Sida 11 av 20

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 1 april 2022, 14:51:42
av säter
Vad ska du köra med för grundfärg?
Jag är jäkligt nöjd med den jag körde med för 25 år sedan.
Den hette TemaMastic någonting.

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 1 april 2022, 15:30:32
av TomasL
Etsande epoxyprimer.
Därefter spackling med epoxyspackel, slipning och ett antal lager slipgrund.

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 1 april 2022, 18:55:31
av säter
Inläggen från "kilimanjaro" är väl värda att läsa.
viewtopic.php?f=13&t=43682

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 1 april 2022, 23:19:19
av MiaM
TomasL skrev: 1 april 2022, 14:47:40
Glenn skrev: 1 april 2022, 13:00:16varför vill du ha det plåtrent ? ska du lacka med nån annan typ av lack ?
Jag tror att dagens lacksystem är rätt mycket bättre än de på 70-talet.
Sedan vill jag hitta alla skavanker och fixa till dem samt få allt rent.
Förutom att de sannolikt är bättre så är väl en bra fråga om de ens är ordentligt kompatibla? Dvs vet man ens att det inte finns risk att ny lack påverkar befintlig lack på nåt dåligt sätt?

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 1 april 2022, 23:31:25
av TomasL
Det finns vissa lacktyper som är inkompatibla med varandra, vill minnas att cellulosabaserade lacker inte är kompatibla med akryllacker, till exempel.
Dock Cellulosabaserade lacker hittar man nog bara på riktigt gamla veteranbilar, typ T-Fordar eller liknande.
Sedan är det ju så, jag vet inte vad som hänt tidigare, bilen är omlackerad, i alla fall delvis, vissa delar är spacklade med polyesterspackel, vissa delar är tennspacklade, så, plåtrent är enda sättet.

Sedan finns det två skolor om detta med grundlack och spackling.
Ena skolan säger spackla, sedan grunda.
Andra skolan säger tvärtom.
Jag föredrar andra skolan, dvs grunda först sedan spackla.
Orsaken är att då får jag in den etsande primern i alla skrymsler och vrår, vilket torde ge ett hyffsat skydd mot framtida rost.
Med dagens material är vidhäftningen inget större problem.

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 2 april 2022, 14:18:35
av TomasL
Har rest tältet för att få lite kontroll på allt damm.

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 2 april 2022, 17:52:09
av Gimbal
Mysigt! :tumupp:

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 2 april 2022, 23:11:36
av TomasL
Blästercamping är alltid trevligt.

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 10 april 2022, 01:14:49
av TomasL
Blästrat vindruteramen, lite lustiga saker dök upp.
Funderar på om man kan TIG-löda detta i stället för att byta ut och svetsa?

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 10 april 2022, 02:20:38
av MiaM
Jag kan verkligen ingenting om att svetsa, men av det lilla jag sett folk göra i diverse videos online så kan väl annars ett alternativ vara att bara svetsa dit tillräckligt med materal med MIG och sen slipa bort utskjutande rester. Kommer se fult ut invändigt men det kan kanske kvitta.

Å andra sidan så om man ändå har nån form av kunskaper/vilka/förmåga att svetsa så är det där väl ett perfekt svepskäl att skaffa en TIG-svets? De kostar ju markant mer än de billigaste MIG-svetsarna (speciellt de riktigt billiga som bara kan köra fluxtråd), men vad jag förstått så lär TIG vara ungefär som att löda.

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 10 april 2022, 02:32:19
av TomasL
Jo, jag håller ju som bekant på med att få igång en gammal TIG.
Skillnaden mellan TIG och MIG är väs i princip så att med TIG har du bättre kontroll, men MIG är enklare och billigare.

TIG-svets, samma sak som MIG, MMA och GAS, dvs en låga/båge som smälter stål, typ 2000 grader eller så.
Migen matar svetstråden autmatiskt
TIG/GAS, man matar svetstråden manuellt.

TIG-Lödning är i princip samma sak som Hårdlödning, men man slipper att använda fluss.
Man använder då ofta bronslod eller liknande.

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 10 april 2022, 10:54:53
av säter
I sådana fall tror jag att det är bättre att tenna skadorna.
Det bästa är naturligtvis att byta fönsterbågen.
Finns det ingen ekonomiplåt att köpa?

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 10 april 2022, 10:57:22
av Mindmapper
På mitt gamla jobb hade de alla möjligheter att svetsa med allt möjligt. Själv har jag en gång lärt mig svetsa med gas (60-tal). Prövade där att svetsa med allt möjligt, båge blir skit, MIG/MAG ok men TIG och gas gillar jag skarpt.
För några år sedan var jag dit för att låta en gammal kompis hjälpa mig med ett hål i en bilplåt. Han körde då TIG lödning. Mindre uppvärmning pga låg ström samt att det går bra på förzinkad plåt. Rost ställer ju normalt till det med andra metoder. Även om det var lite rost kvar så fungerar det bra. Lite värme gör ju att det inte slår sig så mycket. Är nog bästa metoden att använda i ditt fall.

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 10 april 2022, 11:22:35
av TomasL
säter skrev: 10 april 2022, 10:54:53 I sådana fall tror jag att det är bättre att tenna skadorna.
Det bästa är naturligtvis att byta fönsterbågen.
Finns det ingen ekonomiplåt att köpa?
Jodå, men en nederdel av bågen kostar runt 5000:-

Tenna tror jag inte på risken att det blir värre i framtiden är rätt stor.
Dessutom så är det i princip omöjligt att få tag på karosstenn, då det är rätt mycket bly i det, samt att det är rätt ohälsosamt att jobba med.
TIG-lödning med brons är nog i så fall en bättre väg att gå.

Re: Projekt X1/9, [Var: Bygga egen karrossnurra]

Postat: 10 april 2022, 17:00:09
av Klas-Kenny
Nackdelen med TIG, när det kommer till bilplåt, är att det blir så jäkla mycket värme. Lätt att saker slår sig (mycket).
MIG har ju fördelen att man kan göra en punkt på en sekund. Med TIG tar det gärna några sekunder innan man fått igång en smälta och lagt i tillsatsmaterial.

Men att hårdlöda med TIG har jag ingen erfarenhet av, lite mindre värme blir det klart eftersom man inte smälter grundmaterialet.