Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Simpa84

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Simpa84 »

Hade visst kalibrerat z vid fel mätpunkt.
Istället för precis framför tornet så hade jag kalibrerat mitt emot vilket gav väldigt konstiga resultat.

Nu fungerar det mycket bättre dock och efter lite konfigurering i silcer så såg det ut så här. :)
image.jpg
image.jpg
Helt ok resultat om jag får säga det själv!
Lite mer kalibrering bara så kommer det bli perfekt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Bild

Det går framåt så sakta, min Black Adder börjar ta form.
Monterade drivremmarna igår - det är svårt att veta hur hårt de skall spännas, men det får jag justera när jag väl får hem elektroniken så jag kan börja torrköra lite.
Väntar på elektroniken och heatbed från AliExpress, och på att E3D skall få in E3D-v6 i lager igen så jag kan beställa en sådan.
Sen behöver jag leta fram en M5 låsmutter och en matchade M5 bult så jag kan montera extrudern också.

Vad använder ni för extruder förresten? Kör alla på "standard" eller har ni upgraderat till något annat?
Jag har ju inte testat än, men rent spontant känns det lite klent att bara montera extrudermotor och maskineriet med ett par buntband... finns det någon bättre variant som jag skall försöka mig på att skriva ut när jag väl får allt att fungera?
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Remspänningen är inte så avgörande. Så länge det inte är fööör spänt eller så löst att kuggarna tuggar över är det lugnt. Jag tryckte upp topp-ramen vid det torn jag spände med tummen och drog åt bara. (Jag har inte toppskruven ännu då mina torn har 1m-profiler då det inte fanns kortare i lager. Sen tänkte jag att jag kanske ville bygga ut så jag får högre byggvolym, men det är mer intressant att bygga större bottenarea som jag känner nu.)

Jag kör på original extruder med buntband. Funkar helt ok. Det är mest vid byte av plast (färg eller när det tar slut) som det hade varit önskvärt med stabilare fastsättning. Jag kanske skulle ta o rita på nån grej man skruvar fast..
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Jag får testa mig fram till vad som funkar för remmarna när jag väl får elektroniken helt enkelt.

Ja, jag kände också att jag ville ha en lite större byggyta så jag använder 360mm horisontella profiler & 750mm vertikala för att få en lite större Kossel än den vanliga Mini'n.
Simpa84

Inlägg av Simpa84 »

image.jpg
Idag gav jag mig på att försöka skriva ut ett ställ till plasten så jag slipper passa skrivaren hela tiden.

Gick sådär..
Funktionellt funkar det säkert. Men inte så vackert.

Känns nästan som att extrudern matar för lite plast?
Men kalibrerade den senast igår så tycker det inte borde vara det?

Sen läckte hot enden lite av nån anledning, så det blev ett spindelväv mellan tornen.
Även det förbryllar mig lite då jag har lagt in en retraction på 3mm som väl borde räcka?

Tips på justeringar mottages tacksamt!
image.jpg
image.jpg
Flog

Inlägg av Flog »

Simpa84 skrev:
image.jpg
Idag gav jag mig på att försöka skriva ut ett ställ till plasten så jag slipper passa skrivaren hela tiden.

Gick sådär..

Sen läckte hot enden lite av nån anledning, så det blev ett spindelväv mellan tornen.
Även det förbryllar mig lite då jag har lagt in en retraction på 3mm som väl borde räcka?

image.jpg
image.jpg
Har du lång bowden så kan du behöva mer retract. Experimentera med olika mycket retract på någon enkel modell där du snabbt ser resultatet. Testa även att lägga till lyft innan retract.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

@Simpa84
Vilken hotend? Kan vara stopp/förträngning som ger den dåliga fyllnaden på de horisontella delarna. Prova öka retracten till 6-8mm. Vilken slicer kör du med?
Puttiplatt
Simpa84

Inlägg av Simpa84 »

@Flog har inte kapat PTFE-tuben så ja, den är onödigt lång. Skulle ju iofs kunna kapa den nu när jag har allt ihopsatt och jag vet hur lång som behövs

@puttiplatt Det är en E3D v5/v6 kina kopia, så billig sak, men känns välbyggd. Kan prova att montera isär den ikväll och se om det är nån form av förstoppning.
Kör med slic3er.
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Kan vara så att kugghjulet som matar fram plasten halkar ibland. Eller att motorn tappar steg pga. för låg ström eller högt motstånd i din hotend som i sin tur kan bero på för låg temperatur eller att du bara försöker köra för snabbt helt enkelt. Posta dina slicer-parametrar så kan vi kanske hjälpa bättre :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Simpa84 skrev:Idag gav jag mig på att försöka skriva ut ett ställ till plasten så jag slipper passa skrivaren hela tiden.

Gick sådär..

Du kanske kan prova med högre temp på plasten. jag kör med 200-205 utan problem.
Min erfarenhet är att man kan köra på högre och högre temp varefter man lyckas få bättre inställningar. Trådarna tyder på att det är för låg temp på hotenden.
Användarvisningsbild
UgloBuglo

Inlägg av UgloBuglo »

Jag fick mitt 25-dollars kit med styrelektronik och display igår, och man får verkligen vad man betalar för när man köper det absolut billigaste från AliExpress :lol:

Tror inte jag kommer våga strömsätta varken Arduino, RAMPS-kort eller display utan att först gå över samtliga lödningar med lupp, och löda om alla kontakter och stiftlister - de är hur sneda som helst, och passar inte ens ihop utan att använda milt våld...
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

" Trådarna tyder på att det är för låg temp på hotenden."

@stenD Hur kom du fram till det??
Tror snarare att det är tvärt om för varmt så plasten är för lättflytande och rinner av sig självt.

@Simpa84 Saknas ju även plast bitvis. Öka flowrate och retract(mata lika långt igen vid varje start).
Lång slang kan ge fjädring i trådmatning.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

om plasten nu skulle vara så lättflytande borde den ju gå av direkt och inte kunna bilda långa trådar
Om du har två burkar med varm respektive kall olja, sticker ner ett finger och drar upp, vad händer då?
Simpa84

Inlägg av Simpa84 »

Efter mycket justerande och pillande så börjar det äntligen se helt ok ut!

Till och börja med så kalibrerade jag om extrudern en gång till. Av någon anledning matade den för lite även fast jag ju precis kalibrerat den. Var typ 10% för lite så det var ju givet att det skulle komma ut för lite plast!

Sen har jag gjort rent hotend och justerat om skruven på extrudern också. Hade spänt den för hårt så filamentet blev tillplattat vilket resulterade i att det gled dåligt i tuben och fastnade i hotenden.

Slutligen drog jag upp retraction till 8mm och höjde temperaturen till 225 grader. Känns ju egentligen på tok för varmt för PLA men får dåligt flöde om jag använder kallare temperaturer.

Som ni kan se är det forfarande inte helt släta top lager men det är iallafall inga hål längre!
image.jpg
image.jpg
Bifogar även mina slic3r inställningar..

Ser det ok ut?
Slic3r_config_bundle.ini
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Har du rätt inställningar för den thermistor du använder? Du kanske inte har 225 fast det står så?
Skriv svar