Sida 13 av 43
Postat: 27 augusti 2007, 13:52:11
av jojje
Antingen så väntar du tills vi vet om vi ska skaffa flera muttrar till Kressarna, eller så beställer du
härifrån själv.
Postat: 30 augusti 2007, 20:50:33
av Meduza
Nu har jag börjat spraymåla allt.
Oj helvete vad mycket mera grafittianpassad spray täckte fort än vad
dom jag har testat tidigare från färgtema och biltema.... och snabbtorkande är den också...
Rekkomenderar helt klart den färgen till andra som ska bygga lillasyrra,
Montana Black från
www.highlights.nu
Level 5 Cap var helt underbart bra för dom stora delarna, och Level 4 för dom mindre fungerade bra.
// Erik
Postat: 31 augusti 2007, 08:25:13
av Anahka1975
Nu är maskinen injusterad så det duger. Ligger inom nån eller några tiondelar mellan alla hörn. Det tror jag är vad man kan uppnå med lillasyter. Provade att fräsa spåren till t-skenorna funkar finfint, men man får handslipa de sista cm i ändarna på spåren.
Har även monterat dit robotslang mellan travers och vagn och mellan travers och bord.
Kvarstår: Limit switches, Uppriktining av x-axelns gängstång, Lull-Lull
Jojje, jag tänkte vore det inte bättre med fyrkantsrör till x-axeln, då på diagonalen så att säga? Det skulle gå åt 4 lager extra och en bit vinkel alu (Man gör en xtra vagn till varje sida) men annars kan man ju ha avgasklämma för justeringen av "trycket" Och är inte säg 25x25x2,5mm fyrkantsrör bättre i svikt hänseende?
Postat: 31 augusti 2007, 12:46:47
av Borre
Hur tjock är väggarna/godset på rören eftersom de sviktar? Diametern? Ska se om jag inte har något annat liggandes man kan använda.
Hur går det förresten med alla småjusteringar? Börjar den bli klart för att skickas?
Postat: 31 augusti 2007, 14:51:59
av ie
Håller på att testa motorerna nu. Jag har kommit fram till:
Strömmen per motor ställs in mha formeln Vref=4xI/3, där Vref är mätpunkten på kontrollerkorten. Jag har Vref 2,5V vilket ger knappt 1,9A per motor.
Jag har testat vid 20 och 30V matning.
Vid tomgång drar motorer, kontroller och fläkt ca 0,8A vid 20V och 0,5A vid 30V.
Med alla tre motorerna igång, 1000mm/s matning, 266 steg/mm drar alltihop ca 1,5A vid 20V och 1,2A vid 30V.
12 och 5V-matningen tar jag via mitt eget "breakoutkort" (se tidigare i tråden) och varken 12V eller 5V-regulatorena blir mer än lätt ljumma.
Inledande mätningar tyder på en viss onoggranhet i matningen. Jag tappar ofta någon tiondels mm oavsett längden på åkningen. Kan tyda på att accelerationen är för hög. Vad är rimligt värde på accelerationen?
Postat: 31 augusti 2007, 16:57:56
av jojje
Anahka1975:
Jag har provar med fyrkant förut, men det blir svårt att ställa in så alla lager går 100% 90° mot. Men rita gärna upp som du tänkt, så kan vi titta.
Borre:
Diametern är 22mm och godset 1,5mm. Jag trodde faktiskt det var 2mm, hmm...
ie:
Jag kör med 200 i acc.
Sen har jag försökt att väga allt nu (på min badrumsvåg) när jag har fått ihop 99% av delarna.
11kg = Bara MDF
14kg = + skruvar mm.
19kg = + rör
20kg = + gängstänger
21kg = + stegmotorer
22kg = + flyttkartong
Sen tillkommer packmaterial för att det inte ska hoppa runt i lådan och tape mm.
Vanliga posten tar bara emot under 20kg (275:-). Blir det mera så måste man fixa avtal som företag. Priserna kan ni lista ut på
http://www.posten.se
Blir det som jag tror, så blir vikten på 25kg, och då kostar det 328:- inkl bränsletillägg och moms för "DPD Företagspaket 16.00".
Ska ni ha Kress, får ni nog räkna med 30kg och då blir priset 352:-
Kan vara att det blir det priset även utan Kressmaskin.
Postat: 31 augusti 2007, 18:00:36
av Borre
Bussgods fungerar inte?
Antar att det är lite väl långt för dig att åka till Farsta och lämna paketen där som ska norrut. Men läste lite på
www.bussgods.se och såg att det finns en terminal i Upplands Väsby, dock stod det inget om vart de levererar gods, har man tur kanske de tar emot paket som ska norrut?
edit: Synd att diametern var 22mm, har både 20 och 25mm axelstål här hemma. Antar att man inte kan göra om så det passa dem, har inte så stor koll på hur konstruktionen ser ut nu?
Postat: 31 augusti 2007, 18:32:36
av jojje
Just du Borre sparar nog en hundring med Bussgods, men ska jag åka till Farsta, då förlorar jag (eller du föresten) ännu mera.
(Jag tar 250:- inom en 5mil's radie från Kungsängen.)
Kan inte ni titta själva hur ni vill få det fraktat, räkna med åt minnstonne 25kg. Jag kan åka till Bredden (Upplands-Väsby), men det kostar lite att åka dit, iaf 50:-. Posten hämtar hos mig för samma summa.
Det finns också vanliga lastbilar, men då får ni fixa allt med att dom hämtar hos mig och lämnar + fakturerar er direkt. Jag har varken tid eller lust med ännu mera jobb.
Borre:
Det går nog att anpassa till både 20 och 25mm, men då får man flytta massa hål. Jag kan fräsa gavlar utan hål, så kan du göra dom själv.
Postat: 31 augusti 2007, 18:45:09
av Borre
Nej egentligen är det ju bara merjobb att leta annat fraktsätt än posten, åtminstone för din del. Du vill ju såklart ha pengar för att åka till ex Bredden så det lilla jag tjänar på det är inte riktigt värt det och riktigt så snål är jag inte så jag letar så små pengar att spara.
Ska höra om jag inte kan fixa så det hämtas med lastbil men är lite osäker på vad jag kan få för pris. Vikten 25-30kg alltså, vad för storlek blir det på paketet? Lättare att få ett pris från åkeriet om jag vet det också.
Hade varit riktigt lämpligt för min del då jag lätt kan ordna med betalning och hämtning av paketet. Antar det är rätt lämpligt för din del också om paketet hämtas upp direkt och dig.
Skippar nog några modifikationer av rören för tillfället utan kör på som det är tänkt. Man kan ju alltid ändra med tiden om man ser att det inte riktigt fungerar som det ska.
Förresten, kan man inte styva upp rören lite genom att fylla dem med något? Typ cement och armeringsjärn?
Postat: 31 augusti 2007, 19:00:41
av jojje
Jag brukar packa i en flyttkartong som är ca 350x430x580mm.
Fyller du röret med tex cement kommer nog den att spricka när du vickar på det, även med armeringsjärn.
Det man kan göra är att dra en stång innuti som spänner ändarna mot varandra, men det kostar nog mera än att byta röret mot ett mer tjockväggigt.
Postat: 31 augusti 2007, 19:13:48
av Borre
Okej tänkte nästan det. Ska kolla om jag inte kanske kan få tag i axelstål av något slag med 22mm istället, eller rör med tjockare gods.
Troligen blir det så att jag använder posten som leverans.
Är det något mer du har tänkt justera nu eller är de senaste "upptäckterna" fixade så gott det går och allt annat klart?
Tänkte att om så är fallet kan du nog få skicka iväg grejorna till mig nu till veckan om det går för din del, förutom Kressen då såklart.
Postat: 31 augusti 2007, 19:34:13
av ie
Tips!
Jag slipade små jack i avgasklämmorna för att hålla kullagren på plats enl Jojjes rekommendation. För att slippa ett antal h-e och s-n så rekommenderar jag att t ex sätta buntband på sidorna om kullagren, som håller dem på plats under monteringen.
Dessutom har jag märkt att det är svårt att veta hur hårt klämmorna ska dras. Det börjar lätt gå för tungt, och då får man lätta lite på muttrarna. Det gör att de ibland kan råka skaka loss lite till och vips har kullagret halkat iväg. Det är inte roligt att försöka pilla dem på plats igen när allt är monterat, så kör med slang eller buntband.
Postat: 31 augusti 2007, 19:49:25
av jojje
Borre:
Jag håller på hela tiden å petar på allt möjligt.
Men nu tror jag att det funkar så jag kan skicka iväg flera iaf.
ie:
Jag har själv slang, men filar man tillräckligt djupt, då borde dom väl sitta kvar. Men lättast är nog slangbitar.
Jag drar åt med nyckel, kör lite fram å tillbaka, sen släpper lite på det, och sen drar till med fingrarna bara. Tycker det blir "lagom".
Men inget sätt är fel, funkar det bra, då är det OK.
Postat: 31 augusti 2007, 20:10:16
av PeterH
Jag funderar om man skulle prova att slänga på några halvhårda fjädrar under muttrarna som drar in avgasklämman i en form av självjustering...
/PeterH
Postat: 31 augusti 2007, 20:42:13
av maha
I princip gör det ju konstruktionen mindre styv, om inte fjädrarna är väldigt styva då förstås och då börjar det väl gå för tungt?