Tråden om våra kina-fräsar
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Hej alla
Satte dit axel med understöd i min 3040 gravyr-fräs nyligen
Lite mek blev det fick kapa av axlarna och understödet lite (köpte lite länge medvetet)
fick även borra nya hålbilder för vagnarna
Det blev kanske lite bättre stabilare, men grunden är stabilare att bygga vidare på resterande axlar
Satte dit axel med understöd i min 3040 gravyr-fräs nyligen
Lite mek blev det fick kapa av axlarna och understödet lite (köpte lite länge medvetet)
fick även borra nya hålbilder för vagnarna
Det blev kanske lite bättre stabilare, men grunden är stabilare att bygga vidare på resterande axlar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Ser bra ut det där... och välkommen och grattis till ditt första inlägg 
Berätta lite om din fräs, vad har du för spindel, VFD ? osv.. var köpte du den ?

Berätta lite om din fräs, vad har du för spindel, VFD ? osv.. var köpte du den ?
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Jag bytte mutter på en av kulskruvarna igår (den var helt slut och har varit så sedan jag fick den). Allt gick bra men jag tänkte att jag skulle ta tag i problemet med motorerna som jävlas med mig titt som tätt.
Jag gjorde en video som visar problemet
http://youtu.be/sP4RHx6yKxI
Detta händer med alla axlar. Jag har provat att ändra inställningarna i Mach3 och det löser problemet något sånär men det känns inte helt rätt. Är det någon som har något förslag om vad som kan vara fel.
När jag snurrar skruvarna för hand känner jag inget som trögar och den stannar på olika ställen hela tiden.
Jag gjorde en video som visar problemet
http://youtu.be/sP4RHx6yKxI
Detta händer med alla axlar. Jag har provat att ändra inställningarna i Mach3 och det löser problemet något sånär men det känns inte helt rätt. Är det någon som har något förslag om vad som kan vara fel.
När jag snurrar skruvarna för hand känner jag inget som trögar och den stannar på olika ställen hela tiden.
Re: Tråden om våra kina-fräsar
När jag stoppade i större kulor i mina muttrar upplevde jag motsvarande problem. Ett tips är att testa att plocka ur en kula ur skruven. Det löste problemet på två av axlarna i min (icke)kinafräs.
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Det var samma problem även innan jag bytte mutter ska tilläggas. Man får köra väldigt långsamt för att det inte ska haka upp sig.
Spontant känns det som att motorerna inte orkar med lasten. Om man lägger några fingrar på vredet som snurrar kulskruven manuellt blir det samma fenomen.
Spontant känns det som att motorerna inte orkar med lasten. Om man lägger några fingrar på vredet som snurrar kulskruven manuellt blir det samma fenomen.
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Detta problemet beror på att det uppstår vibrationer när du kommer upp i hastighet, detta betyder åxå att muttern måste vara totalt slut så den glappar mycket åxå.. eller kunde detta komma även i låg matning och hastighet ?cosmox skrev: Jag gjorde en video som visar problemet
http://youtu.be/sP4RHx6yKxI
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Prova att lossa stegmotorn och dra vaggan för Z manuellt upp och ner, lossa nedre och övre fästplattan för att känna om det går lättare, jag misstänker att de inte är riktigt parralella och att skruven ligger i spänn tack vare det.( det ser ut som att den stallar närmast fästet, på mitten verkar den gå bra)
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 5 februari 2012, 11:55:17
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Hej
Jag har köpt en kina-fräs som heter CNC 3040T-DJ V2.
Länk till fräs
Vet inte om jag ska skriva en denna tråd eller skapa en egen för jag har massvis med frågor och vet knappt vart jag ska börja
Nu är det så att jag är helt grön inom detta område och när jag köpte den så var jag ännu mera grön och detta inköp är inte särskilt genomtänkt.
Mitt mål är att jag ska kunna tillverka egna kretskort (isolation milling)
Den är kopplad till min dator via en UC100 och jag kör med senaste versionen av Mach 3. Alla stegmotorer/ändlägesbrytare/spindel fungerar som de ska, men det jag skulle behöva hjälp med är följande:
1 Har jag gjort en dålig affär? Jag fick betala ca 6800 kr inklusive frakt.
Men nu så har jag läst på lite och tydligen så ska man helst ha en bättre spindel (AC med VFD) och kulskruvar, min kör tydligen med "vanliga" skruvar och "kulmuttern" är gjord av plast vilket inte känns särskilt tillförlitligt.
2 Jag är lite osäker på motorparametrarna i Mach 3, i den svårbegripliga manualen så står det Steps per: 640, Velocity: 150, Acceleration: 50.
Men om mina stegmotorer går 200 steg på ett varv och styrkorten är inställda på 8x microstepping (har öppnat styrenheten och kollat) samt att stigningen på skruvarna är 4mm, då borde det väl bli: (200x8)/4 = 400?
3 När det gäller hastigheten på stegmotorerna, hur vet man att man har dragit upp den för högt?
Jag antar att jag vill köra den så fort jag kan utan att den missar steg, eller är det dumt och hur märker man att den missar steg?
4 När jag "joggar" Y-axeln (den som kör bordet) så stannar motorn ibland och det är alltid på samma ställe (nästan längst bort ifrån stegmotorn), när motorn stannar så gör den det med ett starwars-laserpickadoll tjut typ pjiiiyoong.
Ställer jag ned hastigheten så försvinner problemet, men då går den å andra sidan sjukt långsamt. Jag hör även ett mekaniskt missljud så påminner om ett kullager som maler grus och jag antar att det beror på att det sitter sunkiga lager på Y-axeln. Missljuden kommer och går samt varierar i styrka när den går utmed Y-axeln, finns det risk att jag sabbar den helt om jag inte byter tex kullager på en gång?
Dessa problem har jag inte på Z och X.
Förslag på åtgärder mottages mycket tacksamt.
5 Är det det några andra inställningar som jag måste göra i Mach 3 innan jag testar att köra ett program i den? Eller någon form av kalibrering?
Jag har hittills inte gjort det för att jag helt enkelt har varit för osäker och rädd för att sabba den. Finns det tex något slags test man kan göra så att man ser att den är inställd korrekt och att ingenting är monterat snett i maskinen osv?
6 Finns det delar i den som jag helst bör byta ut på en gång pga de är skräp?
Som sagt jag ber så mycket om ursäkt om det blev rörigt och det kanske saknas information samt att jag eventuellt använder fel termer, men säg till bara så fixar jag det asap! Jag vill bara komma igång nu och tillverka lite kretskort för det är något som jag har gått och suktat efter i nästan 5 år (har småbarn hemma så jag vill inte etsa).
Jag har köpt en kina-fräs som heter CNC 3040T-DJ V2.
Länk till fräs
Vet inte om jag ska skriva en denna tråd eller skapa en egen för jag har massvis med frågor och vet knappt vart jag ska börja
Nu är det så att jag är helt grön inom detta område och när jag köpte den så var jag ännu mera grön och detta inköp är inte särskilt genomtänkt.
Mitt mål är att jag ska kunna tillverka egna kretskort (isolation milling)
Den är kopplad till min dator via en UC100 och jag kör med senaste versionen av Mach 3. Alla stegmotorer/ändlägesbrytare/spindel fungerar som de ska, men det jag skulle behöva hjälp med är följande:
1 Har jag gjort en dålig affär? Jag fick betala ca 6800 kr inklusive frakt.
Men nu så har jag läst på lite och tydligen så ska man helst ha en bättre spindel (AC med VFD) och kulskruvar, min kör tydligen med "vanliga" skruvar och "kulmuttern" är gjord av plast vilket inte känns särskilt tillförlitligt.
2 Jag är lite osäker på motorparametrarna i Mach 3, i den svårbegripliga manualen så står det Steps per: 640, Velocity: 150, Acceleration: 50.
Men om mina stegmotorer går 200 steg på ett varv och styrkorten är inställda på 8x microstepping (har öppnat styrenheten och kollat) samt att stigningen på skruvarna är 4mm, då borde det väl bli: (200x8)/4 = 400?
3 När det gäller hastigheten på stegmotorerna, hur vet man att man har dragit upp den för högt?
Jag antar att jag vill köra den så fort jag kan utan att den missar steg, eller är det dumt och hur märker man att den missar steg?
4 När jag "joggar" Y-axeln (den som kör bordet) så stannar motorn ibland och det är alltid på samma ställe (nästan längst bort ifrån stegmotorn), när motorn stannar så gör den det med ett starwars-laserpickadoll tjut typ pjiiiyoong.
Ställer jag ned hastigheten så försvinner problemet, men då går den å andra sidan sjukt långsamt. Jag hör även ett mekaniskt missljud så påminner om ett kullager som maler grus och jag antar att det beror på att det sitter sunkiga lager på Y-axeln. Missljuden kommer och går samt varierar i styrka när den går utmed Y-axeln, finns det risk att jag sabbar den helt om jag inte byter tex kullager på en gång?
Dessa problem har jag inte på Z och X.
Förslag på åtgärder mottages mycket tacksamt.
5 Är det det några andra inställningar som jag måste göra i Mach 3 innan jag testar att köra ett program i den? Eller någon form av kalibrering?
Jag har hittills inte gjort det för att jag helt enkelt har varit för osäker och rädd för att sabba den. Finns det tex något slags test man kan göra så att man ser att den är inställd korrekt och att ingenting är monterat snett i maskinen osv?
6 Finns det delar i den som jag helst bör byta ut på en gång pga de är skräp?
Som sagt jag ber så mycket om ursäkt om det blev rörigt och det kanske saknas information samt att jag eventuellt använder fel termer, men säg till bara så fixar jag det asap! Jag vill bara komma igång nu och tillverka lite kretskort för det är något som jag har gått och suktat efter i nästan 5 år (har småbarn hemma så jag vill inte etsa).
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Trapetsskruvar kan visst duga fint, även om kulskruvar är både mer effektiva och exakta.
Din beräkning av steg verkade stämma vid en snabb överblick.
Att köra för fort och tappa steg är precis vad du gör när din Y stannar och skriker. Men ibland märks det inte lika tydligt, speciellt inte i ett program. Det låter som att du bör åtgärda din Y-axel.
En liten DC-spindel duger fint till isolationsfräsning, inga krafter bara högt varvtal och bra rundgångsnogrannhet krävs.
Din beräkning av steg verkade stämma vid en snabb överblick.
Att köra för fort och tappa steg är precis vad du gör när din Y stannar och skriker. Men ibland märks det inte lika tydligt, speciellt inte i ett program. Det låter som att du bör åtgärda din Y-axel.
En liten DC-spindel duger fint till isolationsfräsning, inga krafter bara högt varvtal och bra rundgångsnogrannhet krävs.
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Vet inte hur många kretskort du gör, men för dom pengarna hade du kunnat tillverka bra många kretskort i kina, iaf 34st beställningar med 10st 2-lagers 10x10cm kort från Dirty PCBs inkl frakt 
(sen kan du ju använda en CNC-fräs till massa andra roliga saker också, så det kan vara värt det av andra anledningar)
Men till ditt inlägg, det du har heter generellt sett "Ledskruvar" och "ledmutter" (eller Trapetsskruv/trapetsmutter mer specifikt för den typen du har) snarare än kulskruv respektive kulmutter, eftersom du inte har några kulor inblandade. Det ser onekligen ut att vara en version där dom har sparat in på en del delar, men kulskruvar/muttrar är inget måste för att få en fungerande maskin, däremot så har ofta kulskruvar mindre backlash (vändglapp) och högre effektivitet så motorerna orkar mer. Spindeln är som du har läst lite sådär, rätt klen, lite högljudd, långt utligg och halvdåliga lager, men om du har fått ett ex med hyfsad rundgång så kan den säkert duga för att köra kretskort eftersom det bara krävs hastighet och rundgång, ingen kraft att tala om.
Angående motorparametrarna så tycker jag spontant att du har räknat rätt, men för att vara säker kan du ju ta och säga åt den att köra en sträcka på tex 200mm och mäta med linjal att den åkte 200mm, då visar det sig om det är heltokiga inställningar du har ställt in iaf.
Du vill köra den kanske 25% under den gränsen där den spontant tappar steg, annars kommer den tappa steg så fort du börjar belasta den under fräsning.
Borde inte vara något annat du "måste" ställa in i Mach3, men sitt med handen på nödstoppet

(sen kan du ju använda en CNC-fräs till massa andra roliga saker också, så det kan vara värt det av andra anledningar)
Men till ditt inlägg, det du har heter generellt sett "Ledskruvar" och "ledmutter" (eller Trapetsskruv/trapetsmutter mer specifikt för den typen du har) snarare än kulskruv respektive kulmutter, eftersom du inte har några kulor inblandade. Det ser onekligen ut att vara en version där dom har sparat in på en del delar, men kulskruvar/muttrar är inget måste för att få en fungerande maskin, däremot så har ofta kulskruvar mindre backlash (vändglapp) och högre effektivitet så motorerna orkar mer. Spindeln är som du har läst lite sådär, rätt klen, lite högljudd, långt utligg och halvdåliga lager, men om du har fått ett ex med hyfsad rundgång så kan den säkert duga för att köra kretskort eftersom det bara krävs hastighet och rundgång, ingen kraft att tala om.
Angående motorparametrarna så tycker jag spontant att du har räknat rätt, men för att vara säker kan du ju ta och säga åt den att köra en sträcka på tex 200mm och mäta med linjal att den åkte 200mm, då visar det sig om det är heltokiga inställningar du har ställt in iaf.
Du vill köra den kanske 25% under den gränsen där den spontant tappar steg, annars kommer den tappa steg så fort du börjar belasta den under fräsning.
Borde inte vara något annat du "måste" ställa in i Mach3, men sitt med handen på nödstoppet

Re: Tråden om våra kina-fräsar
Får varmt rekommendera detta program. http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtmlslaith skrev:För att få reda på vad som störde på min USB anslutning till BOB så använde jag ett program som heter "DCP latency checker"
I mitt fall gav WiFi-drivrutinen röda staplar. Något jag dock haft avstängt hela tiden. Men mha programmet upptäckte jag att hårdvaruswitchen på sidan ej var tillräcklig.
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Det lär ju vara så att du utöver dessa 6000:- nånting som du sa att du fick betala även fick betala tullavgift och moms åxå här i sverige, så det lär ska ha landat på närmare 10k ?
Som andra sagt skulle jag nog tro att spindeln duger till PCB och sånt, men jag anser nog inte det är värt det med tanke på hur billigt det är att köpa färdiga PCB från kina, ofta får man 10 stycken för runt 200:- inkl frakt, det är billigt och gör det knappast värt att ens fundera på att fräsa egna.
Spindeln är nog din allra svagaste länk förutom trapets skruvarna, blir svårt att uppgradera spindel på dom där eftersom hela Z är en o samma klump, annat på 800 watts modellerna, där är det lätt att byta spindel om det behövs.
I övrigt lär det vara ungefär samma maskin som jag köpte. Förutom att jag har kulskruv och mutter samt 800watts vattenkyld spindel.
Som andra sagt skulle jag nog tro att spindeln duger till PCB och sånt, men jag anser nog inte det är värt det med tanke på hur billigt det är att köpa färdiga PCB från kina, ofta får man 10 stycken för runt 200:- inkl frakt, det är billigt och gör det knappast värt att ens fundera på att fräsa egna.
Spindeln är nog din allra svagaste länk förutom trapets skruvarna, blir svårt att uppgradera spindel på dom där eftersom hela Z är en o samma klump, annat på 800 watts modellerna, där är det lätt att byta spindel om det behövs.
I övrigt lär det vara ungefär samma maskin som jag köpte. Förutom att jag har kulskruv och mutter samt 800watts vattenkyld spindel.
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Måste lägga in att jag tycker det är värt en hel del pengar att få ut ett kort på ett par minuter istället för ett par-fyra veckor. Inte helt sällan man gjort en tankevurpa 
Men jag vill ju ha allt förra veckan oxo.
Sen är det FÖR MIG värt en hel del att känna att "det där har jag gjort"
Så ja, i mina ögon är det ett hyfsat pris.
Du kan ju räkna in vad en designad toa-skylt och namnskylt till barnet/ens rum kostar att beställa
/Ulf

Men jag vill ju ha allt förra veckan oxo.
Sen är det FÖR MIG värt en hel del att känna att "det där har jag gjort"
Så ja, i mina ögon är det ett hyfsat pris.
Du kan ju räkna in vad en designad toa-skylt och namnskylt till barnet/ens rum kostar att beställa

/Ulf
Re: Tråden om våra kina-fräsar
Det är helt korrekt, jag håller med, är det känslan man är ute efter att "det där har jag gjort" så är det betydelsefullt att tillverka nått själv, är det ren kostnad det är frågan om så, nja ja, vette tusan, man får ju bra många kort från kina för 10k om man säger så, dessutom erbjuder dom flesta snabbfrakt har jag sett, 3-6 dagar, för en 15 dollar extra.
Jag börjar på sålt en hel del frästa träskyltar nu till folk långt långt upp i norr och längst ner i söder, enbart människor som jag känner antingen personligen eller genom andra vänner, rätt så roligt faktiskt, ligger en toa skylt här som ska skickas till veckan.
Jag börjar på sålt en hel del frästa träskyltar nu till folk långt långt upp i norr och längst ner i söder, enbart människor som jag känner antingen personligen eller genom andra vänner, rätt så roligt faktiskt, ligger en toa skylt här som ska skickas till veckan.
