Sida 13 av 16

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 12 januari 2010, 12:37:19
av GustafB
Visst är det jag som hämtade Sajon i Stockholm. Där är också ett kretskort som är sönder men det är på G. Så den är också snart i drift.

Angående Mahon så har jag idag fått tag på ett kort i Frankrike tilll vettiga pengar var 10000 kr billigare :) än det kortet jag hittade i Tyskland. Så vi får väl se vad paketet innehåller.

Tycker definitivt vi ska stötta varandra. Vi behöver ju inte uppfinna hjulet på nytt varje gång ;) Vi har ju olika kompetenser, själv är jag elektroingenjör.

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 12 januari 2010, 14:22:32
av AndreasL
Jasså, du har fler trevliga maskiner Gustaf.
Tror bestämt det börjar bli krav på projekttråd...med mkt bilder såklart. :wink: (Sa han som knappt fotar alls och om, med kassa mobilbilder som resultat.)

Om du inte vill skrika rakt ut vad du gav för kortet så får du gärna skicka ett PM.
Annars är det inte så svårt att räkna baklänges på "Tyskpris - 10kkr". :roll:
Helt sanslöst vad kostsamt det kan bli att ha gammla saker ibland.
Hoppas det löst sig för din del nu dock.

Se så, upp med en projekttråd nu så ska jag se om jag kan knyta ihop alla (inte så många tyvärr) jag känner till i Sverige med omnäjd som kör gammal styrd Maho av ngt slag. Allt för att kunna utbyta tips och ideer.

Hydraulikstory, del 22859 :sleepy: :

Blir ingen fyllning av Service-Erik...!!! :?:

Köpte en helt ny acc av samma typ som sitter monterad idag istället.
Då vet jag att allt är tipptop och inte innehåller ngt torrsprucket membran anno 1980 etc etc.
Förladdad till stipulerade 80 bar såklart.

Dessutom blev detta billigare än att fippla med den gammla accen! :D

"Lovad" leverans senast fredag så jag ropar hej redan nu och ser fram emot en problemlös montering samt en massa framgångsrika testkörningar under helgen. :roll: 8) (Jo tjena, så kommer det säkert bli.)

Bäst jag löder ihop min RS232-kabel omgående.

From nu bestämmer vi att hydraulikrelaterade påroblem är förbjudet i denna tråden.
Särskillt som den överlägset bästa lösningen på alla plan legat där framför mig hela tiden. :oops:

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 12 januari 2010, 15:08:28
av säter
"Förladdad till stipulerade 80 bar såklart."
Var angivet 80bar i servicemanualen?

Jag tycker det verkar mycket, med tanke på att systemtrycket bara är 110bar.
Men det kanske är annorlunda på ett sånt här hydraulsystem jämfört med ett konventionellt.

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 12 januari 2010, 16:22:23
av AndreasL
Säg inte så säter, då blir jag bara nervös. :wink:

Jag har ju läst fel förr i detdär databladet, men just detta tror jag faktiskt att jag fått rätsida på.
Stämmer även med vad en annan Mahoägare som gjort samma resa fyllde sin till.
Hans hade tappat trycket till 50-60 bar efter bara nga mån stiltje och betedde sig då mkt dumt och så vitt jag förstår likt min.

Mer insatt i detta är jag inte för att kunna ge ett svar på om det är underligt eller kan klassas som normalt för denna typ av system.

Ngn annan med kunskap i ämnet?

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 12 januari 2010, 18:50:10
av bobobo
Jag kan inte säga att jag är någon expert på ämnet, har istortsett inte jobbat med nåt system med acc, men viss vana av hydraulik iaf.

Jag tycker 80bar förladdning låter helt rimligt alternativt lite lågt i för hållande till att pumpen startar vid 100bar och stoppar vid 120bar som jag läste någonstans tidigare i tråden.
Förladdningstrycket innebär väl att när det inte är någon olja i accen och gummiblåsan fyller ut hela volymen så är gastrycket 80 bar. Sedan när pupen startas och pumpar olja så kommer accen fyllas med olja, gummiblåsan pressas ihop och gasen komprimeras till 120 bar gummiblåsan har då en ganska liten volym i accen och resten är fyllt med olja. Vid 120bar stannar pumpen.
I takt med att läckage och ev. rörelser förbrukar olja så kommer olja att tömmas från accen och gasen expandera. När tillräckligt mycket olja "förbrukats" så att trycket är 100bar startar pumpen igen. Personligen hade jag gissat på ett förladdningstryck på 95-105 bar för att låta hela accens volym arbeta, men det kan säkert finnas någon bra anledning till att inte ha det så. Som sagt så har jag inte jobbat med system med acc. (Förutom kolvaccumulator med lägesgivare, men det är ju något helt annat)

Jo nu kom jag på en bra orsak till att ha 80 bar som förladdning: Om pumpen laddar upp 120bar i accen och stannar, sedan läcker en del olja så att trycket sakta faller till 101bar. Och just då vill man köra en cylinder, pumpen startar ju då men kan som sagt inte leverera alls det flöde som krävs för att cylindern skall röra sig med önskad hastighet då kommer trycket att falla ner riktigt lågt. Genom att accen då istället har en buffert kvar när pumpen ska starta så kommer ju trycket bara att falla lite eftersom accen levererar den olja som förbrukaren behöver.

Hoppas det blev lite klarare för någon iaf...

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 13 januari 2010, 08:55:48
av AndreasL
Tackar bobobo!

Tycker dina antaganden låter fullt rimliga.
Iaf begriper jag lite mer.

Accen ska skickas idag enl leverantören. :pray:

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 15 januari 2010, 14:43:39
av AndreasL
Igår dök accen upp.

Tänker dock inte utge nga naiva förhoppningar om problemlös montering i närtid, att allt bara smiter på utan strul och specialadaptrar jag inte har, samt att hydraulikproblemen är lösta så en massa testkörning kunnat utföras innan det är måndag igen... :roll: :wink:

Det lär strula på ngt vis och gör det inte det så dyker det upp nya saker man ska pilla på.

Återkommer oavsett.
Har vi tur så byter då tråden inriktning till tips på bearbetningsmetoder, matningshastigheter och uppspänningsförfaranden. :tumupp:

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 15 januari 2010, 23:03:20
av GustafB
Fick kortet till Mahon i onsdags och monterade den på eftermiddagen och det funkade, bytte även batteriet. Har nu bara ett elfel kvar och hitta, samt så behöver jag några reservdelar till låsningen på vinkelhuvudet. :)

I torsdags kväll höll vi på med Sajon och fick ordning på det mesta. Behöver byta tryckvakten (så jag får tillbaka min skaltång). Måste även kolla positionen på verktygsväxlaren. Då är ju snart båda maskinerna driftdugliga. ;)

Detta får bli nästa veckas bekymmer.

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 17 januari 2010, 15:15:26
av AndreasL
:happy:

Att lite tryck i en gummiblåsa kan göra så mkt för världsbilden. :wink:

Har hitintills idag även vattrat in maskinen med maskinpass samt mätt av mot ett av bordets T-spår hur mkt vinkelfel det har när det visar 0 på displayen. Lite justering behövdes men inte mkt.

Ska utöka med en vippindikatorklocka till "den andra magnetfoten" så jag kan mäta mer korrekt.
Men det får duga för nu då detta mest var en grov koll.

Nu blir det en kopp kaffe efter dagens, sena, Carbonaralunch.
Sen får vi se vad resten av dagen bjuder på... :vissla: :roll: 8)

Gustaf: Nu får du allt lägga upp bilder på dina maskiner och visa vad du styr med. Jag blir nyfiken som tusan. :)

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 17 januari 2010, 15:42:22
av tecno
Ser man på, nu börjar det hända saker :)

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 17 januari 2010, 17:55:20
av CNC Viking
Helt fantastiskt!

Då var det inte läck nånstans utan bara acc'en som var lite låg på förtryck?

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 17 januari 2010, 18:56:45
av säter
gotis skrev:Mjo, Jag kan nog sätta en tjuga på att accen är problemet. 8)
:bravo:

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 17 januari 2010, 20:15:44
av AndreasL
Maskinen har varit igång hela eftermiddagen och både bordslåsning och verktygsdito har fått arbeta lite då och då.

Verktygslåsningen låter fortfarande lite ruff tycker jag utan att ha ngn referens för vad som anses vara normalt.
Lossandet etc går dock nu utan tvekan och beteendet är det samma hela tiden.

Trycket har hållit sig mkt stabilt kring 110bar och jag kan inte säga att jag hört att pumpmotorn gått förutom när hydrauliken får jobba.

Så utan att ta ut ngn seger i förväg verkar det funka som det ska.

Glad i hågen flög tankarna iväg mot provfräsning.

Ngn bra bit delrin jag ville offra hittade jag inte så det fick bli hårdkörning direkt.
Alu 7075 är jag ganska säker på att det är då jag knappt har ngn annan kvalite.

6mm pinne med 4 skär såg sugen ut på att offra sig. Vilket den oxå fick göra... :doh:
Fast jag provkörde mitt lilla "program" i "tomme" först blev det fel.

Jag måste ha skrivit ngt fel i koden så att "F" för "G0" och "G1" inte kom överens.
Fort gick det iallafall. För fort.

Lite ändring och förenkling av programmet och vi hade min första skurna spånor i en NC-maskin. 8)

Labbade runt lite och maskinen gjorde som jag ville iaf.

Valet av verktyg, matning och varvtal har säkert de som kan detta åsikter om, men jag grovräknade lite utifrån Sandvik Coromants hemsida och tror jag kom halvrätt iaf.
Ett "problem" är dock att rekomenderat varvtal inte sällan är minst det dubbla mot min maskins maxvarv. Man får anpassa lite mao.

Tycker även att om jag drar iväg uppemot 3000rpm (Under 4000 ska man absolut hålla sig enligt manualen.) låter det lite för mkt om dreven för att jag ska vara helnöjd.
Får låta ngn som kan dessa maskiner lyssna lite innan jag river ner allt i "onödan".
Lite allmän smörj och översyn måste dock till oavsett. Det känns säkrast så även om de mest grundläggande punkterna är avklarade.

Så nu när jag vet att hydrauliken verkar funka kan jag återgå till att fixa "det runtomkring", dator, överföringssladd, verktygshyllor/skåp, arbetsbord, uttag för el/luft, montera lyse...
Listan blir lång fast det känns som om jag redan gjort ovanstående en gång...minst.

För maskinens del ska tempdisplayerna komma på plats.
Funderar även på att se om jag kan leda ner en luftström, från en fläkt eller från tryckluftuttaget, runt/genom spindelns kylkflänsar. Får se vad tempen säger.
Kyl/skärvätska hållas i samt att de nya matningsslangarna ska monteras.
Spånskydden runt bordet ska kompletteras.

Sen är det verkligen hög tid att få till en lösning på verktygssidan, spännjärn och allt annat som behövs. Men det är på gång och en acceptabel lösning bör innfinna sig i det närmaste.

Sen var det visst han operatörn oxå då som skulle lära sig att köra maskinskrället, få snitts på CAM:en och bygga upp lite koll så man känner sig trygg i hanterandet av de jobb som förhoppningsvis "dyker upp". MYCKET övningskörning får det bli och som tur är finns det bra folk i vänkretsen att fråga och få hjälp av. :tumupp:

Bilderna då?
Får ta med kameran nästa gång.
Det jag fick med mobilkameran idag duger inte ens som en teaser tyvärr.

Tack alla för stöd, tips och ideer såhär långt.
Nu börjar det roliga och jag hoppas nga av er stannar kvar och vill peka ut riktningen bland varvtal och matningar för en nybörjare. :)

/Andreas

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 1 februari 2010, 22:53:49
av X-IL
Hur går det för dig? Sprutar spånorna så du inte har tid att uppdatera eller är det något tråkigt såsom jobb eller tapetsering som kommit emellan?

Re: MAHO MH500C - Långsamt långsamt, men iaf framåt.

Postat: 3 februari 2010, 17:05:17
av AndreasL
Tyvärr måste jag säga att så mkt fler spånor än den korta testkörning jag redan berättat kort om har det inte blivit.

Och mkt riktigt antagande av dig, det är tämligen hektiskt på andra fronter så som jobb, ta hand om det husrelaterade samt alla andra saker som "själ tid i från ens hobbies". ;)

Men jag har när jag kunnat fixat med en rad småsaker, ni vet domdär som "det tar bara 5 min" men ihop blir enormt mkt tid.

Bla har jag trevat på lite lite mer med CAM-beredandet och faktiskt ganska snabbt gjort så mkt framsteg att det känns lovande och roligt. Långt kvar dock.
Lite verktygs och tillbehörsrelaterade prylar har anskaffats eller skrivits behovslista över.

Så nu känns det faktiskt rätt nära för att kunna göra första skarpa testkörningen av en "riktig" detalj.
Stressar dock inte då jag helt enkelt inte kan ta det snabbare än jag gör just nu, tyvärr.

Men låt för den sakens skull inte frågor, undringar eller glada tillrop utebli från tråden.
Det är när man ser att folk läser, kommer emd ideer eller "bryr sig" som man får dendär så behövliga sparkaen i baken att fortsätta traggla på i vad som ofta är ett retsamt långsamt tempo.

Jo just det, jag har ju faktiskt fixat till den blivande verkstadsdatorn.
Inget speciellt, men ändock behövligt.

Har börjat löda på seriekabeln mellan PC och maskin oxå men fick lägga ner då jag saknade riktigt rätt dimension på krympslang. Det är dock ordnat nu så den bör kunna bli klar vilken kväll som helst.
Måste få till kommunikationen stabilt innan jag känner att jag kan fortsätta med teskörningarna.
För oavsett om jag handknackar eller kör via CAM så gör jag inte det förstnämnda direkt i maskinen, det är allt för omständigt helt enkelt.

Så jodå, det går framåt, även i det tysta. :)