Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
stenD

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av stenD »

reconnnn skrev:Misstänker att mitt problem är pågrund av fukt i plasten. Får bygga något att förvara plasten i. Anledningen till att jag tror detta är för att första gångerna jag printade med formfutura plasten så gick det alldeles utmärkt. Vad tror ni låter detta rimligt? Har inte förvarat plasten i någon bra behållare utan bara ute i fria luften.
jag torkar inte min formfutura plast och har inte haft nån sån typ av problem
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

phixius skrev:Har nu börjat med några kalibreringskuber. Tänkte visa dom här och hoppas på små tips för förbättringar. Just nu tycker jag att sidorna är otroligt vågiga och "hackiga" Spekulerar i att det kan vara för låg temperatur? Eller vad tror ni?

Sedan undrar jag om ni vet hur man sätter slic3r på att skriva ut ett visst gradantal från början, just nu sätter jag 210 i printer settings och filament settings men den vill inte starta här utan börjar på 190. Men jag såg nyss att jag borde kunna ändra det manuellt i g-koden. Men det borde finnas ett bättre sätt kan man väl tycka?
Vågigheten beror knappast på temperaturen, snarare ett mekaniskt probem.

Angående starttemperaturen så finns det väl en "maskin uppsättnings" inställning alltså repetiers egna parametrar som man nog har satt första gången man startade. Alternativt har du fått ett programfel som gör att programmet slic3r har problem med att hantera olika profiler. Om du gör ändringar och det inte slår igenom i g.kodens första kommentarrader så har du fått det problemet, kolla tex med att ändra layer height ock kolla om det ändras i kommentarerna.
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

stenD skrev:
reconnnn skrev:Misstänker att mitt problem är pågrund av fukt i plasten. Får bygga något att förvara plasten i. Anledningen till att jag tror detta är för att första gångerna jag printade med formfutura plasten så gick det alldeles utmärkt. Vad tror ni låter detta rimligt? Har inte förvarat plasten i någon bra behållare utan bara ute i fria luften.
jag torkar inte min formfutura plast och har inte haft nån sån typ av problem
Tja vet inte vad felet är då min kjell/velleman plast fungerar fint och formfutura plasten fungerade bra i början. Så testar detta och hoppas på det bästa lär inte skada plasten iallafall. Vet inte var du bor i landet men luftfuktigheten kan ju även den vara olika. Jag bor själv i Lund dvs södraste delarna. Men har inte en aning om vad felet är så testar allt :P

Kostnaden för detta försök är bara 85kr för torrbollen så inte så farligt :P.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Min formfutura plast ligger också i det fria utan problem, har du mätt luftfuktigheten i rummet där skrivaren står?
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Ne det har jag inte haft möjlighet att göra. Dock beställt lite humidity sensors från ebay men det tar ett tag innan jag får dem.

Då jag testat både högre och lägre temps och får samma fenomen så måste det vara något annat fel. Samt fungerar fint med min andra plast. Dessutom fungerade det fint när plasten var helt ny. Så något måste hänt men plasten och det enda jag kan tänka mig just nu är fukt.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

reconnnn skrev: Tja vet inte vad felet är då min kjell/velleman plast fungerar fint och formfutura plasten fungerade bra i början. Så testar detta och hoppas på det bästa lär inte skada plasten iallafall. Vet inte var du bor i landet men luftfuktigheten kan ju även den vara olika. Jag bor själv i Lund dvs södraste delarna. Men har inte en aning om vad felet är så testar allt
hmm.. när du säger det så får jag väl säga att jag har 24 grader i lägenheten och luftfuktigheten 25%
dbostream

Inlägg av dbostream »

Ok ja det är ju lite skumt. Köpt en termometer/hygrometer på Clas Ohlson för ett par år sedan, har dock inte testat den inne i skrivarrummet, kan göra det i veckan ifall jag kommer ihåg.
reconnnn

Inlägg av reconnnn »

Lär se resultatet av mitt experiment inom några dagar.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Mikang skrev:Om du jämför vågigheten på kuben med gängstången på Z-axeln kommer du förmodligen att se att det är samma stigning på M8 gängan som på kuben (1,25 mm).
Den stela kopplingen mellan motor och gängstång är boven. En flexibel koppling och ett extra lager nertill på skruven är lösningen, titta gärna på min setup på sidan 69 i denna tråd, funkar kanon.

/Micke A.
Den där flexibla kopplingen är det något liknande som denna du använder? http://shop.bachman-elektronik.se/Mekan ... uct_id=149

Följer det med en extra hållare för det extra lagret eller har du skrivit ut den själv?

Vad är fördelen med det nya fästet som sitter fast på extruderarmen?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

På många reprapvarianter är det bara en plastslang som koppling mellan gängstången och stegmotorn. Funkar faktiskt helt utmärkt.
Det har också ofta ganska tunna gängstänger, t ex M5, vilket jag tror är en fördel.
Användarvisningsbild
phixius

Inlägg av phixius »

Sitter och letar desperat efter var jag kan köpa trapetsgängad stång med mutter och lager för att förbättra min Z-axel. Men jag kan inte hitta något vettigt över huvudtaget. Är det någon som vet var jag kan få tag i detta? Mvh
ds77

Inlägg av ds77 »

Mikang

Inlägg av Mikang »

Kopplingen från Bachman funkar säkert lika bra som bälgkopplingen som jag använder. Lagerhållaren har jag skrivit ut själv och lager från Biltema. Mutterfästet på extruderarmen är för den större muttern till trapetsgängan.
Den trapetsgängade stången med mutter köpte jag från wiberger.se.

/Micke A.
dbostream

Inlägg av dbostream »

Vet du vad lagret heter? Är det ett sådant här? http://shop.bachman-elektronik.se/Mekan ... er/608zzlc

Vet du om lagerhållaren finns på thingiverse?

Är det dumt att göra dessa ändringar men samtidigt behålla nuvarande gängstång?
Mikang

Inlägg av Mikang »

Ja det är rätt lager.
Ang. lagerhållaren PMa mig din e-mail så skickar jag min stl-fil.
Originalstången borde funka men kolla att den är rak.

/Micke A.
Skriv svar