Sida 2 av 3

Re: Generator 13.1V?

Postat: 4 juli 2020, 22:20:10
av robertr81
danei skrev:Så längre generatorn håller spänningen över vilospänning så går det ju bra att köra.

Jag hade en audi med taskig laddning. Det gick via en dold diagonsmeny i klimatanläggningen få fram spänningen till kopplingen på acpumpen. Så jag plockade fram den sidan för att hålla koll på att spänningen inte gick ner för långt.

Jag kom dock inte fram, i efterhand insåg jag att den visade senaste värdet om ac inte var igång.

Det blev byte till ett fräscht batteri innan jag kunde köra hem. Kollektorn var så sliten att jag inte tyckte att den var värd nya kol. (Jag hittade inga för 100kr) så jag köpte en begagnad generator från UK, i väntan på generatorn stoppade jag in kolbitar mellan kollektorn och de utslitna kolen. Det funkade bra, så generatorn blev aldrig bytt.

Någon som behöver en generator till en Audi A4 -96 diesel?
Är värt att testa nya kol, får göra det imorrn när Biltema öppnar. Ser ut att gå att byta med generator på plats

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 17:22:00
av robertr81
Min regulator har inte riktigt samma nummer som den jag köpt på biltema. Borde det funka ändå?
Min har: 1197 311 234
Biltemas:
1197311023
1197311009
2197311023
1197311028

(Ser ut att ha köpt fel modell)
B7F3531E-B86F-412E-B9F2-665005FFCD75.jpeg
860EF325-BB0B-4C66-8C30-98ED68DB1B98.jpeg

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 17:32:05
av mrfrenzy
Dom är inte identiska ersättare för varandra.
För att veta om den nya passar behöver man veta numret på generatorn.

Jag tycker det ser väldigt tveksamt ut när man jämför
https://www.yourex.se/Article?Artnr=VR-0255 gamla
https://www.yourex.se/Article?Artnr=VR-0228 nya

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 17:37:59
av robertr81
mrfrenzy skrev:Dom är inte identiska ersättare för varandra.
För att veta om den nya passar behöver man veta numret på generatorn.

Jag tycker det ser väldigt tveksamt ut när man jämför
https://www.yourex.se/Article?Artnr=VR-0255 gamla
https://www.yourex.se/Article?Artnr=VR-0228 nya
Ja kolla mitt inlägg. Kan man flytta kolen bara?

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 19:01:31
av mrfrenzy
Kan ju vara fel på laddningsregulatorn med. Jag hade lämnat tillbaka den felaktiga och beställt rätt från Yourex eller bildelaronline.

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 19:08:59
av robertr81
mrfrenzy skrev:Kan ju vara fel på laddningsregulatorn med. Jag hade lämnat tillbaka den felaktiga och beställt rätt från Yourex eller bildelaronline.
Det var en chansning man kan inte lämna tillbaka bilelektronik på biltema tyvärr.

Men satte tillbaka den och nu 14.2V med halvljus.
13.3V med fläkt, helljus

Torkade bara rent lite

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 19:24:41
av mrfrenzy
Klarar den 13.8V med fläkten och heljuset på vid 2000 rpm?
Isåfall går det säkert att köra ett tag.

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 19:56:19
av xxargs
med tanke på slitprofilen på kolen i den undre bilden så är det nog lite mer än en ren kol/regulatorbyte som behöver göras - du har förmodligen diken lika djupa som skyttegravar på generatorns släpringar och jag skulle nog överväga en utbytesgenerator istället...

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 20:37:34
av robertr81
Svårt att få en bra bild..

Men den på yourex för 2-300:- kanske funkar ett tag.
Men kan sånlart köpa en ny generator med...

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 20:54:39
av grottan
Den där generatorn ser rätt slut ut, vad har hänt med den inre ringen? Aldrig sett en som är U-formad förr :oops:

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 21:30:10
av verkstaden
Den är helt enkelt nednött :) , ofta kan den ena vara ok och den andra som på bilden. Har även sett (och haft på egna bilar) att den nötts ned genom hela kopparlagret. Förr kunde man lämna in och få nya kopparbanor eller köpa en ny rotor men jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart i det här fallet

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 21:47:33
av GastonDeVille
Såg likadant ut på generatorn på Cittran så jag trodde att det vara bara att byta kolen men dikena var så djupa att isoleringen började titta fram. :roll: den laddade inte så bra. Men visst går det att renovera men det är ganska mycket meck. Finns satser på ebay avsett för detta att köpa till och med. Nu fanns det en begagnad på skroten så valet var enkelt.

Re: Generator 13.1V?

Postat: 5 juli 2020, 22:22:15
av robertr81
Får väl bli en ny generator då. Men den laddar 14.3V nu med halvljus och 13.7 med allt påslaget.
Hade varit gött om det höll sig semestern ut iaf...

Re: Generator 13.1V?

Postat: 6 juli 2020, 00:01:34
av xxargs
ehum - jag skulle inte företa några längre resor än till affären för att handla mat typ med en så nednött släpring - en modern bil kanske man har en kvarts körtid innan batteriet är slut när generatorn lägger av att ladda.

Det går inte att hanka sig fram vettigt heller när batteriet väl är sopslut och kanske fått starthjälp av någon bilist då det tar tid att få upp batteriet till en laddning över startkablarna med lätt rusande motor av hjälpstartarbilen[1] i en kvart och helst mer för 5-10 minuters färd till...

Jag skulle nog titta efter en ersättningsgenerator av anständig kvalitet omedelbums så att man inte längre behöver tänka på sådana saker...


[1] det är nog bland det mest strömstarka laddningen av en bilbatteri man kan få fram på sidan av en väg - bilgenerator kan ofta ge mycket ström - uppemot 40 ampere och kanske mer över startkabel - men dessvärre så begränsar även den tomma batteriet strömmen snabbt till under 30 ampere och det är tid som gäller...

PS - att det blir olika djupa diken för samma släpringar och övrigt lika har förmodligen med strömriktningen att göra.

Re: Generator 13.1V?

Postat: 6 juli 2020, 00:21:59
av robertr81
xxargs skrev:ehum - jag skulle inte företa några längre resor än till affären för att handla mat typ med en så nednött släpring - en modern bil kanske man har en kvarts körtid innan batteriet är slut när generatorn lägger av att ladda.

Det går inte att hanka sig fram vettigt heller när batteriet väl är sopslut och kanske fått starthjälp av någon bilist då det tar tid att få upp batteriet till en laddning över startkablarna med lätt rusande motor av hjälpstartarbilen[1] i en kvart och helst mer för 5-10 minuters färd till...

Jag skulle nog titta efter en ersättningsgenerator av anständig kvalitet omedelbums så att man inte längre behöver tänka på sådana saker...


[1] det är nog bland det mest strömstarka laddningen av en bilbatteri man kan få fram på sidan av en väg - bilgenerator kan ofta ge mycket ström - uppemot 40 ampere och kanske mer över startkabel - men dessvärre så begränsar även den tomma batteriet strömmen snabbt till under 30 ampere och det är tid som gäller...

PS - att det blir olika djupa diken för samma släpringar och övrigt lika har förmodligen med strömriktningen att göra.
Det låter inget vidare!
Den tog mig fram o tillbaka mellan halmstad och Gbg idag iaf.

Biltema har en universal bosch för 1600:- 100A.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000029659
Men om det blir en massa krångel med justering/passform osv så kanske lika bra kolla på en ny bosch från volvo