Sida 14 av 16

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 11 februari 2010, 13:31:57
av AndreasL
Tiden springer iväg och inte blir det ngn direkt tid över för att färdigställa lite smådaker hemma i form av överföringssladd, CAD:a lite på lite olika delar samt bereda dem samma,

Än mindre handgripligt arbete i verkstan. :(

MEN!

Jag har märkt att när ni andra kommer med frågor, berättar om egna anekdoter eller erfarenheter så blir det liksom mer press på mig att visa att det rör på sig sammtidigt som det blir sååå mkt roligare.
En hobby vill man ju inte sällan dela med andra då den sociala biten likasinnade emellan är en stor del, även om jag absolut kan sitta själv framför maskinen i ngn timme enbart funderandes över hur man skulle kunna lösa och utveckla saker med den i framtiden. :)

Så om ni inte har ngt vettigare för er, skriv gärna en rad så jag får lite gaist tbx. Som vanligt går det absolut bra med OT-ämnen. Särskillt om de handlar om bilar, motorcyklare, maskinmodifieringar eller så... :wink:
Jag är fruktansvärt sugen på att börja (test)köra på riktigt nu.

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 24 februari 2010, 10:22:38
av AndreasL
Jag fortsätter på inslagen linje och handlar lite nödvändigheter till maskinen istället för att verkligen arbeta med/vid den.

En specialtång till Loc-Line kylvätskeslangarna så det ens är möjligt att bygga ihop så som önskat utan blodspillan eller annan misshandlad utrustning.

Spännjärnsats i 58 delar avsedd för 14mm, M12, T-spår.

SK40-konor (DIN69871)försedda med OTT-dragtappar.
2st ER32-hylschuckar.
1st 22mm ändplansdorn. (63mm Sandvik Coromant hörnfräs.)
1st 40mm ändplansdorn. (100mm Secodex ändplanfräs.)
Ett 18-delars set med ER32-hylsor. (3-20mm)

Att välja 69871-konor före de mer traditionellt riktiga 2080 har vi diskuterat förr i tråden. Bättre att ha verktyg som möjliggör växlarbruk även om jag idag saknar det. Nu finns iaf chansen att en ev framtida maskin ev kan ta befintliga verktyg.
OTT-dragtapparna har även dom en liten finess med en 16mm invändig gänga. På detta vis kan jag vid behov köra verktygen i manuell maskin oxå.

Ihop med tidigare anskaffade skruvstycken, magnetstativ/mätklocka, planskiva, "svarvchuck" (maskinen har ju som ni vet styrd rotation av bordet, så detta lär komma väl till pass hoppas jag) plus alla de övriga småsaker man "måste" ha så känns det som om jag borde vara hyffsat rustad för att komma igång med spånskapandet.

Dax för ytterligare ett ryck med CAM:en och dels ett krafttag med mjukvara/datakommunikation/maskinstyrning så man inte gör bort sig allt för mkt.

Blev nog lite inspirerad av att skriva denna korta sammanfattning (Utan bilder, jag vet. :oops: :wink: ) då det klargör rätt så tydligt att nu är det inte mkt som bromsar innan maskinen kan börja användas. 8)

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 24 februari 2010, 16:01:24
av säter
#SK40-konor (DIN69871)försedda med OTT-dragtappar.#
Kom ihåg att demontera en av kilarna i spindeln bara.

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 24 februari 2010, 17:21:00
av AndreasL
Tackar för påminnelsen säter.
Jag tänkte faktiskt på dig igår när jag studerade grejerna närmre och att du tidigare sagt just detta. :tumupp:

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 15 mars 2010, 22:16:05
av AndreasL
Bara för att ni inte ska tro att jag tappat gnistan och är helt utan framgång med maskinen så lägger jag in lite bildbevis av sämre kvalite på lördagens testkörning.

Då backupbatteriet för maskinkonstanterna i "normal" MAHO-anda var helt dött efter bara en kortare tid utan maskinbruk så gick större delen av dagen åt till att återställa tidigare status med allt vad de innebär av inmatning av de smått berömda konstanterna. Ja ni som kör/kört Maho vet vad jag menar.

Sammtidigt betydde detta att det var hög tid för sista handpåläggningen i frågan DNC.
Fick det att lira relativt bra för stunden så att kosntanterna iaf kunde trilla över från PC:n utan allt för mkt handändringar direkt i maskinen. Nu finns allt backuppat i PC:n oxå. :)

Vid detta laget var det redan sen kväll men jag ansåg mig värd lite lekstuga och testkörning nu när jag ändå överfört nga basicprogram så som en simpel pocket etc.
Så ingen test för jämförelse med Vikings maskin denna gången, men iaf en teaser för vad som komma skall.

Tyvärr behagade kylmedelspumpen krångla så det fick bli "torrkörning".
Självklart hade centralkompressorn stannat för natten (timerstyrd) så blåsa bort spån blev det inget med heller. :roll:

Men skam den som ger sig.
Matning och rpm matade jag in på halvkänn trots bristande kunskaper enligt devisen "hellre för sakta än för fort".

En 2-skärig 9mm, borrande pinnfräs fick åka upp i en av de nya ER32-chuckarna.
Sen bar det av.

Inget märkvärdigt för en utomstående, men för mig var det snudd magiska ögonblick då allt gick långt över förväntan trots en massa grova antaganden och utan större finess. 8)

Lekte lite med inställningarna och det verkar ge de utslag man kan förvänta sig.

Mätte lite snabbt med ett skjutmått på lite olika platser och...WOW! :shock:
Nybörjartur eller inte, trots enorma möjligheter till förbättringar på samtliga områden så låg alla mått jag kört nga få hundradelar från nominellt. Ok, mätt med skjutmått och inget vi ska lita allt för mkt på. Men ändå. Det ger en fin kick att fortsätta när man i skallen tänker att "Nu borde det vara 24,60.." och måttet visar 24,62! 8)

Som sagt, blev inte så bra bilder men får duga som teaser tills jag har kört ngt mer riktigt.

Bild

En första passage på ngn enstaka mm djup bara för att känna på det hela lite. Ser 10 gånger värre ut på bild än live. Visst finns en textur i ytan, men inget man egentligen reagerar över.

Bild

Bild

Inte för att planfräsning med en 9mm pinnfräs är det jag skulle valt i första hand så var det kul att se hur bra och snabbt man fick detta resultat. Nästa vända ska det nog bli nga testpassager med 100mm änplanfräsen för att se om man kan få en riktigt fin yta.

Tack för visat intresse.

/Andreas

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 15 mars 2010, 22:37:14
av tecno
Ja ser man på, nu börjar spånen flyga där också. Kul att du kommit så långt med detta men att batteriet knakar så snart är ju ingen hit. Dags att hitta på en annan batterilösning.

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 15 mars 2010, 23:46:04
av CNC Viking
Coolt!! 8)

Det där ser riktigt bra ut. :tumupp: Skall bli kul att se din planingstest också.

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 16 mars 2010, 10:20:38
av AndreasL
Tackar för de snälla orden, det värmer.

Men visst är det irriterande att hur man än gör så ser resultatet på bild alltid så mkt sämre ut än det verkligen är.
Särskillt om man inte är proffsfotograf som Viking. :wink:

Känns som om detta kommer kunna bli rätt bra faktiskt.

Nu borde jag dock inte skapa så mkt fler spån den närmsta tiden utan fokusera på att ställa iordning allt efterblivet i form av arbetsbänkar/ytor, belysning, krånglande kylpump etc. Sådant man egentligen ska göra först, men jag behövde denna testkörning. Dels för att återfå motivationen och dels för att få bekanta mig med maskinen lite bättre.

Och jajjemen, jag handknapprade rätt friskt och editerade grundprogram så de passade mina önskningar.
Skitsmidigt och enormt användbart nu när det går att göra vid datorn och sen skicka över till maskinen omgående.
Inser direkt hur användbart macron, subrutiner och parameterstyrda grundprogram kan vara. Det får vi ta efterhand helt enkelt, men att man ska lära sig det är det inget snack om.

Återkommer med lite roligare bilder på helheten och när jag gjort ett mer seriöst prov av maskinfunktioner och verktyg.
Ska bli kul att se hur bra man kan få till toleranserna på riktigt, mätt med bra utrustning.

/Andreas - Lite smånöjd 8)

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 16 mars 2010, 10:53:32
av AndreasL
Just det tecno, angående batterimatningen.

Att batterierna på, som det verkar, alla Mahos tömms overkligt fort är en åkomma vida känd bland ägare till dessa maskiner.
Vidare är det även så att det är ett av de största batterierna någonsin monterat på en CNC-fräs.
Ytterligare sitter det så in i ***** dumt placerat att man för skruva en bra stund innan man kommer åt det...om man ens hittar det vill säga. För bland all information, i bästa tyska detaljerade anda, finns inte ett ord om att batteriet är väldigt viktigt att hålla efter eller vart det samma sitter placerat. Finns en bild i min manual, men det inser man först efter att man lokaliserat batteriet i verkligheten.

Det finns uttag för 12V DC-matning som används av servicekillarna, men jag har inte fått ngn klarhet i om det går att köra all matning därigenom eller hur man isf gör exakt med batteriedelen. Ni kan se "sockerbits"-anslutningarna på mina bilder tidigare i tråden om ni är intresserade.

Jag löste nu det hela genom att jag köpte en Ctek-laddar för 6v vilken jag avser montera in en permanentansluting för till batteriet. Sen kan man välja huruvida man vill ha underhållsladdningen påslagen konstant eller om man bara kör den ibland.
Har hört att det kan bli problem med batterier som får konstant underhållsladdning oavsett vad laddtillverkarna säger. Ctek har väl dock en av de mest utvecklade teknikerna inom området så egentligen tror jag inte det är ngt egentligt problem.

Tror jag kan lösa det hela enkelt genom att koppla matningen till laddaren via en timer så får den motionera batteriet nga timmar varje natt tex.
Det borde väl funka som en lagom kompromiss?

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 1 maj 2010, 11:58:43
av CNC Viking
Hallo i stugan, :waving:

Fräst några mer bitar sen sist? Funkar laddningen av batteriet?

Vilket blir ditt första "skarpa jobb" tror du?

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 1 maj 2010, 12:39:20
av v-g
C-tek skall klara att vara permanent inkopplad då den "minns laddningarna" sålänge den är inkopplad på ett och samma batteri. Tror det tom kvittar att man drar ur sladden till elnätet bara inte båda anslutningarna bryts samtidigt så att säga.

Juste resultat för övrigt! :tumupp:

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 1 maj 2010, 14:46:31
av LaRdA
C-tek laddarna ska som sagt klara att alltid vara inkopplade, men problemet kommer när man belastar batteriet samtidigt som man laddar då laddaren kan luras att batterier är mindre laddat än det är vilket leder till att den fortsätter ladda och efter ett tag riskerar man att stå med ett överladdat batteri.
Men nu vet inte jag vilka strömmar minnet på fräsen kräver och hur mycket man måste belasta för att få det problemet.

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 1 maj 2010, 14:55:15
av CNC Viking
Borde väl gå ganska lätt att koppla bort laddaren med hjälp av ett relä som bryter när maskinen är påslagen. Batteriets laddning måste väl åtminstone hålla för en hel dags påslagen maskin?

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 3 maj 2010, 09:15:37
av AndreasL
Oj då, här vaknade denna tråden till ser jag. :)

Jodå, det har blivit än lite fler spånor sedan sist.
Dels har jag provkört lite med 100mm ändplanen som jag skrev om tidigare och efter lite finlir med alla parametrar blev ytan oförskämt bra fast att jag inte egentligen kan detta. Men ok, det vart ju nga mindre lyckade vändor över biten innan man "hittade hem" så som vanligt är det övning som ger färdighet.

Däremot tycker jag mig fortfarande ha problem att få till detdär sista med lite halvgrova pinnfräsar ibland.
Om jag tar för djup (tror inte på detn tesen alls faktiskt), kör med för mkt rpm eller helt fel matning (kör ev för sakta i vissa lägen för att känna mig safe) ha jag inte riktigt fått ngn röd tråd i trots en hel del labbande. Men det blir bättre och bättre och även snabbstålsfräsarna kan behöva lite snurr för att funka bra. Får försöka bena än mer i just den biten.

Ett problem då jag än så länge enbart kör aluminium är det klassiska med att hinna få undan spånen i tillräklig takt. Min kylvätskepump ska jag nog ta en kik på om det inte visar sig att den laddning med främst mindre munstycken jag köpt gör att jag får lite bättre svung i strålarna.

Ett halvskarpt jobb är faktiskt redan gjort i utbildningssyfte. Både vad det gäller CAM och maskin och det tar sig.
Lite dumt att sätta sig i en sits där man "måste" göra klart bitarna hyffsat snabbt men sammtidigt gjorde det att det hände ngt.
Nu har iaf kompisen 2 distanser till framvagnen till sin Volvo så att geometrin i framvagnen förändrats ganska radikalt från katastrof till teoretiskt vettig utgångspunkt. För er bevandrade inom chassigeometri låg rollcentra lik alla andra bilar med McPerson och toksänkning en duktig bit under backen. Med distanserna ser RC dagsljuset igen och bilen ska kränga betydligt mindre plus en rad andra possitiva egenskaper.
Resultatet låter vi dock passera utan bild i väntan på "de riktiga" klossarna som ska få både finish och lite hål för fästen osv. Funktionsmässigt blev dom dock rätt och hamnade inom 0,02mm i höjdskillnad (Mätt på 55mm tjocklek) och just dessa ytor var de spegelblanka jag nämnde i början. 8)

Bristen på rätt verktyg, metod och organisation runtikring för att kunna göra jobben rätt, snabbt och i en så trevlig miljö som det bara går visade sina tydligt under detta snabbjobb...som tog allt för lång tid egentligen, just pga just nämnda saker...gör att jag dels sonderar verktygsmarknaden lite mer intensivt just nu samt att jag bestämt att det inte blir ngn ngt mer körande med fräsen utan att den tiden läggs helt på att få till de saker jag redan inhandlat i form av mer lyse, bänkar etc etc. Där är jag på gång och jag tror det kan bli rätt ok med tanke på förutsättningarna.

Bra ni påminde mig om batteriet, det har faktiskt fått stå tbx (Läs: Jag glömde) och nu när maksinen fått gå hyffsat kontinuerligt så har det ännu inte visat nga problem. Men laddaren ska absolut dit, om än enklast möjligt. Fast relätanken var inte dum Peter, Jag kanske skulle Googla på hur en sådan lösning skulle se ut och vad för komponenter man bör skaffa så det blir rätt mellan maskinindustristandardlösningarna och dess reläer och min lilla laddare. Jo, jag reder nog ut att få ihop ngt sådant, fast el är klart förvirrande så pinsamt enkla saker så som detta går säkert göra massor med fel på. :roll:

Detta fick mig att tänka på att en mjukstart kanske kunde vara på listan över fler ellösningar man borde få till. Dock försvann problemet med att maskinen ibland drog säkringen vid påslagav huvudbrytare pga en trolig strömspik. Detta var dock då jag enbart hade en provisorisk testmatning via 16A. Sedan jag kopplat in 25A-matningen via 32A-handske och 5-kvadratskabel så har det faktiskt inte hänt. Så behovet är inte akut. Däremot skulle jag villja hitta ett bra ställe att likte Peter tjuva in mig på matningen till spindelfläkten så det bara gick igång när spindeln snurrade och en timer som sedan stänger av fläkten x antal minuter efter att spindeln stannat. Detdär surret gör mig tokig, eller iaf tillräkligt störande för att man ska reagera på det. :roll:

Ytterligare försökte jag få bort plåten runt spindelhuset men stötte på patrull när jag kom till borrpinolens handtag. Har kollat manualen men måste kolla igen. Den går inte att få bort på ett självklart vis för mig iaf. Ngn som mekat MAHO för 100 år sedan? Vill dels blåsa rent kylflänsarna ordentligt och dels montera in min spindeltermometer så jag får lite koll.

Oj, det blev toklångt detta och inte en enda bild. :oops:

Återkommer med lite roligare info när det finns ngt att visa.

Som avslutning kan jag medela att maskinen efter en jäkla massa trixande numera tuggar i sig G-kode genererad ur CAM:en direkt från den samma utan andra program inblandade eller problem alls. Funkar faktiskt riktigt bra även om det går lite halvlångsamt och man snart fyller minnet. Men jag jobbar på en ev lösning av det xå. Hoppas ha positiv info om den saken ganska snart, om inte funkar allt riktigt bra redan som det är nu.

/Andreas

Re: MAHO MH500C - Äldre NC-fräs från "klassisk" tillverkare.

Postat: 3 maj 2010, 10:14:55
av CNC Viking
Det var som f***ken. Du är ju på banan riktigt nu. :tumupp:

"Vill dels blåsa rent kylflänsarna ordentligt och dels montera in min spindeltermometer så jag får lite koll."

Min termometer visar rumstemperaturen vid uppstart (fn ca 15* men stiger väl närmare sommarn) innan jag slår på värmen i lokalen , ca 19-20* efter att jag kört uppvärmningsprogrammet och det högsta jag sett efter en hel dags körande av och till var ca 26*, så den blir inte het precis. Men proben mäter på utsidan av
spindelkassettens mitt och inte nere vid lagren. Det spelar egentligen ingen roll bara man ser vad som händer. Skall låna en IR-mätare nån gång och mätta inuti spindelkonan efter ett rejält pass, som dom brukar göra. Sen är det bara att jämföra med termometerns visning för att få diffen så att säga.