Sida 2 av 2

Re: Digital slump

Postat: 3 april 2019, 10:40:14
av guckrum
Om jag vet att dioderna har ungefär samma frekvens (*) kan jag räkna tiden från
att diod 1 tänds till att diod 2 tänds. Nästa gång diod 1 tänds kan jag med hög
sannolikhet veta när diod 2 kommer att tändas. Detta gäller för alla dioderna.
Men visst "ser" det "slumpmässigt" ut.

(*) och är jag osäker kan jag mäta.


EDIT:

Om du går in ibland och tittar på dioderna så ser de annorlunda ut jämfört
med förra gången. Där har vi bandbredden. Om man titta "tillräckligt" sällan
och vid "slumpmässiga" intervall ser man ett "slumpmässigt" mönster. (Om vi
antar att dioderna inte påverkar varandra optiskt eller elektriskt.)

Re: Digital slump

Postat: 3 april 2019, 17:21:42
av BJ
Hur slumpmässigt skulle det bli om man
har två brusgeneratorer kopplade till varsin
a/d-omvandlare, och den ena ger ett värde,
och den andra talar om när man ska läsa
värdet? Det borde väl bli ganska slumpmässigt?

Re: Digital slump

Postat: 3 april 2019, 21:32:59
av guckrum
Intressant tanke.

I praktiken har man ofta en entropigenerator, som genererar de "riktiga"
slumptalen, och denna matar sedan en snabbare digital
pseudorandomgenerator. Detta för att det är en långsam process att
generera bra slumptal, och kombon är då tänkt att ge bra slump med
hög prestanda.

Re: Digital slump

Postat: 4 april 2019, 19:18:36
av grym
FormerMazda skrev:Jag såg ett bygge där nån skulle bygga en 70-tals vision av framtid konsol.
Där byggde han en lampa som bestod av massor med 5mm blinkade röda LEDs. Vid uppstart blinkade dom ju i takt, men bara nån minut in så är alla i otakt på grund av dess oprecisa tolerans.
Så är det effekten av lampor som blinkar i olika takt, köp bara blinkande LEDs och dom kommer snart hamna i otakt. Utan GM-rör och skiftregister. :)

ska det bara se snyggt ut vore det nog vettigt

eller har man en bunta olika oscillatorer och mixar signalenra lite med lite kul digitala kretsar, bra skrotlåde projekt :)

Re: Digital slump

Postat: 5 april 2019, 11:11:29
av guckrum
Jag citerar Donald Knuth ur The Art of Computer Programming volym 2:

"...random numbers should not be generated with a method chosen at random. Some theory should be used."

Kontexten och hela kapitlet finns numera på nätet: http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=2221790

Re: Digital slump

Postat: 5 april 2019, 17:26:11
av HUGGBÄVERN
grym skrev:eller har man en bunta olika oscillatorer och mixar signalenra lite med lite kul digitala kretsar, bra skrotlåde projekt :)
Man bygger ju enkla digitala oscillatorer med 40106. Men om man kastar in ett och annat LDR ocvh PTC/NTC-motstånd och kanske låter oscillatorerna "korsbefrukta varandra", t ex genom att en oscillator får via en LED påverka en annan oscillators LDR kanske det går att få lagom random.

Re: Digital slump

Postat: 5 april 2019, 18:42:48
av guckrum
Läste du citatet ovan? :-)

Re: Digital slump

Postat: 5 april 2019, 20:46:02
av elshorto
För många år sedan byggde jag ett yatzy där en riktigt snabb 555:a styrde en 1 till 6 räknare (förmodligen en tillståndsmaskin). Sedan använde jag en riktigt långsam 555:a för att lägga värdet på en tärning i taget. Tärningarna kunde man sedan låsa individuellt med strömbrytare. Resultatet presenterades med lysdioder.
Varken jag eller läraren lyckades hitta något mönster. Det dög gott för ett yatzy.

Re: Digital slump

Postat: 6 april 2019, 10:20:20
av HUGGBÄVERN
guckrum skrev:Läste du citatet ovan? :-)
Det gjorde jag inte, men just nu har jag bara min padda att kommunicera med och den duger inte till mycket text.
Jag har, ska nämnas, några moduler på G till nån sorts ’wundersynt’, däribland en sekvenser (länk tidigare) där en brusande transistor ger ettor och nollor till raden av potentiometrar i sekvensern, en digital brusgenerator (skiftregister och exorgrindar), och några andra där signaler kopplas ut och in lite randomligt.

Re: Digital slump

Postat: 6 april 2019, 11:05:56
av guckrum
Tack för länken till musicfromouterspace tidigare, förresten!