Re: Bromsvätskaprovare?
Postat: 31 oktober 2019, 10:05:12
Man kör väl med CastrolR i isracing och speedway fortfarande?TomasL skrev:Har för mig att man använder ricinolja i F1-motorer också.
Svenskt forum för elektroniksnack.
https://elektronikforumet.com/forum/
Man kör väl med CastrolR i isracing och speedway fortfarande?TomasL skrev:Har för mig att man använder ricinolja i F1-motorer också.
Jo, nackdelen är just det jag skrev, OM det kommer in vatten i systemet så blir det problem, då vatten har låg kokpunkt och snabbt bildar komprimerbara ångfickor. Med glykolbaserade vätskor absorberas vattnet och ger bara en gradvis sänkt kokpunkt.E Kafeman skrev:>Angående DOT5 så är ju både fördelen och nackdelen med den att den inte drar åt sej vatten.
Nu surrrar du nog lite? Det finns ingen nackdel med att DOT5 inte drar åt sej vatten. Med DOT5 måste man medvetet hälla i vatten i vätskebehållaren för att det alls ska komma in i systemet då det är vattenavstötande.
Inte nu, men när DOT5 kom hade den bättre (högre) kokpunkt än dåravande DOT4, därför användes den inom racing. ..Sen kom 5.1 med samma (eller ofta högre) kokpunkt än DOT5 och då använde(r) de flesta den.DOT5 används INTE på grund av högre kokpunkt inom racing. Några sådan problem har jag aldrig hört talas om. DOT5 används bl.a. därför att kokpunkten inte sänks alls under en hel racing-säsong.
Jag hävdar dock att det är så. Det kan komma in fukt i systemen och har man bubblor av vatten i systemet har man problem.>Men måste ju förstå att vanlig glykolbaserad bromsvätska är GJORD för att vara hygroskopisk (dra åt sej vatten),
Nej så är det inte alls. Det handlar inte om att ta hand om inkommande fukt. Den skulle inte alls komma dit om inte glykolen är så besvärligt hygroskopisk.
Fast nu är ju inte ett bromssystem helt tätt, slangarna är inte helt täta men framförallt är inte behållaren det.>kommer det in vatten i ett bromsssystem med DOT5 så får man problem då det inte löser sej i bromsvätskan,
Se till att sätta hänglås på locket så kommer det inte in en droppe. Man kan få in TNT också. Besvärligt då det löser sej med DOT5. Kan bli plötsliga hjulbyten.
För både TNT och vatten, för att det alls ska komma in i ett bromssystem fyllt med DOT5 krävs att någon med vilja häller det i systemet.
Silikon kommer inte att ta till sej fukt ur luft, såsom DOT4, då det är kraftigt vattenavstötande.
Jag skulle snarare säga att marina och militära tillämpningar i princip är de enda ställena man använder DOT5 idag.Ett stort användningsområde för DOT5 i dag är för militära fordon, där DOT5 ofta är föreskriven vätska. Detta då fordon kan stå uppställda en längre tid utan att bromsar kärvar ihop.
Somliga bilar som går i på platser med hög luftfuktighet, liksom marina system som använder bromsvätska, föreskriver ofta DOT5 som bättre tål fuktiga miljön.
Jag har svårt att tro att man gick från DOT3 till DOT5 och sedan tillbaka till DOT4 och sen upp till 5.1, det är inte heller det jag lärt mej. Tyvärr lyckades jag inte googla fram några årtal när standarderna sattes.>I början användes DOT5 inom racing mest för att den hade högre kokpunkt än DOT4, men efter att man introducerade DOT 5.1 som har samma eller högre som DOT5 så föll det argumentet.
Det är för många fel i den meningen. DOT5 var inget alternativ till DOT4. DOT5 fanns innan DOT4 fanns.
Nej, bara om det finns vatten i den glykolbaserade, och det gör det knappast om man kör racing.Efter ett halvt race så är kokpunkten avsevärt sämre för DOT5.1 än DOT5. (så föll det argumentet.)
Fast själva poängen med hygroskopiska vätskor är ju att dom absorberar vattnet och sänker kokpunkten alltefterssom men inte ger vattenfickor.Det som möjligen är lite obehagligt med DOT5.1 är att vid kok-temperatur försvinner all bromskraft på direkten när vattnet kokar. Det är vattnets egenskaper att ta så mycket större utrymme som ånga som gör att bromsbortfall kommer plötsligt och totalt. Det sker inte med den vattenfria DOT5. Däremot har jag hört talas om att överhettad DOT5 skulle kunna skapa svårlösligt slabb i bromsok men är intr helt säker på att det är annat än påhitt och har i vart fall inte hänt mej.
breflabb skrev:Va ute nu på morgonen och mätte spänningen på broms/kopplings ( samma behollare ) vätskan från plus polen
på batteriet och det blev 12V. Är det bara vatten kvarMen det fungerar.
Motståndet varierade hela tiden så det inte lätt att mäta, men runt 14KΩ. Vad tycker sällskapet om detta?
Har en Volvo 945 turbo 171 hästar 97-a. Kan en del om bilar, eller som det heter "kan lite om mycket".
tror INTE gummislangar släpper igenom vatten...Fast nu är ju inte ett bromssystem helt tätt, slangarna är inte helt täta men framförallt är inte behållaren det.
etylenglykol = C2H6O2,Hur tror du begagnad bromsvätska (glykolbaserad) kommer upp i flera procents vatteninnehåll efter några år annars ?
Vet ej vad den mäter. Killen som hjälper mig tycker att det är jobbigt att byte hela vätskansvanted skrev:breflabb skrev:Va ute nu på morgonen och mätte spänningen på broms/kopplings ( samma behollare ) vätskan från plus polen
på batteriet och det blev 12V. Är det bara vatten kvarMen det fungerar.
Motståndet varierade hela tiden så det inte lätt att mäta, men runt 14KΩ. Vad tycker sällskapet om detta?
Har en Volvo 945 turbo 171 hästar 97-a. Kan en del om bilar, eller som det heter "kan lite om mycket".
vad mäter oanvänd vätska från en flaska?
eller tappa ur lite och koka ur den på spisen.
Bromsbeläggen kommer lätt upp i över 100 grader, inga problem, men sen ska det ju föras över till bromsvätskan (via kolvar och ok) också.svanted skrev: kokande bromsvätska kan BARA vara problem på racingbilar, tror inte att någon körande på svenska allmänvägar får upp temperaturen på bromsoken till över 100°C
bromsvätskebehållare har ibland ett gummimembran under locket som förhindrar luftkontakt,
det måste förhindra fuktproblemet.
Jo, frågan är om det är tillräckligt för att utgöra ett problem här.svanted skrev: tror INTE gummislangar släpper igenom vatten...
Fast då skulle väl den sönderdelningen ske även i en förseglad flaska ? Det gör den ju inte, men bromsvätskan i bilen håller >4% (enligt sådan mätare som tråden handlar om) efter X antal år i systemet.etylenglykol = C2H6O2,Hur tror du begagnad bromsvätska (glykolbaserad) kommer upp i flera procents vatteninnehåll efter några år annars ?
ingen som funderat på sönderdelning av glykolen?
Om man pumpar eller suger igenom ny vätska så kommer det ju aldrig in nån luft förvisso.breflabb skrev: Vet ej vad den mäter. Killen som hjälper mig tycker att det är jobbigt att byte hela vätskan
pga att det är svårt att avlufta ABS systemet.
Problemet är ju då att du alltid kommer att ha gammal bromssvätska i rören och oken.Så vi suger ut lite mer än halva behollaren
och ersätter med ny vätska en eller ett par gånger om året. Det har funkat. Men det är säkert inte helt rätt
Sen bilen var ny 1997 är vätskan bytt helt på Volvo bar två gånger