Sida 16 av 41

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 24 april 2016, 23:12:50
av Spisblinkaren
Retroperra skrev:Har du nån annan riktig signalkabel att prova med?
Jag får skicka dig en stump Mogami annars. ;)

Jag brukar löda obalanserad kabel som du gjort men en ide är ju att låta skärmen vara ansluten till jord men röd+vit till signalen.
Har du kopplat signal-kabeln till en gitarr eller hänger den lös på gitarrsidan?
Hej Retroperra!

Jag gillar min Monacor, tycker inte det är nåt fel på den för den är partvinnad med skärm, bättre kan det inte bli tycker jag.

Men tack för erbjudandet, jag skall överväga det :)

Fast det tricket du nämner köper inte jag i mitt obalanserade fall för själva vitsen med partvinnandet är att kabeln ska snappa upp magnetfält av en riktning i ena "öglan" för att sedan snappa upp magnetfält av andra riktningen i nästa ögla dvs summa uppsnappat magnetfält och därmed inducerad spänning är tänkt att bli noll.

Men om du nyttjar skärmen som ren jord-tamp och röd+vit som signal-tamp så upphäver du den här finessen för arean mellan de ledande tamparna blir rektangulär och du snappar upp maximalt magnetfält därimellan.

Jag är mest konfunderad över hur kort kabel kunde ge ett så pass bättre resultat än lång kabel, vad fasen har det med saken att göra?

Om nåt skulle kunna påverka så är det väl vad kabeln ligger ann mot, inte längden.

Nej, jag fattar inte det här och jag är skeptisk till att bygga ihop och koppla in "panelen" till KGA när den brummar så mycket som den gör för vill jag ha så mycket brum att trafon sjunger när jag vrider på volymen? :)

MVH/Roger
PS
Signalkabeln hänger nu i princip lös, den går till en extern sockerbit (med DC på ena sidan) och sen ytterligare en stump till en RCA-hona som jag terminerar med olika motståndsvärden. Sockerbiten har ingen inverkan för jag testade och lät min nydragna signalkabel hänga rätt ner över bordskanten utan att det blev bättre.

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 25 april 2016, 09:19:43
av Retroperra
Att jag tänkte på om gitarren är inkopplad eftersom en gitarrpickup blir en del av kretsen.
En rörbaserad Marshall gnäller t.ex. alltid lite innan man kopplar in gitarren.

Det jag kan se som är ovanligt med din lösning är tonkontroller innan försteget men det borde inte var anledningen till 50Hz brummet.
Vad händer om du kopplar in en sladd (bokstavligen en sladd) på ingången till försteget dvs efter Mix-poten? Ökar brummet då?
Sen är jag nyfiken, vad är det för nivå på signalen på det jag uppfattar som bryggan mellan för och slutsteg dvs pinne 2 på V1? 57V som står i schemat är det signalen eller dc som kommer via från Ra/27k?

Hmm, några fler frågor:
Hur känslig blir förstärkaren med en lös oskärmad tråd på ingången? Dvs en oskärmad antenn.
Är din stärkare väldigt högohmig på ingången? Mer än vanliga 1M alltså. Då blir ju ingången givetvis känsligare för störningar.
Är ingång 2 tystad (signalingång kopplad mot jord) när du bara använder ingång 1? Det kanske räcker att vrida över alt. jorda en änden av mix-poten iof.


//Per

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 25 april 2016, 09:36:22
av superx
Jag håller med föregående talare. Kombinationen av EQn först och väldigt högohmiga motstånd och ingångar som hänger oanslutna tror jag är olycklig. Se till att ha jack som jordar ingångar som inte används. Du kanske skulle sätta den där emitterföljaren före EQn istället för efter?

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 25 april 2016, 13:25:22
av MiaM
Du bör väl ha en test-signalkälla som är så "gitarrmässig" som den kan bli. En gammal analog FM-mottagare/freestyle vars hörlursutgång seriekopplas med motstånd & co som ger "gitarrimpedans".

Det finns en anledning till att frontpaneler är av metall på gitarrförstärkare och också att den delen av elektroniken kan vara helt avskärmad.

Det finns väl för övrigt inte en enda människa som någonsin hört en elgitarr live utan att också hört brum...

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 25 april 2016, 19:10:02
av überfuzz
überfuzz skrev:Inget fel med lite mojobrus, men vore det inte bättre att trycka upp signalen innan du kör in den i tonkontrollen..?
:vissla:

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 25 april 2016, 19:18:09
av Spisblinkaren
Retroperra skrev:Att jag tänkte på om gitarren är inkopplad eftersom en gitarrpickup blir en del av kretsen.
En rörbaserad Marshall gnäller t.ex. alltid lite innan man kopplar in gitarren.
Jag kör alltså just nu utan att ens ha volympoten inkopplad, effektiv inimpedans är då c.a 1M Ohm (uppmätt tidigare och trots 10M//10M).
Det jag kan se som är ovanligt med din lösning är tonkontroller innan försteget men det borde inte var anledningen till 50Hz brummet. Vad händer om du kopplar in en sladd (bokstavligen en sladd) på ingången till försteget dvs efter Mix-poten?
Ökar brummet då?
Jag ska genast prova detta :) Men den kommer kopplas in efter volympoten som inte ens kommer sitta där (enligt ovan) dvs på samma sätt som min partvinnad sak sitter idag.
Sen är jag nyfiken, vad är det för nivå på signalen på det jag uppfattar som bryggan mellan för och slutsteg dvs pinne 2 på V1? 57V som står i schemat är det signalen eller dc som kommer via från Ra/27k?
57V är mycket riktigt DC. Signalnivån på anoden har jag inte direkt uppmätt men jag har uppmätt typ 20ggr förstärkning och 10mVe in för full utstyrning av KGA.
Hmm, några fler frågor:
Hur känslig blir förstärkaren med en lös oskärmad tråd på ingången? Dvs en oskärmad antenn.
Är din stärkare väldigt högohmig på ingången? Mer än vanliga 1M alltså. Då blir ju ingången givetvis känsligare för störningar.
Är ingång 2 tystad (signalingång kopplad mot jord) när du bara använder ingång 1? Det kanske räcker att vrida över alt. jorda en änden av mix-poten iof.
Roligt med frågor :) Oskärmad antenn (samma som nu dvs partvinnad med skärm men utan att skärmen används funkar väl?) kommer genast testas, tack för tipset! Stärkarens ingångsimpedans tycks alltså vara "normal" om 1M är normalt. Riggen/panelen är som sagt inte inkopplad än så nån ingång 2 finns inte men när jag kopplar in den kommer jag numera använda ditt tacksamma tips dvs "automatjorda" ingångarna (ty Telepropp-jack med brytare) när dom inte används.

Dock finns här ett problem och det är därför jag är lite uppgiven map brum i den slutliga varianten med panel, potarna är alla högimpediva. Så om jag inte kan få ordning på förstärkeriet med 1M ingångsimpedans, då är den chanslös till att fungera med panel (om jag inte kan spela på typ 100k "volym"). Detta för att om Mix står på mitten, och speciellt Bass står på min för båda kanalerna då kommer Vol parallellas med lite drygt 0,5M (Rpanel=1M//0,5M) vilket då är lågt uppskattat, alltså gäller det att få själva förstärkeriet att fungera med typ volymen på 1M//0,5M (full volym). Vänta lite, detta är inte långt ifrån dom 1M ingångsimpedans jag har (utan panel) men 1M//0,5M ska då parallellas med 1M igen (Rin) och vi är nere i 250k. Fast som sagt, det är lite lågt uppskattat för vad händer om Bass & Treble står åt andra hållet? Rpanel uppskattas tå till 1M//1,75M som parallellat med Rin (1M) ger 390k. Vad jag alltså räknar ut är "brumresistanser" vilket väl kan liknas lite vid ekvivalenta brusresistanser(?) Jag märker dock att runt 1M måste jag räkna med att panelen har och det skulle jag kunna parallella ingången med men det blir ingen jättereduktion av den brumresistans jag redan har. Så just nu är enda sättet att stoppa brummet från att överstyra förstärkaren att helt enkelt köra på låg volym :D

Tack Per för dina tankar och ide'er!

MVH/Roger
PS
Jag har ändrat i schemat lite, speciellt markerat vad jag menar med panel (även KVR ingår dock).

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 25 april 2016, 20:00:34
av Spisblinkaren
Lite resultat:

Lossning av vit+skärm gav i princip samma sak (10Vpp/50Hz+2kHz burst).

Byte till ren RK-kabel av samma längd + lite vinda (1m) gav samma sak.

Nerklippning till samma längd som partvinnad gav samma sak.

Nerklippning ytterligare 1dm gav samma sak.

Nerklippning ytterligare 1dm gav samma sak.

Nerklippning så att bara 1dm återstod, gav bättre resultat.

Borttagning helt gav ännu bättre resultat (2Vpp/50Hz@Rin=1M).

:)

MVH/Roger
PS
Jag har ett trick kvar. Iom att brummet vid kortsluten ingång är (20mVpp) både 50Hz och 100Hz fast mest 50Hz så funderar jag på att koppla om heatern för EF86. Alla rör försörjs ju av samma heater-lindning men V2 ser pga specialkoppling till så att lindningen är mittjordad mer eller mindre exakt på halva spänningen. V1 (EF86), däremot, har bara ett enda motstånd som sänker dess totala glödmatning till hälften. Problemet är att dess "mittpotential" inte hamnar på mitten (som är ökänt bäst vid AC-glöd) utan snett. Detta pga att bara ett motstånd används. Men om man istället nyttjar halva resistansen från ena fasen och halva från andra fasen skulle dess mittpotential bli noll, och brummet minimalt (tror jag, eller tror jag fel?).

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 25 april 2016, 20:11:32
av Spisblinkaren
Nej, jag struntar i att bygga om AC-glöden för V1.

För mycket meck och jag orkar inte det, hade jag dock kommit på det från början...

Det får bli såhär (brummet är väldigt nära 100Hz ändå och jag tjänar max 6dB på att bygga om det).

Nu ska jag ta mig ann nästa steg, bygget av panelen (hoppas jag har alla kondingar som behövs för de är inte plockade).

MVH/Roger

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 26 april 2016, 00:01:30
av Spisblinkaren
Provade förresten till slut mitt "trick".

Kom på ett enkelt sätt.

Gissa om det funkade?

Det funkade inte alls :D

Snarare upplever jag nästan att brummet ökade (mest 50Hz, något mindre 100Hz, ~20mVpp@Rin=0).

MVH/Roger

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 27 april 2016, 20:32:37
av Spisblinkaren
Eftersom jag inte hade några lämpliga EQ-kondingar så har jag idag satsat på att bygga om mitt liggande högtalarfilter istället.

Denna mall var ursprungligen gjord för Peerless+Beyma men eftersom Beyma suger och jag inte vill bygga ren skit så har jag byggt om filtret till att passa för Peerless+Kinabandare istället.

Det slår mig att ett högtalarfilter nog inte kan byggas så mycket enklare än mitt ty

1) 1 standardspole (150uH)
2) 1 polypropylenkonding av standardvärde (10uF)
3) 2 diskantdämpande motstånd också de av standardvärde (2R2+2R7)

och därmed första ordningen, är allt som uppenbarligen behövs :D

MVH/Roger

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 27 april 2016, 23:21:41
av Spisblinkaren
Jag har nu byggt två filter till.

Tanken är lite fel för två går till eventuellt två nya KLS och en går till min KGA men när dom gör det blir det ingen mall kvar.

Så jag får nog bygga ytterligare ett filter :)

Mallar är mao bra att ha när man bygger i luften, slippa tänka om liksom.

MVH/Roger

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 29 april 2016, 19:41:53
av Spisblinkaren
Jag har bestämt mig för att skippa EQ.

Min EQ är nämligen såpass högimpediv att den helt enkelt inte går att använda för brummet blir på runt 3W vid max-volym.

Detta är uppmätt, som ni vet (vilar lite i att en gitarrmick typ Humbucker är en ren spole med låg impedans, eller?).

Så jag tänker mig en kanal (TP), en volym (VOL), en dist (THD) och en diskant-switch (LP, on/off vid 5kHz) istället.

Här kan man dock tänka sig att man även har en bas-switch (HP) vid runt 300Hz vilket jag råkat läsa är lämpligt för gitarrer.

Nu slår det mig, jag kan ha dessa LP och HP kopplade via vipp-brytare till mitt filter som ändå är med i lådan.

Tanken är att vid LP kopplar jag fysiskt bort diskanten (och ersätter den med 3,9 Ohm/9W).

Vid HP kopplar jag sedan in en konding i serie med basspolen och basen och får då ett bandpassfilter (där övre gränsfrekvens är fixerad till typ 5kHz), denna konding sätter nedre gränsfrekvens som jag vill ha runt 300Hz.

Vi räknar lite, 132uF (säg 100uF Bipolär).

Då kan jag få:

1) 7Hz-11kHz "HiFi"
2) 7Hz-5kHz "LP"
3) 300Hz-11kHz "HP"
4) 300Hz-5kHz "BP"

Såhär ska jag göra även om jag köpte alla EQ-kondingar så sent som idag :)

Fan vad skönt att slippa alla jävla rattar :D

Nu har jag bara en kanal (TP), en volym (VOL), en dist (THD), en 1P-switch (LP) och en 2P-switch (HP).

Jag tänker trimma ner volympoten i resistans så att den aldrig presenterar mer än 100k för V1 (nu är max 250k@MIC=0R...).

Jag mäter nu att 10k krävs för så "lågt" brum som 0,5Vpp/50Hz (31mW i 4 Ohm dvs kan gå ann på full volym, obs).

Här märker jag också att när jag bara tar i kabeln så stiger brummet uppemot 6dB samt när jag tar på vissa ställen uppkommer oscillation.

Hur kan en partvinnad kabel med skärm överhuvudtaget snappa upp sånt?

Är det nå fel på min billiga och käcka Monacor-kabel?

Men hur skulle det kunna vara det?

MVH/Roger

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 29 april 2016, 22:27:26
av Retroperra
En reflektion; När jag var bandtekniker åt ett av stadens band på 80-talet hade gitarristen en dist-kabel. Jag ifrågasatte det givetvis ;) och ville löda om och ”laga” men mycket riktigt, kabeln av okänt fabrikat var helt oduglig. Den hade kraftig mikrofoni, det hördes när man tog eller gnuggade på kabeln med fingrarna och gitarrerna lät faktiskt lätt distade.
Där tror jag att det var nåt fysiskt fel på kabeln. En annan vanlig gitarr-kabel var betydligt, uppskattat 30dB, tystare.

Jag har slut på idéer men vill gärna bygga ditt förstärkare när jag har tid. Kompakta gitarrstärkare är trevliga.

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 29 april 2016, 22:39:52
av Spisblinkaren
Tack för din reflektion!

I morgon kommer jag strunta i min preliminära EQ och bara bygga rak enkanals (bara när jag har alla element kan jag bygga LP/BP/HP).

Första steget är alltså bara Telepropp-jack (TP), Volymkontroll (troligtvis nerskalad resistivt) och min "patenterbara" KVR som distkontroll (ska förresten träffa en polare i morgon som har köpt in 3st BUJ303 som tål hela 500V, detta för att Farnell bara handlar med företag).

Jag är sugen på att anamma ditt erbjudande om en bit fin kabel, jag hör av mig.

MVH/Roger

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Postat: 1 maj 2016, 18:58:24
av Spisblinkaren
Igår diskuterade jag, över ett gäng riktiga bärs, brumproblemen med min bästa vän.

Plötsligt kom jag på att det eventuellt faktiskt finns en lösning.

Brummet ut i högtalare är runt 20mVpp/50Hz vid kortsluten igång (och katastrofal @>1k).

Men vad händer då om jag slänger in en 1:1-trafo modell liten?

För det första försvinner CM-störningarna (vilket mest låter akademiskt men störningarna måste vara av skillnadstyp, DM, om de ska propagera genom trafon för om båda tamparna åker upp och ner, CM, händer ingenting) som förmodligen är dom värsta.

Sen händer nåt annat skojigt, sekundären reflekterar visserligen primären med samma impedans men när vi inte har nån signal utan bara en volym-pot ställd på typ max, så lastar sekundären V1 med dess kopparresistans dvs nära 0 Ohm.

Så vips har vi en mekanick som tar emot en signal (med gallermotståndet som reflekterad belastning) och presenterar den på sekundären/V1 med samma impedans som gitarrmikrofonen och volympoten utgör i parallell, detta medans V1 endast ser kopparresistans hos sekundären utan signal.

Jag är inte riktigt med på noterna här, men jag tror faktiskt det kan funka.

Eventuellt kan det tom funka med den konstellationen jag redan har (som jag dock bestämt mig för att skippa för jag gillar enkelhet och en extra ingång för sång, varför det? Gatumusikantens sång hörs ju ändå samtidigt som elgitarren måste förstärkas, då är det nästan så att man kan ha en till KGA för sång i så fall).

Fick förresten höra av min polare igår att Pevey tydligen har en "Tone"-kontroll, intressant ur enkelhetsperpektiv.

Denna trafo är det förresten jag hittat: 42-203-17

MVH/Roger