Igår kväll åkte jag ner till containern där svarven står för att försöka få loss förkläde och halvmuttermekanismen. Jag har fått tag i en kille från Tjeckien som har renoverat minst en likadan svarv och som har gott om bilder och kunskap, och med hans hjälp så visste jag ungefär vad jag hade att vänta mig. Efter max en halvtimme hade jag så förklädet löst på containerns golv.
IMG_7118.JPG
Det såg inte alls så illa ut inuti, och inget trasigt kunde hittas vid en första inspektion. Då var det dags att få bort mekanismen för halvmuttrarna. Eftersom ledarskruven sitter mitt under bädden istället för på framsidan som på de flesta svarvar så klarar den sig ganska bra från spån, men det som hittar in är det ingen som ser och det blir därmed kvar... Muttrarna ville inte röra sig och den gapade inte tillräckligt stort över skruven för att kunna få loss mekanismen. Skruven är 36mm så man tordes bända lite utan att vara rädd att göra den krokig, men det ville inte lossna. Efter att ha konsulterat diverse bilder samt svarvens instruktionsbok så släppte jag på en justerskruv, och minsann, började inte saker röra på sig lite? Helt plötsligt stod jag med mekanismen i handen
IMG_7119.JPG
Ursäkta bildkvaliteten, men med pannlampa längst in i en 40-fots container i mitten av december klockan 19 på våra breddgrader blir det inte mycket bättre. Som kanske syns på bilden fanns det mycket mumma i mekanismen och väl på backen kunde jag konstatera att visst hade den börjat röra sig lite, men en rejäl städning behövdes.
Jag stoppade grejerna i bilen efter att ha tappat lådan med allting(ca 30kg) i golvet när jag snubblade över kompisens smidesutrustning osv. Jag hann tänka att "Nu är det kört, nu bryter jag nåt", men som tur var verkar både jag och grejerna hela efteråt.
Väl hemma kunde jag ju inte bara låta allting vara, utan gick ut i garaget beväpnad med en tandborste och en spruta med lite lacknafta i. Så här såg mekanismen ut efter en nerblötning och första gnuggning med tandborste:
IMG_7114.jpg
Mycket av spån och annat satt inuti så det syns inte på bilden. Jag fortsatte rengöringen och motionerade mekanismen, jag plockade även loss mutterhalvorna för att komma åt bättre och första hur mekanismen fungerade. Muttrarna ser faktiskt riktigt bra ut tycker jag, absolut inte slut i gängorna.
IMG_7115.jpg
När jag fått allting tillräckligt rent och också lyckats få mekanismen att "snäppa i" i innerläget så kände jag mig tillräckligt nöjd för att skruva ihop igen och montera på baksidan av förklädet för att testa om jag nu kunde växla mellan matning och gängning.
IMG_7116.jpg
SUCCÉ! Den växlade så snällt däremellan, men visst var det lite svårt att få matningsläget att låsa fortfarande. Det visade sig vara mycket enkelt att fixa dock, ett par droppar olja på rätt ställe och den fjäderbelastade låsningen hoppade i precis som den skulle, varje gång

Nu var det dags att gå och lägga sig egentligen, men jag fortsatte en halvtimme till med att pressa i olja i alla smörjpunkter samt att nästan dra sönder låsningen för skalan på ratten

Nu blev den bara böjd och gick snällt att böja tillbaka så ingen skada skedd, men ibland är man inte så smart. Det som är kvar att göra på förklädet just nu innan jag tycker att det är klart att montera tillbaka på svarven är en allmän ursköljning, ordentlig utvändig rengöring och grundsmörjning så att inget står torrt i väntan på att svarven får flytta hem så småningom.
Jag måste säga att jag är hemskt nöjd med gårdagskvällens jobb och resultat. Väldigt lättmekat och kul att få se hur sakerna är uppbyggda inuti.
EDIT: Just ja, jag kollade även synglasets gänga igen, och precis som Säter föreslagit är det nog med stor sannolikhet R1/2", en 14TPI-tolk satt perfekt i gängorna. Tack Säter!