Sida 2 av 5

Postat: 8 februari 2006, 09:16:43
av $tiff
snyggt jobbat, jack!

>> LaRdA

Vem har inte gjort en LED-snurra här? :roll:
Jag har gjort en enkel. Mullemeck har gjort en av de större, med integrerat pong!

Postat: 8 februari 2006, 10:05:51
av jack
Bild

Sådär skulle det se ut med 90 kolumner/varv. Ganska högupplöst, men det vore skoj med mer. Blir nog att plugga lite Asm och skirva lite "inline" för att snabba upp saker. Allafall för skiftregisterfunktionen..

Postat: 8 februari 2006, 21:47:51
av Andax
Jack, sambandet mellan polära koordinater (r, v) och vanliga kartesiska (x, y) är

x = r*cos(v)
y = r*sin(v)

r = sqrt( x*x + y*y )
v = atan2( y, x )

med hjälp av sambandet kan du räkna ut vilken lysdiod som ska tändas (beroende av r) vid vilken tidpunkt (beroende av v) för varje koordiant (x, y) i bilden.

Postat: 8 februari 2006, 22:08:00
av JimmyAndersson
Hittade några intressanta länkar kring detta:

Grundläggande förklaring
Lite mer
Ännu mer

Postat: 8 februari 2006, 22:08:27
av Illuwatar
$tiff skrev:Vem har inte gjort en LED-snurra här? :roll:
Jag! *räcker upp handen*
...

Mycket innovativt bygge och fint slutresultat.

Postat: 8 februari 2006, 22:13:21
av JimmyAndersson
Inte jag heller. *Räcker upp en tass*


Jack: Hur gjorde du kolumn-bilden (i ditt senaste inlägg) ? Praktiskt.
Smått hypnotiserande... :shock:

Postat: 8 februari 2006, 22:21:04
av jack
Tack för länkar, förklaringar och mer fin kritik.

Jimmy: Den senaste bilden gjordes i SolidWorks.

Några fler bilder:

Snurran räknar lite :) Kan nån se till hur mycket?
Bild

En liten blomma:
Bild

När jag får ork så ska jag försöka pula ihop ett Visual Basic-program, där jag kan rita på pixlarna så som dom ser ut på den tidigare bilden. Sen lär jag fixa minnet också..

Postat: 8 februari 2006, 22:25:21
av Andax
Jimmy, de två sista länkarna hade en del bra, förklarande bilder.

En hint är dock att använda atan2 i t.ex. C++ istället för atan när man beräknar arctan från x och y eftersom atan inte ger rätt vinkel mer än om man är i första kvadranten, dvs både x och y > 0.

Jack, kan det vara mellan 1 och 84? :wink:

Postat: 8 februari 2006, 22:28:25
av jack
Jag tänkte nästan slippa allt det där genom att helt enkelt rita upp alla pixlar i PC-programmet. Döpa dom på ett klyftigt sätt, rita en liten bild, och sedan bara läsa av värdena som sedan kan skrivas in i snurrans minne.
Det blir ju lite konstigt eftersom alla punkter i ett "vanligt" koordinatsystem ju inte finns på snurran. Därför känns det enklare att göra så som jag sa. Allafall till en början.

EDIT: Andax: Korrekt! :D

Postat: 8 februari 2006, 22:29:48
av JimmyAndersson
Snyggt!!

Låt se, först måste jag hitta var den börjar räkna...
Ok nu har jag hittat det. Det ser ut som den räknar från 0 - 84. :)

edit: Andax hann före. :)

Postat: 8 februari 2006, 22:37:49
av jack
Jepp, rätt du också, Jimmy.

Hmm... Jag börjar tro att jag har lite väl långt mellan lysdioderna, på kortet alltså. Det kommer ju att blir ganska svårt att skriva någon vettig text rakt över snurran.. Eller?

Kanske blir tvungen att göra den 32-bitars, men med samma storlek :twisted:

EDIT: SolidWorks-bilden är skalenlig.

Postat: 8 februari 2006, 22:59:32
av cykze
Kompakt och riktigt läcker! :tumupp:

Postat: 8 februari 2006, 23:12:29
av Dekor
Riktigt snyggt! Tummen upp :tumupp:

Postat: 8 februari 2006, 23:26:25
av Tekko
Ett tips till ledsnurrebyggare, för diskret överföring av elen, använd en videotrumma. Skicka in 5-12V på låt säga 50khz så borde det komma ut 5-12V 50khz där huvena sitter, bara att likrikta enl smps principen och vips.

Vet inte om det funkar men kanske kan va nått att testa. :?

Sen om man är händig kan man ju använda den befintliga motorn. :wink:

Postat: 8 februari 2006, 23:27:49
av JimmyAndersson
Jack:
Känner du för att göra en fyrkant, så stor det går?
Det skulle visa lite på om den har för låg upplösning. En för låg upplösning skulle göra att pixlarna hamnar för långt ifrån varandra så att fyrkanten inte blir hel utan ganska "pixlig".

Eftersom det är lite jobb med att flytta lysdioderna närmare varandra så skulle jag nog försöka öka antalet kolumner/varv först. Idealet är visserligen att få lika långt avstånd mellan kolumnerna och raderna längst ut. Det är ju svårare att minska avståndet mellan pixlarna än att öka avståndet, rent programmeringsmässigt.


Hm, det vore kul att bygga en LED-snurra. Det roligaste (och svåraste) vore nog programmeringen och alla tester. Jag har knappt byggt något med ytmonterade komponenter, men man kunde börja med en större variant. 220v-lampor och motorn från SAAB'en kanske...? :D