Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
zealotry

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av zealotry »

Nämen, nu gick det plötsligt att skriva trevligt och förklarande. Bra info!
hawkan

Inlägg av hawkan »

puttiplatt skrev:Jag använder detta kitet på min Kossel XL. Har strömmatning från detta nätaggregatet. Använder display med sd kortläsare. Matar kortet med 12V till både 5A och 11A ingångarna på Rampskortet då jag har heated bed. Inga andra kablar eller sladdar anslutna. Skriver ut ALLTID ut från sd kort och har ALDRIG haft ett avbrott i utskrift förutom de jag medvetet själv gjort.
Vad jag kan se sitter D1 dioden på plats........
Ha det bra allihopa.
Puttiplatt

Edit: la till att jag har heated bed
Det var kul att få belyst hur viktigt det är med bra 12V. Jag ser på ditt nätaggregat att det har max 150 mV R&N (som jag tolkar som ripple & noise). Mitt LED power supply är snäppet sämre minsta sagt, jag mätte oinkopplat till 5.6 V Peak-Peak eller mer som borde kunna jämföras med dina 150 mV. Med lite otur och med motorbelastning som sänker spänningen nån volt så kan man nog hamna under vad Mega2560n vill ha för att må bra. LED power supplyet är lite på gränsen för den kan gå i nån/några timmar innan den stannar, så det är inte direkt uppenbart att det är dålig spänning. Jag har kört med bra spänning några dagar och det har funkat klockrent, även printning från SD-kortet som tidigare hakat upp sej fungerar bra nu så jag tror även det hade med dålig spänning att göra.
pic_49_1.gif
Just nu så är jag jättenöjd med det power supply jag har. D1 sitter där så jag kan köra utan usb. Det går att dra ur usb under drift men som bekant så görs en reset när usb sätts i så det ska man inte göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Du har fortfarande inte fattat poängen, så jag upprepar:
OM MAN INTE HAR D1, så är inte viktigt att 12V är störningsfri, utan bara att Arduino får stabil & störningsfri 5V.
Det är mycket enklare & billigare att ordna en bra 5V /1A enligt ovan än en bra 12V/5A-20A.

Det som drivs av 12V är: Heaters (motstånd) i printhead & bed och motordrivers ( som klarar >20V) .
Dessa har egen reglering via PWM resp. strömreglering och fungerar troligen på helt oreglerad spänning.

USB från datorn är inte bra att använda. Regleringen sitter för långt bort & påverkas av vad som görs med datorn & övriga USB anslutningar.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Visst har jag fattat poängen. Det är väl inte mer än rättvist att jag säger att det är 100% trollvarning på dej så därför bemöter jag inte dej överhuvudtaget mer än detta.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Om man skrivit något direkt felaktigt eller missvisande i något inlägg tycker ni inte då att det vore lämpligt att rätta till det i inlägget när man insett felet?

Det räcker inte att någon påpekar felet en massa inlägg senare- man ska inte behöva läsa hela tråden.

Nu är det t.ex stor risk att fler luras köpa dyra 12V supply i onödan.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

12V funkar alldeles utmärkt till Arduino
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

hawkan skrev:Visst har jag fattat poängen. Det är väl inte mer än rättvist att jag säger att det är 100% trollvarning på dej så därför

bemöter jag inte dej överhuvudtaget mer än detta.
Ja ja det är sånt trams man måste ta till när sakargumenten tryter och man inte förmår prestera bättre logik än så här:
hawkan skrev:Sätt dit D1, det funkar. Det har dock inte funkat jättebra för mej att skriva från SD-kort.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Vad finns det för värmare till bädden? Den jag har verkar inte gå att få tag i längre och jag hoppas men räknar inte med att den går att få loss när jag byter glas. Det som har hänt är att utskriften sitter som berget och det har gått flisor ur glaset antingen när den svalnar själv eller när jag tvingar loss den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Jag kan ha någon 170mm 220V värmeplatta kvar då alla inte gick åt vill jag minnas
kan skicka med ett ssr-relä också ska ha någon liggandes.
Dock får jag kolla upp detta om intresse finns när jag kommer hem från jobbet senare idag.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=71532
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

hawkan skrev:Vad finns det för värmare till bädden? Den jag har verkar inte gå att få tag i längre och jag hoppas men räknar inte med att den går att få loss när jag byter glas. Det som har hänt är att utskriften sitter som berget och det har gått flisor ur glaset antingen när den svalnar själv eller när jag tvingar loss den.
Den borde vara rätt så lätt att kopiera och etsa en ny, använder du borsilikat glas?
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Mina utskrifter fungerar fortsatt utan avbrott så länge jag kör Arduinon från USB-laddare istället för från datorn.

Här är en Yoda, 35mm hög i silver
Bild

Lite småpill kvar innan man kan säga att man är hundra nöjd, men på det hela funkar det rätt fint.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

http://www.ebay.com/itm/LearCNC-160mm-R ... 1073752554

Annars finns ju andra modeller med. tex:
http://www.ebay.com/itm/3D-printer-Delt ... 1486669426

http://www.ebay.com/itm/3D-printer-Rost ... 1402399983

http://www.ebay.com/itm/3D-Printer-12V- ... 1613023996
hawkan skrev:Vad finns det för värmare till bädden? Den jag har verkar inte gå att få tag i längre och jag hoppas men räknar inte med att den går att få loss när jag byter glas. Det som har hänt är att utskriften sitter som berget och det har gått flisor ur glaset antingen när den svalnar själv eller när jag tvingar loss den.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

@Hawkan:
Köp av disel om han har kvar.

Jag gjorde det och är helnöjd.

12 sek upp till 50 grader är oslagbart.

Komplettera med SSR relä bara.
littos

Inlägg av littos »

Disels heat bed är som sagt fantastiskt bra. Dessutom går den på 230V så det stör inte på 12 supplyen till resten av prylarna. Jag har nästan lust att köpa ett till för att lägga i bra att ha lådan!

Klistrade bädden på glasets undersida med Biltemas packningslim + kaptontape. Sitter bra, men går att ta loss vid behov. (mitt ful SSR bestämde sig en dag för att ge upp och värmen spräckte min Ikea spegel, men heatbeden höll bra trots allt. SSRI kom från Kina... :-/ )
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tack för alla tipsen på värmare! Disel, din värmare verkar vara en riktig höjdare med de recensionerna.
Alltid kul att få ta del av sådant som fungerar bra för andra.
Vad jag förstår så är den av silikon-typ och då tror jag inte det fungerar rakt av för mej. Jag har
integrerat FSR i stödet för glaset och jag tror det gör sej bäst med en hård yta som trycker mot FSRn.

Kortsiktigt försöker jag få tag i en polyimidfilmsvärmare. LearCNC har jag sett men han verkar hålla sej i Australien,
jag kan ju iofs fråga om han vill skicka. Ultibots verkar ha och det finns en säljare på aliexpress har jag
fått fram efter en ordentlig google-session. Det är märkligt, för ett halvår-år sedan fanns det att få tag i "överallt".
Och så får jag mentalt förbereda mej på att byta till silikonvärmare av Disels modell, det har du väl antagligen
inga kvar när det är aktuellt att byta glas igen men det går säkert att lösa då. Det är FSR-funktionen jag måste
ha med och funka bra och det innebär omdesign av stöden för glas+värmare.
Det funkar så bra idag att det kan jag inte tänka mej att försämra.
Skriv svar