Sida 11 av 21
Postat: 28 juni 2004, 21:41:40
av evert2
Man kan ju inte få allt!
Postat: 28 juni 2004, 22:09:12
av MicaelKarlsson
$tiff skrev:Sådär. Nu kommer nästa vesion:
-->
Schema 4.1 <--
Vad är det som är bättre med denna versionen?
Postat: 29 juni 2004, 15:14:37
av $tiff
>> MicaelKarlsson
Ingen kortslutning, hoppas jag

Postat: 29 juni 2004, 19:35:00
av MicaelKarlsson
Postat: 29 juni 2004, 21:22:19
av evert2
Postat: 30 juni 2004, 07:24:14
av $tiff
Hur kom ozon in i bilden?
Nåja...
Med risk för att vara väldigt tjatig, men är inte
v4.2 en väldigt bra lösning?
Färre komponenter. Förhoppningsvis funkar den t.om!
R4 & R3 bör ha så låg resistans som möjligt (ICL7662 begränsar strömmen till 25mA, eller något i den stilen). Resten av resistorerna kan vara exempelvis 10k.
Trixet är att jag "inverterade" funktionstabellen lite.
1+1=friläge
1+0=framåt
0+1=bakåt
0+0=broms
Med reservation för ännu ett misslyckande, jag kom på den vid 05-tiden i morse

Postat: 30 juni 2004, 12:17:50
av Chribbe76
Kommer inte pwm:en att växla mellan drift och broms i ver 4.2 ?
Postat: 30 juni 2004, 15:03:49
av $tiff
Jo.. crap
Att det aldrig ska bli rätt!

Postat: 30 juni 2004, 17:22:40
av evert2
Har du inte känt en speciell lukt i närheten av en transformatorstation nån gång. Det luftar ozon......läs här:
Hämtat från:
http://www.liu.se/fhvc/Lab/ozon/ozno.htm
Ozon en svagt blåaktig gas med skarp, stickande lukt. Trots att gasen är en form av syre så är den mycket giftig. Ozon är inte brännbart, men då gasen avger syre kan den ändå vid kontakt med organiska ämnen eller upphettning lätt orsaka brand eller explosion. (De flesta ämnen brinner för övrigt våldsamt i ozon.) Ozon bildas genom elektriska urladdningar, i högspänningsanläggningar och vid svetsning t ex, eller s k fotokemiska reaktioner och finns normalt i mycket låga halter i vår omgivningsluft. Under ett åskväder kan de elektriska urladdningarna höja halten kraftigt. Höga koncentrationer kan också förekomma i storstäder under perioder med "smog" och i andra starkt industrialiserade eller trafikerade områden. (På hög höjd, i stratosfären, finns dessutom ett luftskikt med mycket hög ozonhalt som skyddar oss mot solens ultraviolett strålning.)
Postat: 30 juni 2004, 17:34:18
av evert2
$tiff....jag har inte kollat på v4.2 ännu.....men jag tänkte på en sak.
Jag vet inte hur mycket ström ICL7662 kan ge ut momentant....men det kanske kan bli problem för den att mata gate:arna(?) då dessa kapacitiva....detta problemet borde vara mindra om de övre FET-trissorna bara bytte tillstånd vid ändring av körriktning samt aktivering av broms?
Postat: 30 juni 2004, 19:51:50
av cyr
Tror en rejäl FET har en gatekapacitans på några nF, så länge man har en konding på "2V" matningen som är mycket större (några uF) och hyffsat "snabb" så fixar nog det sig, bara 7662:an kan ge den genomsnittliga strömmen.
Fast det är nog alltid en bra ide att switcha de stora trissorna så lite som möjligt ändå om man vill optimera...
Postat: 1 juli 2004, 00:50:28
av RDX*
Har jag missat något men ICL7662 är en spänningsinventerare. +V => -V
Postat: 1 juli 2004, 07:08:16
av $tiff
>> RDX*
Stämmer, men den innehar även förmågan att boosta spänningen till 2V+. Att den kan invertera späningen har ju inte jag någon nytta av här.
>> evert2
Jo, jag vet vad ozon är, jag bara undrade vad det hade med min H-brygga att göra
Tänkte iofs inte på att det bildades vid högspänningsurladdningar.
ICL7662 har ju sina begränsningar, men jag har ju sett andra använda den till samma sak som jag, och antar helt sonika att det går bra därför. Men visst ligger det något i att jag borde använda den så lite som möjligt och kanske låta bli att låta den öppna de låga FETarna, som jag egentligen tänkte från början.
Nu har jag ändrat i smyg...
v4.2 igen.
Kan man bygga gate-sidan av logikkretsar från exempelvis 74-serien? Det tycker jag passar min smak bra, det kan dra ner komponentantalet ganska rejält...
Vad klarar dessa dumpa? 20mA kanske? Pallar de peakströmmarna som uppkommer när man switchar gaten på FETar?
7409 med open collector är trevlig, jag har nog ritat in den fel på schemat, men ni förstår nog hur jag menar. Optoisoleringen försvann, på gott och ont...
Dax att sova på saken!
Postat: 1 juli 2004, 16:24:35
av evert2
Jag antog att en kortslutning, precis som i fallet med en högspänningsurladdning framkallade ozon.....det brukar ju lukta lite speciellt.......
Varför tar du bort optokopplarna....skall du driva allt med ett å samma batteri? Annars hade ju optokopplarna varit bra för att få kretsarna galvaniskt avskilda!
I skolan använde vi inte optokopplare å så ,,,,,men strömbegränsningen till motorerna var ju oxå satt till ynka 0,5-0,6 A!......och i vissa fall så uppstog problem med störningar redan då!!
Å större strömmar ger ännu mer problem med störningar.....
Postat: 1 juli 2004, 16:34:14
av evert2
$tiff:
Häng inte upp dig på det där med ozonet, det var nåt jag bara tog ur luften
