Re: Renovera el- moppe
Postat: 28 november 2014, 09:35:22
50cc tvåtakts racemotorer har väl drygt 15hk utan överladdning, tror inte fyrtaktarna är speciellt långt efter.
Dock är det ju racemotorer, och inte så lämpade för gatbrut pga varvregister, hållbarhet och miljökrav.. men halva den effekten kan man nog få till.
Det är i praktiken omöjligt att registrera egna mopedbyggen, detta för att det krävs intyg för regbesiktningen som måste skrivas ut av en tillverkare och som man inte med rimliga kostnader kan fixa själv, samma krav gäller iofs även bil och MC, men där finns det specifika dispenser man kan få för egenbyggda och ombyggda fordon, som inte finns för moped.
Ang LGF-skylten på fyrhjuliga mopeder så krävdes inte den från början, men efter att det uppkommit en massa olyckor när rattfyllon i kostym (jag syftar alltså på att det i princip bara var folk med för mycket pengar som blivit av med körkortet pga rattfylla som köpte dessa extremt dyra mopedbilar nya) blev påkörda bakifrån efter att dom putterat på i en till synes vanlig bil i 45km/h på 70/90-vägar, detta var ohållbart och man införde kravet på LGF-skylt för att folk skulle kunna se att det var en förvirrad mopedist och inte en bilist man hade framför sig.
(Folk som körde dessa moppebilar var redigt förbannade på att dom var tvungna att ha en "ful skylt" på bilen f.ö.)
Ang A-traktotrer skulle man nog från myndighetshåll helst få bort dessa helt, men man kan ju inte förbjuda befintliga fordon, och skulle man inte tillåta nyregistrering skulle folk bara hålla kvar vi de gamla fordonen som skulle bli risigare och risigare, och som bekant inte ens behöver besiktigas..
Dock är det ju racemotorer, och inte så lämpade för gatbrut pga varvregister, hållbarhet och miljökrav.. men halva den effekten kan man nog få till.
Det är i praktiken omöjligt att registrera egna mopedbyggen, detta för att det krävs intyg för regbesiktningen som måste skrivas ut av en tillverkare och som man inte med rimliga kostnader kan fixa själv, samma krav gäller iofs även bil och MC, men där finns det specifika dispenser man kan få för egenbyggda och ombyggda fordon, som inte finns för moped.
Ang LGF-skylten på fyrhjuliga mopeder så krävdes inte den från början, men efter att det uppkommit en massa olyckor när rattfyllon i kostym (jag syftar alltså på att det i princip bara var folk med för mycket pengar som blivit av med körkortet pga rattfylla som köpte dessa extremt dyra mopedbilar nya) blev påkörda bakifrån efter att dom putterat på i en till synes vanlig bil i 45km/h på 70/90-vägar, detta var ohållbart och man införde kravet på LGF-skylt för att folk skulle kunna se att det var en förvirrad mopedist och inte en bilist man hade framför sig.
(Folk som körde dessa moppebilar var redigt förbannade på att dom var tvungna att ha en "ful skylt" på bilen f.ö.)
Ang A-traktotrer skulle man nog från myndighetshåll helst få bort dessa helt, men man kan ju inte förbjuda befintliga fordon, och skulle man inte tillåta nyregistrering skulle folk bara hålla kvar vi de gamla fordonen som skulle bli risigare och risigare, och som bekant inte ens behöver besiktigas..