Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MiaM »

Job Andersson, folklivsfanatiker! :mrgreen:

Om det där slängdes så kan det kanske vara läge att undersöka om det också slängts andra DEC-grejer?

P.S. jag "har hört" att om man klarar sig utan låsning kan man ansluta BNC till TNC och vice versa genom att helt enkelt slå på kabelkontakten till låsningsgrejen spricker och sen bryta bort resterna av den med nån lämplig tång... :wink:

Det går också hyggligt att ansluta sladdkontakt typ N på BNC-chassiekontakt, det fungerar troligtvis också bra med TNC-chassiekontakter. Här kan det väl kanske vara något olika spec på kontakterna i allmänhet så att impedans & co inte blir perfekt, eventuellt.

P.S. här finns instruktionsbok för starcouplern:
http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... oupler.pdf

PDF-sid 7 kan vara av intresse. Bandbredd specad till 100MHz, 30dB isolation mellan in/utgångar, 20dB signal loss. I princip är det ju en bautabalun med alla-till-alla-koppling. Den kan kanske vara användbar i radiostationen, ihop med försteg, och ev. moddad, för att dela upp signal från nån RX-antenn till flera mottagare. Fast sånt kanske redan finns så det räcker?

Sidospår:
Det är rätt intressant att DEC i princip redan hade utvecklat en variant på det som senare slog igenom. CI är ju egentligen ett SAN om än klart långsammare än efterföljarna.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Här kan det väl kanske vara något olika spec på kontakterna i allmänhet så att impedans & co inte blir perfekt, eventuellt.

Värt att veta är att 75-Ohms och 50-Ohms kontakter _inte_ har samma diameter på mittstiftet, så blandar man blir det dålig kontakt och/eller förstörda kontaktdon.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, tack för den upplysningen, det hade jag missat! :tumupp: :tumupp:

Gäller det alla tre, alltså BNC, TNC och N?

(N kanske inte ens finns för 75 ohm?)

Jag tror jag bara stött på 75 ohm i BNC en enda gång. Om jag inte minns helt fel så sitter det BNC på ingången på Luxors andra satellitmottagare , "Luxor mark II". Jag tror att de levererades med adapter till F-kontakt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

hcb skrev:>Här kan det väl kanske vara något olika spec på kontakterna i allmänhet så att impedans & co inte blir perfekt, eventuellt.

Värt att veta är att 75-Ohms och 50-Ohms kontakter _inte_ har samma diameter på mittstiftet, så blandar man blir det dålig kontakt och/eller förstörda kontaktdon.
Detta förklarar varför vissa av mina BNC-kontakter passar så illa. Säkert för att jag inte har någon koll på vad som är vad. Tack för kunskapen!
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det gäller i alla fall för N, och eftersom innerdelen i *NC är densamma som i N (? tror jag i alla fall) borde det gälla även dem.

N finns också i 75 Ohmsvariant.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har en jädra massa 75 ohms koax med BNC som jag fått av SM0W och de har jag för mig man ser rätt tydligt att själva jordhylsan runt mittledaren är betydligt större diameter än den med 50 ohm. Skulle tro samma gäller TNC/N varianterna. Mittledaren har jag aldrig tänkt på att mäta men de verkar passa rätt bra i vanliga 50 ohms BNC utan att bruka våld, men ska dubbelkolla detta.
mange74

Inlägg av mange74 »

Det finns väl någon slags högspänningskontakt som är snarlik BNC-kontakterna (jag tror de heter SHV). Jag tror mig ha haft några sådana som jag har försökt använda tillsammans med vanliga BNC-kontakter, det gick väldigt dåligt...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Du tänker på MHV. SHV är tillräckligt olika BNC för att man skall kunna komma på idén att sätta ihop dem :)
mange74

Inlägg av mange74 »

Just det! Nu har jag googlat lite oxo. MHV måste det ha varit.

/M
grottan

Inlägg av grottan »

75ohm BNC användes till IBM 3270 terminaler en gång i tiden för länge sedan, 5250 terminalerna hade en twin-coax kontakt med två mittstift "twinax"
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ojoj, det var ett tag sedan jag uppdaterade här.

Det har inte hänt så jättemycket, jag har mest programmerat och grejat med lite elektronikprojekt plus jobbat en massa. Men lite har det väl blivit gjort.

Bild
Byggt lite på QBL-steget, men det går långsamt.

Bild
Svarvat till hålet till 1/2"

Bild
C2 och paddningsreläerna

Bild

Bild
En polare skrev ut drev

Bild
C2 med stegmotor + indikering

Bild

Bild

Bild

Bild
Spolen fått sig en stegmotor + indikering

Bild
Fräst reservdelar åt min polare HA1AG i Ungern. Det är till sockeln på två av hans slutsteg.

Bild
Jag körde Croatian CW contest, verkar som det blir en #1 Europe, mycket glad över det :)

Bild
Ny skärm för touch för radio 2

Bild
Vintrigt och mysigt

Bild

Bild

Bild
Sedan lite sovande hos mamma och pappa med nyasten i släkten

Bild
Och en gammal bekant

Bild
Skruvade upp lite lampor ute i kylan

Bild
Byggt om switchen för LP-filtret så att när man inte använder det så kopplas signalen igenom.

Bild

Bild

Bild
SM2XJP kom med grannens traktor och skottade

Bild
Bytte även ut oljan i militärmasten så nu kanske den snurrar vid kallare än -13C

Bild
Kan säga det luktade rejält illa inomhus efter detta

Bild
Ny lysrörsarmatur i köket. Inte direkt en köksarmatur men de får duga. Fick ett gäng sådana här förut av SM3WMU

Bild
Funderar på att tillverka och sälja kompletta antennswitchar för att utöka intäkterna till SJ2W lite. Här är lite smakprov, dessa är sålda till Tyskland.

Bild

Bild

Bild
Komplett stackbox

Bild
Nästan komplett 6x2, ska dit några styrkablar och spolarna ska tunas in

Bild
Tycker de bli rätt så stiliga.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

förbannat snygga och roliga mojänger du bygger. Jag fattar inte hälften men det är kul att se hantverket. Har du hittat någon använding för StarCouplersarna?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nej, tänkte väl bara använda lådorna och kontakterna från Star couplers. Men vill du ha en så kan jag skicka mot fraktkostnaden.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det händer inte så mycket just nu rörande det här projektet. Lite smågrejor pysslar jag med (elektronik) och har börjat planera lite inför sommaren. Pelle, SM2LIY körde en tävling för ett par helger sedan ARRL DX där han verkar kunna bli #1 i världen med nya antennsystemet vi satte upp i somras och var väldigt nära att slå Europa-rekordet.

Vi fick även reda på resultatet från Scandinavian Activity Contest i höstas. SM2LIY kom #1 i Sverige och tog ett nytt svenskt rekord och jag lyckades slå OH8X efter loggrättningen och blev #1 i Skandinavien, ett nytt svenskt rekord och dessutom första svensk att vinna sedan 1982 (samma år som jag föddes). Jag har aldrig haft den tävlingen som någon favorit men nu tror jag att jag måste prova nästa år igen :)

Annars rapporterade SM2XJP in att en antenn blåst sönder i en av stormarna. Det är en halv reflektor på 20m yagin som sitter 55m upp som gått sönder. Så det blir att ta ner den till sommaren och laga. Förmodligen kommer jag byta ut alla element som säkerhet (de är ca 15 år gamla) och sedan använda de där elementen till en mindre kritisk antenn. Det märks inte något direkt på antennsystemet då det bara är en av tre antenner men förmodligen har vi lite sämre F/B förhållande.

Bild
Vi har fått lite snö i Luleå :)

Bild
Någon som behöver skrapa rutorna

Bild
En ny 6x1 switch jag tagit fram, riktigt bra prestanda.

Bild
Den förra hade lite halvdålig prestanda på 6m, den här har riktigt bra

Bild
Jag tänkte ta och börja sälja dessa

Bild
Tillverkat och sålt några till Tyskland

Bild
En gateway till jobbet

Bild
Flickvännen fick mig att städa hemma i Luleå, nu är det fint. Radiorna till höger använder jag för att köra radio remote. Hela stationen går att styra.

Bild
Vackert värre :)

Bild
En ny vinsch, 1.5kW motor och lagom utväxling. Jag ska svetsa på lite högre gavlar så jag får plats med mer vajer och sedan ska det dit en frekvensstyrning så man kan justera hastighet plus mjukstart/stop. Riktigt fin och kostade mig 950kr + frakt (lika mycket...) men ändå bra pris känns det som.

Bild
Nog det största kortet jag någonsin byggt :)

Bild
En bild som SM2XJP tog på trasiga antennen

Bild
Från en annan vinkel

Bild
Varningspilar för masterna

Bild
Militärmasten

Bild
15m stacken, känns som det saknas något på toppen...fast det projektet får vänta tills tidigast ännu nästa sommar.
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

16x21 för 432. Eleverbart. :D Skulle se ut som en flugskit där uppe.
Skriv svar