Fluke Philips PM3065 oscilloskop 100 MHz, hur reparera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Fluke Philips PM3065 oscilloskop 100 MHz, hur reparera?

Inlägg av Mindmapper »

Håller absolut med MiaM att mäta med spänning på ett kontrollerat sätt. Det effektivaste är egentligen att ha en vridtrafo och försiktigt öka spänningen samtidigt som man håller koll på att inte strömmen ökar för snabbt. Med switchade nätdelar är det nog bättre att använda lampor som strömbegränsare. Att kombinera trafo och lampa gör att man kan gå in och göra som MiaM beskrivit utan att behöva öka spänning/ström till skadliga nivåer.

Att felsöka på komponentnivå som Haralt gör är en mycket tidsödande metod. Brukar också förstöra en del när man måste löda loss komponeneter för att kontrollera. Att spänningsmäta gör det hela så mycket effektivare, speciellt i ett så komplicerat fall som detta. Switchat och mängden komponenter samt skyddskretsar gör att spänningsmatning vid kontrollerade nivåer på spänning och ström är ett måste.

Har själv komponentmätt, när man först spänningsmätt och ringat in felet till ett väldigt avgränsat område. Fast man bara haft ett litet antal komponenter som kan förklara felet i spänning så har det ändå visat sig att komponenenterna har varit hela, och felet har varit kortslutning i mönsterkortet. Svåra fel att hitta och ringar man ej in det till ett mindre område med spänningsmätning är det mest bara turen som gör att man hittar ett sådant fel.

Det som gör att man felsöker med bara komponentmätning som metod är ofta att man har begränsad kunskap i mätteknik och funktion av komponenter och kretsar. Jag har det intrycket av Haralt att han har den kunskapen som behövs för att klara av att felsöka med spänning. Sedan blir man duktigare och duktigare ju mer man tränar. Viktigt är det också att ha bra probar när man mäter. En spetsig och isolerad prob gör att man inte halkar runt och kortsluter när man mäter.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett viktigt tillägg: Vridtrafos verkar oftast inte vara galvaniskt isolerade, så för att inte ge falsk säkerhet när man kör låga utspänningar så bör man antingen ha en separat fulltrafo eller möjligtvis dra separat matning till polartiserat vägguttag (t.ex. franskt, brittiskt eller blått CEE-uttag) direkt från en elcentral som i sin tur är matad med gamla tidens (fortfarande vanligt förekommande) fyrledarsystem, med en gemensam PEN. Då vet man att nollan kommer direkt från PEN-plint (ev via jordfelsbrytare i elcentralen), och inte kan flyta upp till farliga nivåer relativt skyddsjord om det blir något fel. (Med separat nolla och skyddsjord till elcentralen, eller separata ledare i långa kablar som delas med något annat, så gör en kortslutning fas-nolla att nollan momentant lyfts till halva nätspänningen relativt sann jord. D.v.s. det korta ögonblicket det går hundratals eller mer ampere då nån råkar trampa sönder en nätsladd, innan säkringar löser ut, så lyfts nollan till över 100V, och med vridtrafo matade från samma nolla så kommer det man tror är 30V lyftas till i värsta fall över 130V. Visst, bara ett kort ögonblick, men ändå.

Också: En trafo som ger 20-30V eller liknande kan hittas för någon/några tior på loppisar. De mest iögonfallande är de som har amerikanskt ojordat vägguttag, det var vanligt att köra 24V på sådana på pyttesmå ute-julbelysningar på 80-talet. Men allmänt så nätadaptrar som är lite större är bra kandidater, bara att titta vad det står på alla som är något sånär tunga.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag har inget labaggregat t.ex. 0-40 V DC. Dock har jag för många år sedan haft ett sådant, till och med byggt 2 st, etsat kretskort, med 2N3055 som kraft-transitor. 10 MHz oscilloskop hade jag också, förstärkare har jag byggt.
Det kan man efter 2 års gymnasiestudier Teleteknik. Men det är för många år sedan. Sedan dess jobbar jag som maskiningenjör inom processindustrin, handlar inte om elektronik.

Nu när jag började reparera detta PM3065 trodde jag att det skulle räcka med att byta likriktardioderna och några elektrolytkondensatorer, och det skulle tuffa igång, och klart. Jag kan inte (och vill inte) skaffa för mycket grejer boende i hyreslägenhet.
Men det visade sig bångstyrigare och motvilligare än jag först trodde. Sedan har jag aldrig sett detta oscilloskop igång och fungerande, och jag vet därför inte vad alla tidigare ägare under de senaste 30 åren har pillat med det och har försökt reparera.
Irriterande också att schemat inte stämmer överens med komponeter som sitter på nätaggregatskretskortet, inte heller komponentplaceringsschemat stämmer överens med kretskortets alla komponenter.
Skriv svar