Ja, har varit lite seg på att uppdatera. Det har mest varit jobb och städande här tyvärr, iofs har värmen varit så intensiv så nu när det blir lite svalare dagar blir det förhoppningsvis mer gjort.
Vi gjorde som sagt om matningen på en beam, här är lite bilder på hur det är gjort.

Själva modifierade matningen, elementet är delat och isolerat från bommen och "hairpinnen" monterad.

Skulle haft glasfiber här istället för att öka styrkan. Det är inga problem på den här antennen men på de större kan det behövas.

Klammren gjorda av aluminium som gör det möjligt att skjuta bygeln fram och tillbaka och ändra impedansen på beamen.

Hur rören för hairpinnen är fastsatta i själva elementet

Ja, alltihopa bakifrån

Sedan bestämde jag mig för att svetsa ihop en del av armeringsburen till fundamentet. Här är lite delar liggandes på ladugårdsgolvet

Resultatet, det blir 2st sådana här nät ovanpå varandra med ca 20cm mellan. Sedan sitter det armeringsjärn upp från detta till själva pelaren som masten ska stå på.
Tyvärr tog det dock slut på svetspinnar och skräpet jag köpte på Biltema går fan inte att svetsa med. Så nu har jag beställt ELGA P43 från ett företag i England, 600kr inkl frakt för 4.4kg 2.5mm pinnar.