Sida 16 av 39
Postat: 3 januari 2007, 20:38:00
av JimmyAndersson
Fritzell:
"Hans (videon) sätt att applicera tennpasta var ganska intressant."
Var hittade du videon? Blev nyfiken.

Postat: 3 januari 2007, 21:52:19
av BEEP
Videon finns längst ner på sidan.
Create PCBs with the "direct toner method"
Edit:
Jag såg att han hade byggt om temperaturregleringen på laminatorn.
"Note: in the video i use the heater of a document laminator instead of the clothes iron. It was modified to reach a constant temperature of approx. 220 degree Celsius. More information can be found here: modified document laminator (german)"
Laminator-Temperatur-Regelung
Postat: 3 januari 2007, 22:38:10
av Fritzell
Okej tackar så mycket. Skall undersöka det så fort jag får tid.
edit: Ojdå det fanns visst en sida till i tråden

. Japp som sagt finns länken till videon på första inlägget.
Postat: 3 januari 2007, 23:08:20
av korp
Funkis, grymma resultat! Nu blev man avis. Det blev man.

Värmen är nog inga problem för mig - jag kör mest med locket av ändå, annars trillar mina små kort lätt ned i botten på laminatorn.
(Jag kollade valsarna med en handhållen IR-termometer under de första försöken med laminatorn.)
Jag är definitivt intresserad av styrningen!
Postat: 3 januari 2007, 23:16:09
av TomasL
Alltså borde man kuna göra så här
1 Borra kortet (ev kan man printa ut en inverterad hålbild och etsa så man får lite borrstyrning).
2 Genomplätera med den utrustning som finns att köpa hos "Conrad".
3 Printa ut en inverterad pad-layout.
4 "Värm" på denna.
5 "Kleta" på tenn.
6 Hetta upp, tennet borde inte fastna på tonern

.
7 Printa ut och värm på ledningslayout.
8 Etsa.
Då bör man ha ett hyffsat hålpläterat kort, eller

, Har jag fel
Postat: 3 januari 2007, 23:20:08
av grym
vad har conrad för genompläteringsutrustning?
letar lätt efter något bättre än komponentben man löder på båda sidor
Postat: 3 januari 2007, 23:24:34
av TomasL
Hittade utrustning/satser för elektrolytisk förkoppring samt ledande bläck för hålaktivering på deras hemsida
Postat: 3 januari 2007, 23:39:48
av grym
ok, inget för mig, var mera ute efter någons slags rörnit med verktyg
Postat: 4 januari 2007, 00:28:44
av korp
Du Funkis, påverkar den högre temperaturen kvaliteten på lite större kopparområden också? Jag har lite (mest estetiska) problem med att större områden blir "spräckliga"/"skrapiga" som om tonern inte riktigt täcker.
Ledningsbanorna blir dock helt ok runt 10-12 mil på samma pcb.
Postat: 4 januari 2007, 09:57:54
av grym
är inte det ett skrivarproblem?
har två laserskrivare hemma nu, en hp 1200 plockade jag upp från skrotlådan och fixade, och den var bättre på att täcka stora ytor än den gamle hp 4p som jag har med
på 4'an så blev alltid stora ytor flammiga på oh film, medans 1200 blir betydligt jämnare
Postat: 5 januari 2007, 15:24:02
av funkis
korp skrev:Du Funkis, påverkar den högre temperaturen kvaliteten på lite större kopparområden också? Jag har lite (mest estetiska) problem med att större områden blir "spräckliga"/"skrapiga" som om tonern inte riktigt täcker.
Ledningsbanorna blir dock helt ok runt 10-12 mil på samma pcb.
Jo,utan tvekan, den högre temperaturen gör att större ytor med svarta
tonerfält blir jämnare och täckande. Ska ta och pröva ett eurocard med
95% svart (botten jordplan) framöver för att se hur det blir.
Som jag skrev i ett av mailen som försvann i froum flytten torde man
vara intresserad av *klibb* temp, dvs man vill nå denna men inte den
högre smält temperaturen där tonern börjar smeta ut i ojämna pölar.
Gissningsvis borde den ligga nånstans 130-150C. Förr i tiden så fanns
det två typaer av toner en kol, polymer, och en kol, polymer, järn
man kunde sära på dessa med att testa med en magnet, vet inte
hur det ligger till i dag.
De som är intresserade av temp styrningen, kan PM'a mig.
rehnmaak: hur stor är den solida kopparytan i bilden?
Var den helt täckt med toner, och du har inga etts porer alls?
/funkis
Postat: 7 januari 2007, 20:55:43
av grym
gjorde ett första försök nu ikväll, gick inte så bra
skulle göra två kort och jag hadde inte några laminat med p20 på i den storleken, men kom på att jag kunde ha några gamla laminat undanstoppade utan p20, letade upp ett och gjorde i ordning, skrev ut på pappret och värmde upp laminatorn och ställde in den på högsta temperaturen, 140 grader, tejpade fast pappret och körde igenom laminatet 20 gånger, satte det på blöt och efter en halvtimma så räckte det att man plockade bort tejpbitarna så lossnade pappret, här kom det första felet, jag hadde laminatyta över soch där kopierade jag in testmönster från andra kretskort, gick inte bra, dom tunna sakerna fastnade inte på kortet, sedan estsade jag och efter att jag putsade bort tonern med stålull så syns det att det etsat i dom stora kopparytorna, dock är kortet funktionabel
skall provas igen, ska vänta på nya toner till skrivaren så jag är säker på att få bra täckning oc sedan ska jag försöka få upp temperaturen på laminatorn
skall bli intressant och se hur pass bra och lätt man kan få det här till att fungera
Postat: 7 januari 2007, 21:04:40
av rehnmaak
funkis skrev:rehnmaak: hur stor är den solida kopparytan i bilden?
Var den helt täckt med toner, och du har inga etts porer alls?
Kortet är 100x160 så kopparytan är ca 30%. Jovisst blir det porer i det svarta. Om man tittar noga på bilden ser man som streck i kopparytan där jag har fyllt i med spritpenna.
Postat: 7 januari 2007, 22:16:10
av BEEP
grym:
Hur stora är dom där tunna sakerna?
Postat: 8 januari 2007, 14:36:30
av grym
provade lite olika storlekar men det mesta under ca 1mm fäste inte
slaktade en laserskrivare från skrothögen på lunchen och plockade ut värmeenheten på den, få se om man kan få bättre temperatur på det sättet
och nya toner ska ju vara på g