Sida 2 av 4
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 7 juli 2019, 17:00:02
av danei
xxargs skrev:Fast bak och framlampor är i olika effekt vilket innebär olika i ström om båda är 6 Volt - så ren seriekoppling kan det inte vara om vi inte använde olika lampor med olika spänning för samma ström...
Annars får ni upplysa mig i hur många olika sätt man kan koppla en cykel-belysning med klassiska generatorer

Fram och baklampa är kopplad i serie. De har med andra ord samma ström. Men effekten är olika, så de har olika märkspänning. Jag minns tyvärr inte vad standardlamporna var.
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 7 juli 2019, 18:04:06
av 4kTRB
Det lite underliga är att de flesta 6V lampor ligger på 3W eller 2.4W.
De flesta dynamo håller 6V/3W.
Det måste väl betyda att de inte utnyttjas fullt ut då man ju brukar ha 2st på en cykel.
https://mangescykelverkstad.se/webshop/ ... glodlampa/
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 7 juli 2019, 18:06:00
av YD1150
2,4W och 0,6W har förekommit.
Men 6V 3W fanns också.
Var visst en som hann före

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 7 juli 2019, 20:18:08
av grym
på dom cyklar jag hadde var det inte seriekopplat mellan fram och bak
dynamon hadde två anslutningar, en vit och en röd för fram och bak
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 7 juli 2019, 22:50:45
av Glenn
GFEF skrev:
Har varit (är?) krav på seriekopplade bak och framlyktor med separat kablar från generatorn och ramen som ledare mellan lyktorna.
Krav ? från vem ?? Det enda lagkravet jag känner till är att det ska lysa när det är mörkt.
grym skrev:
på dom cyklar jag hadde var det inte seriekopplat mellan fram och bak
dynamon hadde två anslutningar, en vit och en röd för fram och bak
Ja, så har det varit på de flesta cyklar jag meckat med i min barndom också, ofta stod det stansat vilken effekt röd resp vit anslutning skulle ha, med högre watt-angivelse på den vita (fram) än den röda.
Sen satt det en extra skruv i fästet som skulle skruvas in genom lacken i framgaffeln så att generatorn jordades.
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 7 juli 2019, 23:31:49
av GFEF
grym
>på dom cyklar jag hadde var det inte seriekopplat mellan fram och bak
Seriekopplingen är via ramen gör en lampa sönder slocknar både fram och back.
Vare ett myndighets krav från den myndighet som godkände cykellysen.
Ett äldre cykellysen före EG anpassning är märkt med "godkänt av xxxx" minns inte namnet.
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 8 juli 2019, 07:46:27
av wiklis
Lite OT...
Ett av mina första teknikexperiment var att jag satte en 220/6 volts trafo på pakethållaren på min cykel.
Snodde husets alla förlängningskablar och försökte få cykeln att gå med AC generatorn (dynamon) som motor.
Det gick framåt men inte tillräckligt fort för att kunna hålla balansen.
Sen kom man ju inte så långt innan nån kontakt hoppade ur.
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 8 juli 2019, 09:08:27
av danei
grym skrev:på dom cyklar jag hadde var det inte seriekopplat mellan fram och bak
dynamon hadde två anslutningar, en vit och en röd för fram och bak
Menar du att det ar två separata lindningar i generatorn? Det låter onödigt påkostat. Alla tvåpoliga jag stött på har varit för seriekopplade lampor.
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 8 juli 2019, 09:46:33
av Bjaellerud
Jag har aldrig någonsin sett cyklar med seriekopplade glödlampor, ej heller generatorer med två polskruvar.
Mitt experiment med en cykelgenerator var att bygga ett vindkraftverk.
Snickrade en fin propeller av några limmade lager Plywood.
Med rätt vingprofil etc, c:a 60 cm i diameter.
Monterade på cykelgeneratorn och en glödlampa.
Jodå den snurrade, och snurrade fooooort! höll i generatorn med två händer och kunde inte få stopp på det hela.
Med all kraft kunde jag till slut vrida mig mot vinden, gyroeffekten gjorde att det var svårt att hålla och vrida det hela.
Kändes livsfarligt.....
Propellern med sin riktiga profil var effektiv och snurrade med väldig fart.
Nå med en tving fäste jag generatorn på en stolpe, och med fast riktning, den fick står och snurra och lampan lyste ute i kvällsmörkret.
Men så blev det svart....
Propellern låg 50 m bort, generatorns axel hade gått av.
Ett lärorikt experiment där jag lärde mig hur en propeller skulle se ut.
Nästa steg var en större prop, och en stabilare generator, men det blev inte.
När vi nu är inne på cykelgeneratorer, hur funkar en navgenerator som finns på nyare cyklar?
Och nyfiken som man är, vad skall trådstartaren ha två generatorer på sin cykel till????
Roy
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 8 juli 2019, 10:32:50
av danei
De funkar på samma sätt. Men har mycket fler poler för att klara det låga varvtalet.
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 8 juli 2019, 10:34:10
av säter
Bjaellerud skrev:vad skall trådstartaren ha två generatorer på sin cykel till????
Det funderar jag på också.

Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 8 juli 2019, 10:43:09
av netrunner
Om den ger 6V AC så kommer man ju att förlora 1,4V i en likriktarbrygga. Det är en 20% förlust. Ganska mycket.
Knepet med mostfet hjälper inte mycket vid så låga spänningar.
Alt1:
Om man har en transformator så kan man öka spänningen och på så sätt minska förlusterna. Men hur effektiv är en transformator? 90%?
Alt2 (tveksam):
Byta till lysdioder, dubbelt så många och låta lysdioderna vara sin egen "likriktarbrygga". Kostar ju lite till men utan förluster. Sen bör man ju kunna hoppa över motståndet också om man bara räkna på att ha för många lysdioder. Typ 2st vita ska bli 7,2V framspänningsfall och bör ge ljus redan vid 4V.
Alt3 (mer tveksam):
Ha två stycken DC/DC step up med strömbegränsning vända mot varandra.
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 8 juli 2019, 11:52:35
av danei
Det är strömmen man måste dimensionera efter. Spänningen blir det den blir.
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 8 juli 2019, 12:32:41
av Rolf Zetterberg
Såhär ska det kopplas med en dubbel anslutning.Besvarar några frågor,men väcker också nya...
Re: Parallellkoppla 2 CykelDynamo?
Postat: 8 juli 2019, 12:50:16
av Icecap
Jag har testat att mata en sådan "gammaldags" generator med 6V AC och sedan den den en sväng rotation - varpå den snurrar helt OK.
Så jag vill påstå att de per automatik fasar in automatisk vid att slira mekanisk till deras fas passar.
Men de är ju sjukt ineffektiva i att omvandla mekanisk energi till elektrisk energi så det blir tungt att trampa.