Senaste kretskortet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre

Re: Senaste kretskortet

Inlägg av Borre »

Billigare vid små kort. Annars ingen större skillnad, stort sett samma leveranstid, Itead något snabbare senaste gångerna.
sneaky

Inlägg av sneaky »

hanzibal skrev:Ser ut som om du använder OSH Park, vad är fördelen jmfrt med iTead?
Ville bara testa dem, ingen annan anledning till att jag använde dem. Var väldigt väldigt billigt också vilket inte skadar. $3.10 för tre sådana kort hemma i lådan. Beställde 24e okt, skickades 1a nov och kom fram idag.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Onekligen billigt och hyggligt snabbt, skall nog också testa dem nästa gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Rekommenderas starkt.

Prövade ITstudio en gång för en tid sedan och det var en tunn jordningsledning på 6 mil från jordningplanet bredvid en signalledning för att skärma av denna och allt var helt ok enligt deras DRU. Denna jordledning hade de dock helt enkelt bara tagit bort så det inte var någon skärmning längre, fråga mig inte varför och de hade ingen aning heller. En gång aldrig mer.

Detta gjorde inte OSHpark, de har alltid gjort min kort precis så som jag velat ha de.

"..så ser jag ju dock att jag glömt att kolla om paddan under PICen skulle kopplas nånstans"

Skulle kunna gå att fixa om du har väldigt tunn tråd som du då löder från kanten av en jordad pad till kanten på den i mitten så blir det ingen upphögjning eller så av kretsen. Är det switchade grejer så är det nog också rekommenderat dock kanske kretsen blir varm med och då hade en hög med vias varit det bästa, vilket visserligen nästan aldrig skadar oavsett.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

"tunn tråd som du då löder från kanten av en jordad pad till kanten på den i mitten så blir det ingen upphöjning "

Låter otroligt svårt.

Dra en borr rakt igenom innan lödning, och jorda på andra sidan efteråt.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Kikade i databladet och under "Recommended land pattern" står det "Optional" framför båda måtten för mitten padden. Googlade runt lite och hittade följande på ett forum. Kan dock inte hitta det hos Microchip själv:
Problem Resolution:
<From our Knowledge Base, available on http://support.microchip.com>
The center pad is primarily for heat transfer, and is integral to the QFN package design.
Most of our products do not generate enough heat to be concerned with, but the exposed pad is unavoidable. The exposed pad is the underside of the die attach paddle.

The die is typically attached to the paddle using a conductive epoxy. That means the exposed pad is electrically conductive to the substrate of the die, which is usually ground in our products. We do not recommend putting PCB traces under the exposed paddle, except for thermal relief.

The center pad should not be connected electrically to ground or power.
Så jag lödde dit kretsen och den verkar fungera otroligt nog (första gången jag testat QFN). Nästa steg är att försöka hitta var strömförbrukningen kommer ifrån. Den drar ~22µA vid sleep när den sitter alldeles ensam. Trodde jag stängt av allt men har väl missat saker ändå. Får läsa från pärm till pärm hehe.
superx

Inlägg av superx »

Jag kan också rekommendera OSH Park. Bra sida som är enkel att beställa ifrån, och använder man Eagle så är det onekligen smidigt att kunna skicka in brd-filerna direkt.

Jämför man med ITead så är det billigare om korten är små och man inte behöver fler än tre, och dessutom tycker jag också att kvalitén verkar bättre. ENIG-ytbehandlingen är toppen dessutom. Blyfri, och korten kan ligga länge utan oxidproblem. Dessutom är de väldigt mycket planare än de billigare ytbehandlingarna, vilket gör det mycket enklare att löda stora fine-pitch-kretsar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

ToPNoTCH skrev:"tunn tråd som du då löder från kanten av en jordad pad till kanten på den i mitten så blir det ingen upphöjning "

Låter otroligt svårt.

Dra en borr rakt igenom innan lödning, och jorda på andra sidan efteråt.
Allt kanske beroende på hur pass stadig på handen man är och utrustning. Har gjort det själv på 3 kort för något år sedan då det visade sig i ett datablad att ytan under kretsen inte fick jordas (vilket överraskade mig en del) men det var brådis att få iordning det så jag följde rekommendationerna. När jag fått hem korten så kom även kretsarna och såg i databladet som medföljde att det behövdes och i det närmaste tom var ett krav. Gick inte att borra hål i dessa så det fanns inget annat val än att sätta dit en väldigt tunn koppartråd med mindre bredd än höjden på paddarna så att inte kretsen höjdes upp, och det fungerade fint.

Utgick dock ifrån att det i detta fall (kanske felaktigt) var fullt av ledningar undertill och således inte möjligt med hål igenom kortet vilket absolut hade varit enklare.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Så nu efter att det var ett tag sedan som jag gjorde mitt DDS experiment kort så har jag äntligen tagit mig till att sätta i hopp det.
Nu ska det bli kul att leka lite med lite analog data :)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Råder ju ingen brist på anslutningar i alla fall. :D

Snyggt kort. :tumupp:
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Hehe nee de tog ett tag bara att löda dessa.
Det är olika "moduler" som har olika funktioner på kortet, så kan jag ansluta och koppla bäst jag vill i mellan dessa med dupont kablar
Bild

Har några till lösa moduler på G med, bland annat en bättre peak detektor. 24bit ADC, och lite annat godis :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tror att det är det kort med flest stiftlister som jag sett.
Snyggt jobbat. :tumupp:
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

What is this monstrosity?! :D
Starkt jobbat! :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Snyggt. :)

Vad vill ha så pass hög klocka som 125MHz?
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

DDS'n antar jag? Den kanske inte har nån PLL. :)
Skriv svar