbias på ECC83, skiljer skumt mycket (typ 83V överst och 123V nederst).

Sen mätte jag drivningen av EL84 (dvs efter ECC83) och fick 10mVpp överst och 20mVpp nederst, båda på 50Hz och ur fas.

Dessa mätningar med volymratten på 0 (Rg=0) och referenser enligt schemat.

Eftersom dom är ur fas så är dom förstärkta, knepigt bara hur det skiljer 6dB.

Differensen förstärks sedan i slutsteget där ena röret genererar en högre utspänning än det andra.

Testade nu med signal också och det skiljer även då en faktor 2 mellan längst ner (V2b) och längst upp (V2a) med fördel längst ner.

Skumt.

Fast det enda detta egentligen gör är att det frestar på OPT'n ty den blir aningen DC-magnetiserad vilket denna Kina-OPT å andra sidan inte riktigt är designad för.

Sen provade jag återigen men nu en fet konding över Screen, fick 6dB rippel till (men troligtvis också lite mer gain).

Så nu var det sluttestat med screen-kondingar :)

Sen tog jag bort 1M/100nF och testade på vanligt automatbiaserat sätt, ingen skillnad.

Sen lyfte jag på röd sekundärtamp hos trafo och höll ingången flytande 1M, mycket mer brum (mest 50Hz).

Sen öppnade jag sekundären hos trafon, fick samma som vid >10k dvs 100mV/50Hz, fascinerande :)

Det mesta brum jag får nu är alltså 100mVpp/50Hz och det så fort Rg överstiger några hundra Ohm men den håller 100mVpp/50Hz upp emot oändlig last.

Vid Rg=0 har jag alltså knappt 20mVpp/50Hz.

Jag nöjer mig med detta, låt det brumma vet ja :)

Nästa steg, KVR :)

MVH/Roger
PS
Dom där 20mV:en, eftersom dom dyker upp när V1 är jordad på ingången så kommer dom från "efter V1" (eller V1's glöd). Jag fick som sagt avsevärd förbättring av brummet när jag flyttade supply av V2 (som jag tyckte borde klarat CM-störningar ty differentiell). Jag tror att det ripplet jag uppmätt vid slutrören och efter V2 mest genereras av V2 när det gäller Rg=0, alltså. Jag mäter nu att att jag har nästan omätbart rippel in på V2a (<<1mVpp) vid Rg=0 och <10mVpp vid Rg>10k. Det omätbara ripplet förstärks max 50ggr så <<50mVpp borde jag se in på slutrören. Jag ser alltså 10mVpp respektive 20mVpp dessutom ur fas. Så ja, den omätbara signalen på V2a förstärks "differentiellt". Om vi sedan antar 5 i förstärkning hos EL84/triod och 1/35 för OPT då har vi ungefär 15mVpp*2*5/35=4mVpp ut. Här har vi ett rätt intressant resultat, brummet ut (<20mVpp) är mycket högre än beräknat (4mVpp) så det kommer in brum nån mer stans, kanske från slutrören själva? Fast om slutrören bidrar med brum så är det på så låg nivå att man knappt hör det (när Rg=0 får jag stoppa in örat i högtalaren för att kunna höra att det brummar, och brusar en aning).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Har precis chackat anoddiagrammet för EL84 i triodkoppling.

Jag får rp till c.a 1k3, sen får jag mu till c.a 21.

Min OPT belastar med 4 Ohm på sekundären varje rör med 5kaa/4 dvs 1250 Ohm/rör.

I grova drag får jag alltså mu/2 i förstärkning ty

\(Av=-\frac{R_a\mu}{R_a+r_p+(\mu+1)R_k}\)

där Rk=0 ty diffsteg och Ra är anodresisstansen dvs 1250 Ohm och rp är plateresistansen dvs 1k3.

Summa summarum Av~10!

MVH/Roger
PS
Detta innebär att 8mVpp ovan skall jämföras med <20mVpp och vi närmar oss :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Ännu en kväll har gått åt till att försöka få ordning på gitarrförstärkaren.

Ibland fick jag okej förstärkning (20mVpp känslighet) ibland inte.

Fattade ingenting och övervägde slänga ut skiten genom fönstret :D

Sen började jag tänka, fick t.ex enbart 5 i förstärkning av pentoden.

5!

När dess mu är typ 2000!

Nej nu jävlar tänkte jag, så jag lossade anodtampen bort till V2.

Vips fick jag typ det teoretiska dvs runt 50 i förstärkning (litet anodmotstånd, obs).

Med andra ord belastade V2a's grid mycket (väldigt mycket egentligen för Ra är på endast 27k).

V2a's grid är dessutom kopplad till V2b's grid via 2M2 och ett tag tänkte jag att det både var fel på 2M2 och den konding som sen går till backe.

Sen tänkte jag att nej, detta är inte sannolikt mer sannolikt är att V2a's grid drar ström.

Så jag mätte bias på galler och bias på katod för V2a, Vgk>0!

Och vad händer när Vgk är större än noll?

Jo, gallerström går!

Så jag har nu desperat försökt få arrangemanget att generera negativ Vgk (inte helt lätt faktiskt) och med 2Rk=100k och Ra=33k så har jag nu negativ bias på nån enstaka knapp Volt och inte minst samma DC-bias på anoderna liksom symmetriska utsignalsnivåer (180 grader ur fas)!

För att inte tala om hur vackert min gitarrförstärkare nu klipper!

Symmetriskt och fint!

Brummet är naturligvis också symmetriskt (samt 50Hz) ända fram till EL84.

Brum ut i högtalaren är dock inte imponerande, 1Vpp/50Hz (open) eller 50mVpp/50Hz (Sc).

Känsligheten är 25mVpp@3,1W/4Ohm

Jag ska titta lite mer på brum i morgon.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Vi dokumenterar lite mera :)

1) Ur(grid, Rg=0)<0,5mVpp/50Hz [X50X2X50X10/35=0,7Vpp>0,1Vpp]
2) Ur(grid, Rg=10k)=2mVpp/50Hz
3) 30mVpp in=>10Vpp ut (1kHz signal, sensitivity, slightly overloaded)=>Av=333
4) Ur@grid=0,5mVpp/50Hz=>0,1Vpp/50Hz@Rg=0 (hum, sc, cable, trafo)=>Av=200
5) Ur@grid=2mVpp/50Hz=>1Vpp/50Hz@Rg>10k (hum, 10k, cable, trafo)=>Av=500
6) Ur(not trafo, Rg=0)=20mVpp/50Hz
7) Ur(not trafo, Rg=10k)>20mV/50Hz
8. Ur(not trafo, Rg=1M)=3Vpp/50Hz
9) Ur(trafo, Rg=10k)=1Vpp/50Hz

Ur 4 och 5 kan man utläsa att allt rippel inte kan härstamma från ingången (ty kraftigt olika förstärkning, Av).

Förstärkningen vid känslighetstestet (3) är förmodligen något högre ty lätt överstyrd utsignal (4-500 är rimligt).

Men vad händer då vid 4?

Då sjunker alltså förstärkningen dvs vi har ett mindre förhållande mellan utgångsnivån och ingångsnivån, plötsligt.

Det verkar som om Rg=0 har nån slags exponentiell effekt på brummet.

I regel ökar det bara med ökat Rg (se t.ex 6-8) men nån linjär ökning är det knappast dvs ingen ökning nästan alls när Rg ökar lite men sen bara skenar det iväg, fast detta gäller bara utan trafo ty jag har samma rippel mellan typ 10k och 250k när jag kör via trafo.

Detta är obegripligt men det faktum att värdena ändå blir något bättre när jag kopplar bort trafon och bara belastar gallret tyder på att en del av problemet kan ha att göra med dåliga kablar, trafon gör nog faktiskt en hel del nytta men kablarna verkar stöka till det (märkte förresten att det går alldeles utmärkt att köra trafon utan jordning av primären, exakt samma mätdata vad beträffar brum).

MVH/Roger
PS
Vänta nu här lite, jag har ju gjort helt galet med kabeln! Jag har alltså en trafo som jag precis upptäckt struntar i om primären är jordad eller inte dvs acceterar snällt differentiell signal. Sen monterar ja alltså en partvinnad kabel där ena ledaren kopplas ihop med skärm och monterar den rätt över primären.

Ser ni vad jag gör för fel?

Trafon är ju differentiell så ena sidan behöver (uppenbarligen) inte jordas dvs jag kan nyttja just dom partvinnade ledarna som är optimala för att förhindra magnetiska störningar samtidigt som jag naturligtvis jordar enbart skärmen i chassit! Mao skickas signal in enbart i ledarna och skärmen skärmar sedan mot elektriska störningar, precis som det är tänkt :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu sänkt brummet vid kortsluten ingång med 6dB mha balanserad kabel (50mVpp/50Hz/tillplattad sinus)

Brummet vid öppen ingång har dock inte påverkats (1Vpp/50Hz/tillplattad trekant).

Brummet börjar minska i amplitud vid Rg<2k, vid Rg>2k är brummet, knepigt nog, konstant (se öppen ingång ovan).

Jag har egentligen bara en ide' kvar: likriktning av EF86-glöden (men det är ju fusk :) ).

Ett tag tänkte jag att wtf jag halvvågslikriktar (med endast en diod) och får då halva rms-spänningen direkt (taskigt mot trafon dock fast strömuttaget är ganska litet).

Minsta glättningskonding gör dock så att Urms>Usin/2.

Fast man kan lägga ett litet motstånd i serie samtidigt som man har rejäl glättningskonding för att minska rippel.

Jag har 27 Ohm nu, detta ger (sinus) 6V glöd, c.a vid 0,2A.

Om vi kör lite på känn (för det här är analog teknik, inte digital :D ):

12V*sqrt(2)=17Vp, om vi tillåter kondingen att rippla säg hälften då behövs C=I/dU*0,02=470uF säg att vi nyttjar 1000uF och därmed 4Vpp rippel.

Då har vi flyttat upp medelvärdet av spänningen (17+(17-4)V)/2~15V och då kan jag nästan ha kvar mitt 27Ohms-motstånd och träffa nära 6V med endast 4Vpp istället för 17Vpp som rippel.

Detta inbillar jag mig alltså minskar brummet med runt 4/17~1/4

Kan vara värt att prova iaf för det är en mycket enkel åtgärd (annars lurar jag på 7806...).

Frågan är mest vad trafon säger (och vad min DVM säger som inte är av typen True RMS).

MVH/Roger
Skriv svar