Vi dokumenterar lite mera
1) Ur(grid, Rg=0)<0,5mVpp/50Hz [X50X2X50X10/35=0,7Vpp>0,1Vpp]
2) Ur(grid, Rg=10k)=2mVpp/50Hz
3) 30mVpp in=>10Vpp ut (1kHz signal, sensitivity, slightly overloaded)=>Av=333
4) Ur@grid=0,5mVpp/50Hz=>0,1Vpp/50Hz@Rg=0 (hum, sc, cable, trafo)=>Av=200
5) Ur@grid=2mVpp/50Hz=>1Vpp/50Hz@Rg>10k (hum, 10k, cable, trafo)=>Av=500
6) Ur(not trafo, Rg=0)=20mVpp/50Hz
7) Ur(not trafo, Rg=10k)>20mV/50Hz
8. Ur(not trafo, Rg=1M)=3Vpp/50Hz
9) Ur(trafo, Rg=10k)=1Vpp/50Hz
Ur 4 och 5 kan man utläsa att allt rippel inte kan härstamma från ingången (ty kraftigt olika förstärkning, Av).
Förstärkningen vid känslighetstestet (3) är förmodligen något högre ty lätt överstyrd utsignal (4-500 är rimligt).
Men vad händer då vid 4?
Då sjunker alltså förstärkningen dvs vi har ett mindre förhållande mellan utgångsnivån och ingångsnivån, plötsligt.
Det verkar som om Rg=0 har nån slags exponentiell effekt på brummet.
I regel ökar det bara med ökat Rg (se t.ex 6-8) men nån linjär ökning är det knappast dvs ingen ökning nästan alls när Rg ökar lite men sen bara skenar det iväg, fast detta gäller bara utan trafo ty jag har samma rippel mellan typ 10k och 250k när jag kör via trafo.
Detta är obegripligt men det faktum att värdena ändå blir något bättre när jag kopplar bort trafon och bara belastar gallret tyder på att en del av problemet kan ha att göra med dåliga kablar, trafon gör nog faktiskt en hel del nytta men kablarna verkar stöka till det (märkte förresten att det går alldeles utmärkt att köra trafon utan jordning av primären, exakt samma mätdata vad beträffar brum).
MVH/Roger
PS
Vänta nu här lite, jag har ju gjort helt galet med kabeln! Jag har alltså en trafo som jag precis upptäckt struntar i om primären är jordad eller inte dvs acceterar snällt differentiell signal. Sen monterar ja alltså en partvinnad kabel där ena ledaren kopplas ihop med skärm och monterar den rätt över primären.
Ser ni vad jag gör för fel?
Trafon är ju differentiell så ena sidan behöver (uppenbarligen) inte jordas dvs jag kan nyttja just dom partvinnade ledarna som är optimala för att förhindra magnetiska störningar samtidigt som jag naturligtvis jordar
enbart skärmen i chassit! Mao skickas signal in enbart i ledarna och skärmen skärmar sedan mot elektriska störningar, precis som det är tänkt