Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av perra_e »

Vid full fart på servona blir det 10m/min.
Sedan får vi se hur mycket av detta jag kommer utnyttja.

Servo 3000rpm
Kulskruv 5mm stigning
Utväxling 1,5:1
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu är julledigheter definitivt slut och det blev tillfälle att jobba lite på inneslutningen.
Stomme + balja hophäftade. Lite mer svetsjobb i morgon och grundmålning på torsdag är planen.
IMG_0234.JPG
edit: Lite trist med bilder som roterar annorlunda i telefonen än i webläsaren upptäckte jag nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det fyller på i kabelkanalerna. Har kommit en bra bit på kabeldragningen nu. Klart bättre med den mångtrådiga signalkabeln än kat-5 kabeln med enkelledare som jag använde först på spindelservot för encoder + analogstyrning. Det i kombination med ändhylsor blir riktigt bra. Borde bli klar med alla interna kablar under helgen.
DAP

Inlägg av DAP »

Snyggt.

Nu hoppas vi bara att fräsen kommer snart så du kan börja montera dit motorerna och få det att lira :-)
perra_e

Inlägg av perra_e »

Lite lägesrapportering.

Fick mail från tyskland igår. Fräsen är i princip färdig men dom upptäckte att dom fått fel kulskruvar! Vet inte hur lång tid det tar att fixa fram nya, men det blir försening i alla fall.

Sedan höll jag på att få hjärtstillestånd här i kväll. Har labbat mycket fram och tillbaka i linuxcnc med inställningar för servona för att få dom att funka nått så när. Har äntligen fått till det jäkligt bra med servona lösa. Om jag har tolkat halscope rätt så när jag kör axeln med 2500mm/min och moderat acceleration så är felet under 1/1000 mm! Får se vad det blir när servona skall släpa på lite vikt också.

Vart så glad så jag tänkte fixa den efterfrågade filmen med servona i rörelse. Började lägga upp servomotorerna på bänken för att kunna filma lite bättre. Då bär det sig inte bättre än att jag klantar till det och tappar motorn för z-axeln i golvet. Efter det är den stendöd med felindikering på encodern :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Med en ordentlig skopa ågren så skruvar jag isär bakändan för att kolla om det är något synligt fel. Allt ser perfekt ut. Då testar jag att byta kablar, och jag måste haft jordens tur denna gången, för det visar sig att en kabel har pajat, och inte servot! Skönt med lite flyt för en gångs skull!!!

Kontentan är i alla fall att det ser grymmt lovande ut med styrningen. Skall bli otroligt spännande att se hur det reagerar under last.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Kan tillägga att en hel del tack vare denna tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3&start=45
så hittade jag det avgörande steget för att få det att lira. Det var att stänga av filtret. Nu kör jag med 10000 linjer på encodern på servomotorn och det blir 12000 pulser / mm. Sanslöst bra upplösning. Sedan jobbar servona internt med 20bitars upplösning. Får se hur det går när man börjar gasa på lite mer och när allt är monterat i maskinen.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Idag blev det lita målning av stativet. Nu är det grundat och målat en gång. Skall dra på ett lager till i alla fall.
Har även fixat spånkorg. Det blev en plastback med en galvad hålplåt i botten. Kommer köra pappersfilter i denna sedan.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Är klar med elskåpet så långt nu att det är i princip dags att lyfta i innanmätet i skåpet. Kopplade in servot för en 4:e axel och gjorde en grundinställning för det i helgen vilket var det sista jag tänkt göra med monteringsplattan lös. Skall bara ta upp några hål i dörren först för strömbrytare och några tryckknappar/nödstopp.

Det är ju försening på alla möjliga håll nu.
Har inte hört mer om när nya spindeln kommer.
Har inte hört om leveranstid på fräsen sen dom upptäckte att dom fått fel kulskruvar.
Har inte fått tag i elektrikern än för att koppla ur jordfelsbrytaren.

Vet inte riktigt vart jag skall fortsätta nu, men det bästa är nog att börja på styrkonsolen. Har funderat en del på vad typ av knappar man skall ha på den. Kör med touch-skärm som jag tycker funkar riktigt bra så det behövs inte jättemycket. Det är bara "slider-funktioner" för overrides som inte är helt klockrent så där blir det pottar i stället.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

koppla ur jordfelsbrytaren
Varför? Fick byta till 60mA för min fräs.
perra_e

Inlägg av perra_e »

För att den löser ut ibland när man slår på och slår av kraftmatningen är svaret, men kan man byta till högre tröskelvärde kan ju det vara ett bättre alternativ. Visste inte att det fanns.
Fast jag får nog försöka få tag på en elektriker ändå.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Samma strul hade jag också så därav bytet. Man vill ju gärna ha skydd ifall att.
perra_e

Inlägg av perra_e »

60mA är dock rätt mycket. Har inte heller hittat något sådant på Malmbergs i alla fall. Blir 100mA närmast och det är ju för brandskydd och inte mycket till personskydd. Oscar hade förslaget att köra personskyddsbrytare på det som man plockar ut ur elskåpet. Då kan man ha 30mA på det.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm:
Kan det vara så att minnet sviker och det vart 100mA, köpt hos Malmbergs.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Då var monteringsplattan för elskåpet på plats. Kan fixa några grejer till nu som att koppla in kylpump och kompressor i elskåpet + ta upp hål för alla kablar till servon. Måste gå igenom och troligen byta slangar på kompressor och trycktank med. Det finns alltså en del att göra ändå innan allt kommer hem. :)

Så här ser skåpet ut nu när allt är på plats. Klart nöjd måste jag säga även om man säkert kan göra vissa saker bättre. Det är ju första gången jag bygger något liknande så några nybörjarmissar måste det finnas.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Mycket snyggt!
Skriv svar