Sida 13 av 14

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 18 september 2010, 16:47:07
av bearing
MOSFET:arna klarar 75V, så det är tveksamt ifall de klarar ett 12V-batteri till. 6 st nyladdade batterier ligger väl på nära 70V.

Vad är spänningen över batteripacket med 40 km/h belastning?
Ifall den är betydligt lägre än vilospänningen behövs nog andra batterier.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 18 september 2010, 20:27:53
av skyfly
Tänkte inte lägga till en 12v till utan då uppgradera till Lipo (3x 22,2v dvs 66,6v)
Testade nu spänningen vid belastning och den sjönk en del precis som du menade.
Vid vila är den 64v och vid 40 km/h bara ca 50v så det behövs nog nya batterier.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 18 september 2010, 22:44:30
av övrigt
Ingen bra idé tyvärr. Det blir för hög spänning med ett nyladdat batteri. Lipo anges med en nominell cellspänning på 3.7V (3.7*6=22.2) men fulladdad håller cellen 4.2V. Den tänkta uppsättningen ger över 75V fulladdad vilket normalt är för mycket för en transistor märkt 75V. Man ska normalt ligga en bit under märkspänningen för att få ut full livslängd av transistorn.

När lipocellen anses fullt urladdad håller den 3.6V obelastad. Detta blir en ganska stor skillnad över hela laddcykeln, men det är oifrånkomligt. Blybatterier varierar mindre (tror jag), men det du vinner med lipo är att de håller upp spänningen betydligt bättre under belastning.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 18 september 2010, 23:49:36
av skyfly
Då får jag nog räkna om lite vad för spänning jag kan ha.
Tur ni har lite mera kunskap än mig :)

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 18 september 2010, 23:59:35
av skyfly
Kollade lite nu på vad Hobbyking har för Lipo acc och det verkar som ett bättre alternativ med 3 st 18,5v.
5 x 4,2v = 21v så skall jag vara på den säkra sidan :)

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 19 september 2010, 01:19:18
av bearing
En del på endless-sphere.com kör med 24 celler i serie med 100V-MOSFET (IRF4110). 24 fulladdade celler ger 100,8V. IRF4110 klarar enligt databladet ca 107V i rumstemperatur, och högre spänning med ökande temperatur. Vid runt -20°C däremot, bör man nog inte koppla in ett fulladdat batteri.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 19 september 2010, 22:59:55
av skyfly
Då är det nog lättare och billigare att byta controller helt :)
Tror inte jag skall ha så mycket effekt i mitt framhjul heller.

Men ser fram emot att se Civil Olydnads nya projekt.
Kommer helt säkert att bli något att imponeras av :)

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 20 september 2010, 00:33:35
av bearing
Jag föreslog inte att byta till 100V MOSFET, utan jag gav exemplet för att visa att transistorn kan överleva trots väldigt låg marginal till transistorns märkspänning. Moderna MOSFET är designade att tåla de påfrestningar som blir av hög ström och låg spänningsmarginal (de tål hög Avalanche energi). Det är alltså inte självklart nödvändigt att lämna en marginal mellan högsta möjliga batterispänning, och MOSFET märkspänning, men det är en robustare design att lämna marginal.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 20 september 2010, 15:23:37
av övrigt
Komplext område det där. Men vässentligen förhåller det sig som bearing säger. Mest oroar jag mig för att det kan förekomma induktiva spänningsspikar som kan skjuta transistorerna om du inte har tillräckligt stor marginal.

Testa du att köra på ett 15S pack. Det "bör" funka, men man behöver mer info om kontrollern för att kunna säga säkert. Risken finns naturligtvis att du bränner den, det är bara du som kan avgöra om det är värt risken.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 20 september 2010, 21:13:07
av Motormannen
Kör med a123 celler? Kanske ni diskuterat...

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 20 september 2010, 21:55:28
av bearing
A123-celler har ungefär samma prestanda som de aktuella Lipo-packen, fast väger mer och är dyrare. Livslängden är längre för A123.

Sen har Lipo-packen en praktisk fördel med eftersom att varje pack innehåller flera celler på 5Ah, och har sladdar färdigt anslutna, så det går relativt enkelt att göra ett batteri med tillräcklig energi för en cykel.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 21 september 2010, 12:48:31
av skyfly
Blir nog 3x3 av detta packet:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... Warehouse)
Någon som vet skillnaden på deras priser. Verkar vara tre olika priser på varje pryl? En eu, en usa och en annan?

Några tips om lämpliga laddare och bmsér till dom accen?

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 22 september 2010, 03:03:04
av CivilOlydnad
Här är samma pack fast till nätpris http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... _Lipo_Pack

15s borde funka. Med 63V fulladdat så har du lite marginal för mosfetarna. Min erfarenhet är att det är som andra beskrev tidigare att finare mosfets typ IRF4110 kan användas vid sin maxspänning och dom tål spikar bra. Originalfetarna i din kontroller är troligtvis mycket känsligare för överspänning och det finns en risk att spänningsspikar knäcker dom. Men provar man inte så får man aldrig veta... :D . Om jag hade varit du...(men det är jag inte)...så hade jag kört på. Går nå´t sönder så får du ju öva på att löda. :wink:
Kondensatorerna får du byta ut, dvs alla 3 liggande kondensatorer. Den feta i hörnet och dom 2 placerade precis framför mosfetarna. Kör samma kapacitans men specade för 100V och minst 105 grader C, ju lägre ESR destå bättre. Kolla måtten så att dom kommer att passa. Låg ESR (ekvivalent serie resistans) är avgörande för att kondensatorerna ska kunna absorbera spikarna i systemet, nu när du får i nya kvalitetskondingar med låg ESR så kommer livet bli mycket lättare för övriga komponenter speciellt mosfetarna! Original kondingarna brukar vara av låg kvalitet med hög ESR vilket tillverkarna kompenserar med hög kapacitans.
Kolla på ELFA efter radiell elektrolyt så finns det kondingar för ca 20:-/st som ser bra ut.

Du behöver också kolla så att inte spänningsregulatorn för 12V och 5V går i taket. Jag kan inte riktigt se på bilden hur dom har löst det, men jag tycker mig skönja en spole, små transistorer och en ganska fet resistor nära den stora kondingen. Då verkar det som att det är en switchad regulator. Kan du ta en close up bild på det området?

/Göran

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 22 september 2010, 07:10:39
av EBD
skyfly skrev:Någon som vet skillnaden på deras priser. Verkar vara tre olika priser på varje pryl? En eu, en usa och en annan?
Vissa utvalda produkter har de i lager i Tyskland och USA, och då kan man välja att beställa därifrån för att få kortare leveranstider och mindre problem med tullen (från Tyskland alltså), men till ett lite högre pris. Ska du beställa 3x3 batterier är nog risken ganska stor att paketet får en tullavgift + 25% moms om det kommer från Hong Kong, så då tror jag du sparar pengar genom att beställa från Tyskland. Eller så chansar du på att det slinker genom tullen obemärkt och sparar en del på det lägre Hong Kong-priset istället, det är svårt att veta i förväg vad som blir billigast :)

Leveransen går väl nästan garanterat snabbare från Tyskland i alla fall.

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Postat: 22 september 2010, 10:29:41
av CivilOlydnad
Jaha så det är det som är tanken med US och DE warehouse. Batterierna ser ju faktiskt ut att bli billigare från DE warehouse. Bra info!

Här är en urladdningskurva för LiPo vid olika urladdningsgrader (C-rate).
Bild

Göran