Sida 11 av 41
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 10 november 2009, 14:17:17
av Fagge
Gurgalof: Hmm...
I värsta fall får man väl borra upp hålen & trä igenom kraftigare ekrar.
Slaeshjag: Hehe, jag är ganska säker på att du slipper få fotsvett i munnen.
Bearing:
Okej
Med andra ord om laddaren levererar 43,8V & 5A. Och man skulle beräkna shuntarnas resistans så att dom förbrukar 5A när alla är påslagna, så får den totala resistansen inte vara högre än 8,76ohm
Och eftersom det sitter 12st laddkretsar i serie så måste man väll dela 8,76ohm med 12 vilket blir 0,73ohm.
Och detta känns ju inte helt optimalt nej…
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 10 november 2009, 18:00:07
av Electricguy
14HÄSTAR!!!?? jösses! det här blir redigt kul!!

kör hårt!
Re: Fagges EL-cykel (V2 på sid10>)
Postat: 14 november 2009, 20:25:41
av Fagge
Re: Fagges EL-cykel (V2 på sid10>)
Postat: 14 november 2009, 20:37:56
av squiz3r
En sån vill jag ha!!

Du kommer ju lätt kunna komma upp i över 100km/h med 11kW på den där. Lätt MC med 11kW kan ju göra 150 knyck utan problem, och frågan är vilket som är snabbast, denna lär ju väga mindre (?) men aerodynamiken har jävligt stor betydelse i de hastigheterna...
Gavlarna ser i alla fall väldigt fina ut!
Re: Fagges EL-cykel (V2 på sid10>)
Postat: 14 november 2009, 21:04:19
av Fagge
Ja man bör väl kunna räkna med att det går åt 4ggr högre effekt för varje hastighets dubblering man vill nå, p.g.a luftmotståndet.
Å det går ju åt 500W för att hålla 40km/h. Då borde det krävas 2KW för att nå 80km/h eller 8KW om man vill upp i 160km/h…
Men man ska nog kanske börja med att dreva cykeln för max 60-70km/h. Det är ju fortfarande en cykel, å man vet ju inte hur en sådan uppför sig i högre hastigheter på våra fantastiska tjälskadade vägar.
Ang val av frihjulslager…
Jag har för mig motorn lämnar 20Nm vrid. Men när man sedan växlar ner varvtalet med t.e.x 1:5, blir inte kraften 100Nm då eller?
Räcker det att lagret klarar 20Nm om man sätter det direkt på motoraxeln, eller hur bör man räkna?.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 14 november 2009, 22:01:28
av ErikJ
Fagge> "Ja man bör väll kunna räkna med att det går åt 4ggr högre effekt för varje hastighets dubblering man vill nå, p.g.a luftmotståndet."
Du var nog lite väl optimistisk där. Luftmotsåndskraften är proportionell mot v^2, och P=Fv, så effektförbrukningen är proportionell mot v^3, så du får räkna med 2^3 = 8 gånger högre effekt vid dubbel hastighet.
500 W @ 40 km/h
4 kW @ 80 km/h
32 kW @ 160 km/h
10,8 kW @ 111 km/h
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 14 november 2009, 22:13:18
av netrunner
Ser jättefint ut det där, snyggt med plexi, en ny minst sagt

snyggare hoj.
Men hur är det när man trampar, är inte knäna/benen ivägen för batteripacken? Bör den inte sitta mer "under röven"?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 14 november 2009, 22:20:36
av gurgalof
Trampa?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 14 november 2009, 23:20:07
av Fagge
ErikJ: Okej, tackar för tillrättavisningen, hade ingen aning om det.
netrunner Hela batteripaketet inkl sidoskyddskåpor kommer att bygga ca 17cm brett. Det borde inte hindra trampandet allt för mycket hoppas man. Men visst hade det underlättat lite om man hade varit hjulbent.
Ingen här som råkar ha lite förtennad kopparplåt liggandes?. För ren koppar är väll inte att föredra, såvida man inte lägger ner tid på att klarlacka & härja efter monteringen?.
Eller finns det andra alternativ för ihopkoppling av cellerna?.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 november 2009, 00:20:56
av Electricguy
"plattjärn" i koppar kanske?
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 november 2009, 00:45:54
av Tekko
rifaknugo, du menar kopparskena ;P
Re: Fagges EL-cykel (V2 på sid10>)
Postat: 15 november 2009, 02:48:20
av bearing
Fagge skrev:Ja man bör väll kunna räkna med att det går åt 4ggr högre effekt för varje hastighets dubblering man vill nå, p.g.a luftmotståndet.
Faktiskt behövs i teorin 8ggr effekten för att dubbla hastigheten. Fast eftersom inte bara luftmotståndet bromsar i den lägre farten behövs lite mindre effekt.
EDIT: såg att jag var sen.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 november 2009, 16:46:27
av Fagge
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 november 2009, 18:45:11
av X-IL
Fagge, lite OT, men vad hade du för skärdata när du jobbade fram gavlarna? Fräs, spindel, varvtal, matning, kylning etc. Ser riktigt bra ut.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 november 2009, 18:45:32
av Electricguy
jösses vad snyggt!!
