Sida 2 av 2
Re: Köpet som blev ett projekt - nästan där
Postat: 4 september 2019, 22:05:02
av GastonDeVille
Imponerande djup kunskap om kylprylar
Nåväl, nu har det anbringats en omgång "Hammerite Special primer grund - för icke järnhaltiga metaller" som jag tyckte passade på koppar, vilket jag antar att det är. "...grundfärg för att ge vidhäftning på aluminium, krom (!), mässing, koppar ..."
20190904_220257.jpg
Först en lätt slipning med slipduk, kraftrengöring för metall..
20190904_213245.jpg
Och grundfärg på det
20190904_214801.jpg
Ska det behövas toppfärg inne i / inuti kylskåpet?
Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?
Postat: 4 september 2019, 22:10:53
av Henry
Silikonet torkar men så kanske det kryper in fukt ändå?
Inte om underlaget är fettfritt mao rengjort med tex aceton eller dylikt först för då fäster det så du inte kan dra av det efter att det härdat utan mekanisk bearbetning är det enda som gäller.
Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?
Postat: 5 september 2019, 14:10:37
av MadModder
Jag skulle ha målat ovanpå grundfärgen. Grundfärg brukar väl inte hålla fukt ute så bra?
Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?
Postat: 5 september 2019, 14:55:26
av Glenn
Jag skulle nog också ha målat, grundfärg brukar som sagt släppa igenom fukt.
syns det ju inte ka man ju måla med pensel också.
Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?
Postat: 5 september 2019, 17:01:18
av Nerre
Precis, vid t.ex. rostlagning på bil rekommenderar många att måla med klarlack på den renslipade plåten innan spackling och grundfärg, för om man kör omkring med bara en massa spackel och grundfärg tränger fukt igenom och det börjar rosta under.
Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?
Postat: 5 september 2019, 17:08:28
av MadModder
Det många också gör helt fel är att slipa ner och börja spackla varenda rostfläck på hela bilen. Sen orkar de inte fortsätta för det är för mycket, och de kör omkring med en bil som ser ut att ha fläcktyfus. Och det står inte på förrän alla fläckar är rostiga igen. Ta lite i taget och gör klart det, och fortsätt sen med nästa lilla område.
Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?
Postat: 5 september 2019, 17:14:52
av Nerre
Fast lackar man med klarlack under först så rostar det ju inte, då kan man köra runt med fläcktyfus :)
Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?
Postat: 5 september 2019, 17:36:15
av GastonDeVille
Grundfärgstyfus... den delen är väl dessutom konstant kallsvettig.
Asch, tänkte inte på det
Hade lite bråttom att få ihop det.
Ska försöka att göra om och göra rätt.
Men kylskåpet fungerar och luktar nästan ingenting längre! Ett tips är att låta en astmatiker kolla kylskåpet efter sanering

Re: Köpet som blev ett projekt - nästan där
Postat: 5 september 2019, 18:11:03
av mcrj
Ställ in en skål ättika under natten så är lukten borta sen.
Re: Köpet som blev ett projekt - går det att rädda?
Postat: 5 september 2019, 20:24:46
av Micke_71
MadModder skrev:Det många också gör helt fel är att slipa ner och börja spackla varenda rostfläck på hela bilen. Sen orkar de inte fortsätta för det är för mycket, och de kör omkring med en bil som ser ut att ha fläcktyfus. Och det står inte på förrän alla fläckar är rostiga igen. Ta lite i taget och gör klart det, och fortsätt sen med nästa lilla område.
Eller så gör man som jag gjorde med min numera bortbytta bil. Blästrade plåten och rollade på 3 lager 2-k CA-grund så man kunde slipa plant utan spackel o skit. Sen kom höstvädret för tidigt och dörrarna fick vänta till följande år innan färdig lack med äkta 2-k klarlack ovanpå metalliv basen. Rosten höll sig borta.
Trösklarna tröttnade jag på och de blev aldrig färdiglackade. Men jag åkte 3 år med 3 lager CA grund utan minsta tillstymmelse till rosten skulle komma tillbaka.
Bil helvetet fick jag lämna in när den var 1 år gammal för omlack av trösklar. Det höll 6 månader, lämnade iväg igen och det höll 6 månader. Sen tröttnade jag i typ 3 år och lät rosten växa till sig innan jag gjorde det själv, blästring, CA-grund i flera tjocka lager och det höll i 3 år utan minsta lilla fläck. Så det beror på vad man använder sig av. 2k epoxy grundfärg typ CA-grund eller håller om man lägger flera tjocka lager.
Re: Köpet som blev ett projekt - nästan där
Postat: 6 september 2019, 23:16:06
av malman
Har ett snarlikt skåp och trasslat en del med det...
Klumpen på röret ser ungefär likadan ut på mitt... varit mer orolig för sprickor runt där stora röret ansluter.. ser ut som det är på väg att släppa där.. som om någon vickat på det tills skarven börjat spicka... men det funkar ännu så länge....
På mitt la ena ntc/ptc’n av (den nedre) varpå kylelementen isade igen konstant... höll på så under några år innan jag insåg vad som var felet.
Dörrkontakt vill jag minnas är magnetisk, sitter reedrelä på kretskort i toppen.
Lampan på mitt tänds av att plastbit med reflektor tillåts fällas ner när man öppnar dörren.
Nätdeln utgörs av en capacitive dropper... där kondensatorn ger upp efter ett tag. Antar att den får stryk av transienter på 230v’en. Det som händer när den börjar degradera är bland annat att lampan slocknar efter en stund med öppen dörr... och ibland blinkar lite lugnt av och till....
Re: Köpet som blev ett projekt - nästan där
Postat: 7 september 2019, 14:22:46
av GastonDeVille
Kollade lite på elektroniken och det ser lite skruttigt ut.
Får se när nätdelen brinner upp, eller om den har fått nytt liv
då den varit inne på service (!) en gång i sitt liv.
Re: Köpet som blev ett projekt - nästan där
Postat: 27 juli 2020, 21:32:25
av limpan4all
Du behöver inte tillverka några delar för att "vända" på dörren alla delarna passar på andra sidan rakt av, bara att skruva ur tappen och stoppa i den rätt samt vända på plastbitarna.
Men passa på att byta den klassiska 1uF X2 275V 22,5mm pin-pin kondensatorn som är en del av spänningsdelaren till elektronikens drivning. För det är bara en tidsfråga innan den packar ihop.
Du bör sätta en kaptontejp eller liknande på fram och baksidan så att det blir en liten innåtvänd läpp längst ned på plastbaffel framför evaporatorn (inne) så att allt avfrostningsvatten rinner ned i rännan som flyttar vattnet till skålen ovanpå kompressorn för avdunstning.