Sida 11 av 14
Postat: 28 juli 2008, 22:03:57
av v-g
Jag undrar med, bensinen är ju inte billig och dieseln likaså fast värre.
Postat: 29 juli 2008, 14:15:23
av gOry
Vad har bilen kostat miljön i produktion? De är ju ändå Kina vi pratar om!
EDIT: Såg att dessa bilar säljs på blocket OCH ett kvarter från där jag bor så man kanske ska ta och provköra en!
http://www.blocket.se/vi/17252009.htm?ca=11_s
Postat: 29 juli 2008, 17:40:17
av jojje
Står inget om att den är reggad och man kan/får köra med den på allmäna vägar.
Kanske det är det dom menar med
Går ej att jämföra med andra elbilar !
Bara en Hotmail-adress är också väldigt förtroendegivande måste man säga.

Postat: 29 juli 2008, 23:32:52
av tompa74
Kanske läge att kolla upp detta lite mer noggrant. Är det så att man kan ta in
en bil för ca 40 000:- så är ju jag mkt seriöst intresserad.
Någon som har kollat ngt mer på detta? trådskaparen verkar ju ha flytt fältet.
Om det inte är han som säljer på blocket förståss...
/ Tompa
Postat: 30 juli 2008, 10:17:13
av jojje
Jag skickade mail till han/hon på Blocket, men har inte fått något svar.
Hur gick det för gOry? Har du varit å tittat?
Postat: 30 juli 2008, 10:30:43
av Sunken
Någon som lagt märke till att bilden på blocket är exakt samma som på länken i första inlägget i den här tråden?
Postat: 30 juli 2008, 10:33:06
av PeterH
Hmm.. enligt annonsen (som man ska ta med en nypa salt) klarar den att laddas 500 gånger och kan köras 13 mil på en laddning. Det skulle ge totalt 6500 mil på en uppsättning batterier. Om man räknar på inköpspriset 89.000:- och 6500 mil så blir det ~13,70:- per mil

I princip skulle man alltså kunna köpa den och räkna det som att man köpt bensin för att komma 6500 mil, det blir då samma pris! Om man lyckas suga ur 6500 mil ur batterierna så är alltså bilen "gratis" (samtidigt som man sparat på miljön). Intressant...
Om man då kan få samma bil direkt från Kina för 60.000:- så har man 29.000 i budgeten för att skaffa nya batterier efter 6500 mil.
/PeterH
Postat: 30 juli 2008, 11:44:16
av AndLi
Sparat på miljön? Hur? Möjligen har du fått bilen gratis, men miljön lär knappast vinna något på upplägget.
Det är inte bara förbränningen av bensin som belastar miljön... Tillverkningen i kina, transporten hit...
Postat: 31 juli 2008, 04:38:08
av Dennis_F
Utsläppen från transporten av en bil från kina är nog försvinnande små. Men tanke på hur lite soppa en containerbåt tar per kilo last per sjömil så
Dessutom hade ju en vanlig bensinbil belastat miljön lika mycket vid tillverkningen som elbilen. Dvs man sparar på miljön.
Postat: 31 juli 2008, 05:13:02
av Andax
PeterH, du får lägga till någon krona per mil för elen också... ...om du inte slangar den någon annanstans dvs!

Postat: 31 juli 2008, 08:54:16
av AndLi
Dennis_F skrev:
Dessutom hade ju en vanlig bensinbil belastat miljön lika mycket vid tillverkningen som elbilen.
Men en vanlig bil har inte den rejäla mängd bly som finns i elbilen ( nu utgår jag från att det sitter vanliga blybatteri i den, men vilket annat batterie som helst innehåller ju också mindre miljölämpliga ämnen)
En vanlig bil har inte heller en livslängd på 6500 mil innan skrot, våra två 850 har bägge rullat över 30 000 mil, (och ingen av dem kan anklagas för att vara pedantskötta)
Så miljöpåverkan av att bygga och skeppa hit 5 st elbilar tror jag är större än att bygga en 850 i sverige (fast att den är typ dubbelt så stor)
Postat: 31 juli 2008, 13:37:03
av Hylsan
vet inte riktigt vad du fick det där om att bilen var skrot efter 6500mil, det stod att man fick eventuellt byta batterier då...
Undrar om man kan fixa bara motorn styrningen o batterierna för en billig peng?

annars är det iofs nästan lönt o köpa bilen o skrota den för att ta delar till en "riktig" bil
Sist jag kollade, för några år sedan, var sånt rätt dyrt nämligen...
/Hylsan
Postat: 31 juli 2008, 16:57:24
av AndLi
Jag tolkade raden så...
Om man lyckas suga ur 6500 mil ur batterierna så är alltså bilen "gratis" (samtidigt som man sparat på miljön). Intressant... Humm
Men det är ju inte riktigt så det står, men bilen är ju inte körbar när batterierna är slut, altså delvis värdelös, det behövs då en ny miljöbelastning och kontantinsats för att få den körbar igen. Sannolikt är det inte värt det då och den hamnar på skroten, eftersom det då efter 5-6 år finns bilar med mycket bättre tekniker och längre räckvidd. (Eller så hoppas jag det i alla, eller så var peak oil bara en analytikermiss och bensin/diesel rasa ner till 7-8 kr igen)
Postat: 31 juli 2008, 22:48:24
av exeqt
he he, den dagen vi har 7-8kr/l igen för bensinen, är den dagen geneme man kör med vatten.
Postat: 2 augusti 2008, 14:26:11
av netrunner
AndLi: Det är ju inte så att man kastar batterierna ut i naturen när man är klara med dom. Vet inte exakt hur återvinningen av blybatterier går till men det förefaller orimligt att det ska vara något större svinn. Allt finns ju "kvar i batteriets plast balja".
En vanligt bil måste även den har ganska omfattande kontantinsatser för att fungera. Då är 6500kr en droppe i havet.
Så är det ju bra om det kommer ny teknik för batterier, då är det ju bara att byta till den när det är dax. Troligen kommer det inte att komma någon ny typ av motor i alla fall.